handdator

Visa fullständig version : Bilen byggd



Peter56
2016-04-13, 16:18
Idag har jag fått mail från Svenska Volkswagen om att min nya Golf R SC är färdigbyggd. Det innebär att schemat så här långt har funkat :)

Peter-C
2016-04-13, 19:54
Skoj. Då dröjer det väl typ 3 veckor innan du kan starta upp för 1:a gången :D!

/Peter

Peter56
2016-04-13, 20:11
Skoj. Då dröjer det väl typ 3 veckor innan du kan starta upp för 1:a gången :D!

/Peter

Förmodligen lite längre eftersom jag är rullstolsburen och min bil måste skickas iväg till ett företag för att montera ett handreglage och därefter registreringsbesikta reglaget. Själva monteringen av reglaget tar mindre än en dag men företaget som gör jobbet åt mig har stående besiktningstider på fredagar. Bilfirman får transportera bilen till anpassningsfirman och sen hämta hem den igen innan leverans.

Perra79
2016-04-14, 20:30
Roligt, du får skriva sen när bilen står på gården hur du upplever kärran :)

Peter56
2016-04-15, 07:07
Roligt, du får skriva sen när bilen står på gården hur du upplever kärran :)

Självklart kommer jag att göra det.

Carlsson
2016-04-21, 12:38
Häftigt, måste kännas bra kul när det närmar sig. Själv så sitter jag och hoppas på att produktionsveckan har blivit låst till v.21 på min golf r sc :)

Peter56
2016-04-21, 16:27
Häftigt, måste kännas bra kul när det närmar sig. Själv så sitter jag och hoppas på att produktionsveckan har blivit låst till v.21 på min golf r sc :)

Jättekul. Säljaren ringde nyss och berättade att bilen "landar" hos återförsäljaren den 3 maj. Knappt 3 månader efter det att jag gjorde min beställning.

Peter56
2016-04-21, 17:05
Nu när jag fick mitt nya reg.nr så ringde jag IF för att riktigt säkerställa min blivande försäkringspremie. Jag är Nordeakund och IF har ett samarbete med banken. Jag kommer att få betala 1.839 kr/halvår för halvförsäkring med max 1.000 mils körsträcka per år och ingen förare under 25 år. 60 år gammal och bor i förort ett par mil söder om Stockholm.

Peter56
2016-05-02, 16:11
Idag har jag fått mail från Svenska Volkswagen om att min nya Golf R SC är färdigbyggd. Det innebär att schemat så här långt har funkat :)

Bilen ska på måndag den 9/5 transporteras bilen från återförsäljaren till ett företag som ska handikappanpassa kärran åt mig. Sen är den klar i slutet av samma vecka. Har jag tur får jag bilen på fredagen. Eller i annat fall senast veckan därpå.

J.L
2016-05-02, 23:18
Härligt! Nu längtar du förstår jag :-)

Peter56
2016-05-03, 06:29
Härligt! Nu längtar du förstår jag :-)

Rätt gissat :-)

Och jag kan tillägga att bilen transporteras med motortransport när den ska till och från företaget som gör handikappanpassningen. Då blir det inte heller en massa mil på mätaren. I och för sig spelar några mil hit eller dit någon roll. Men det är en alldeles speciell känsla att hämta ut en sprillans ny kärra med en vägmätare som står nästan på noll.

Peter56
2016-05-16, 13:49
Idag på förmiddagen hämtade jag ut bilen och tog en kort tur på cirka fem mil när jag körde hem. Både motorväg och 70-90 väg samt en liten sträcka med 50 km/h. Oj vad bilen går säger jag trots att jag sedan i höstas har kört en Octavia RS 220 TSi. Jag får återkomma med ett mer omfattande betyg när jag har hunnit köra lite mer.

Jag vill ge säljaren Filip Samuelsson och övrig personal vid Din Bil i Smista beröm för hur de har skött det faktum att min bil behövde handikappanpassas innan leverans. Nya bilen kördes med motortransport till ett företag som anpassade bilen och tillbaka till bilfirman. Utan att transporterna kostade mig något. Och under tiden som min nya bil anpassades så körde jag med bytesbilen. Så jag behövde inte vara utan bil en enda sekund.

lasholm
2016-05-16, 13:54
Idag på förmiddagen hämtade jag ut bilen och tog en kort tur på cirka fem mil när jag körde hem. Både motorväg och 70-90 väg samt en liten sträcka med 50 km/h. Oj vad bilen går säger jag trots att jag sedan i höstas har kört en Octavia RS 220 TSi. Jag får återkomma med ett mer omfattande betyg när jag har hunnit köra lite mer.

Jag vill ge säljaren Filip Samuelsson och övrig personal vid Din Bil i Smista beröm för hur de har skött det faktum att min bil behövde handikappanpassas innan leverans. Nya bilen kördes med motortransport till ett företag som anpassade bilen och tillbaka till bilfirman. Utan att transporterna kostade mig något. Och under tiden som min nya bil anpassades så körde jag med bytesbilen. Så jag behövde inte vara utan bil en enda sekund.

Härligt med ny bil!!!

Betaride
2016-05-16, 17:40
Kul, grattis! Själv ska jag äntligen hämta ut min Scirocco R imorgon efter jobbet. Enormt vad man har längtat!

J.L
2016-05-17, 11:07
Härligt! Nu är det bara att njuta!

Glöm inte att gratis medlemskap i vwcs ingår för alla som köper ny Volkswagen!
Läs mer på förstasidan.

Lejon
2016-05-17, 11:14
Grattis till din nya bil! Jag har själv beställt en R SC som beräknas vara klar i juli.

Hur ser kupémattorna som följer med ut? Jag har gummimattor på vår nuvarande bil och är intresserad av att veta hur den nya ser ut från fabrik.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Peter56
2016-05-17, 14:35
Grattis till din nya bil! Jag har själv beställt en R SC som beräknas vara klar i juli.

Hur ser kupémattorna som följer med ut? Jag har gummimattor på vår nuvarande bil och är intresserad av att veta hur den nya ser ut från fabrik.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

I min bil är det textilmattor.

Lejon
2016-05-17, 15:29
I min bil är det textilmattor.
Tack! Hur ser dem ut? Skyddar de något alls mot typ blöta skor?

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Peter56
2016-05-17, 17:22
Tack! Hur ser dem ut? Skyddar de något alls mot typ blöta skor?

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Ärligt talat så minns jag inte exakt hur dom ser ut, det har varit så många andra intryck att ta in så att jag inte har tänkt så mycket på mattorna. Men jag kan återkomma med svar i morgon.

Lejon
2016-05-17, 17:23
Ärligt talat så minns jag inte exakt hur dom ser ut, det har varit så många andra intryck att ta in så att jag inte har tänkt så mycket på mattorna. Men jag kan återkomma med svar i morgon.
Tack. Det är nog inte det första man fokuserar på när man fått sin nya bil... ☺️

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Peter56
2016-05-18, 13:45
Tack! Hur ser dem ut? Skyddar de något alls mot typ blöta skor?

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Fel av mig, jag har gummimattor i min bil.

Lejon
2016-05-18, 13:46
Fel av mig, jag har gummimattor i min bil.
Okej, var de standard eller har du köpt till dem?

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Peter56
2016-05-18, 14:00
Okej, var de standard eller har du köpt till dem?

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Jag har inte betalat något extra för dom.

rixpucko
2016-05-18, 14:30
På de VW jag köpt via Din Bil så har jag alltid fått med textil och gummimattor till bilen.

Bopper
2016-05-18, 15:22
Det var gummimattor i min Scirocco R, men det låg textilvarianter i kofferten. De hamnade dock i förrådet :p med tanke på vårt klimat...

Peter56
2016-05-20, 16:42
Kul, grattis! Själv ska jag äntligen hämta ut min Scirocco R imorgon efter jobbet. Enormt vad man har längtat!

Hur upplever du Sciroccon nu när du har haft den några dagar?

Betaride
2016-05-23, 12:01
Hur upplever du Sciroccon nu när du har haft den några dagar?

Helt fantastisk! Jag hade ändå höga förväntningar, men den har levt upp till dom och lite till. Var lite tveksam till hur kvalitén i cupén skulle upplevas (väldigt känslig för missljud, saker som vibrerar osv) men tycker hittills att allt känns väldigt välbyggt och gediget. Motorljudet är en dröm och förmodligen det mest fantastiska med bilen. Att det är bra drag i bilen visste man ju redan och DCC gör faktiskt bilen riktigt bekväm om man åker längre sträckor.

Jag är kort och gott mycket nöjd än så länge! Nu ska man bara försöka hålla en helt svart bil ren också :rolleyes:

jimZon
2016-05-24, 10:48
Bilder! Vi vill ha bilder också! :)

Peter56
2016-05-24, 14:20
Bilder! Vi vill ha bilder också! :)

Jag fattar inte ens hur man lägger ut bilder här på forumet.

vfr
2016-05-24, 14:56
Du trycker på ikonen "Infoga bild" ovanför textfältet när du skriver ditt inlägg. Sedan väljer du bildfil på din dator och skickar upp. 7659

Peter56
2016-05-24, 15:00
7660

Får se om det här funkar.

- - - Uppdaterad - - -

[QUOTE=Peter56;227714][ATTACH]7660[/ATTACH

Bilden är tagen utanför min port precis när jag hade kommit hem från bilfirman. Nu är bilen smutsig så jag måste tvätta den innan jag lägger ut fler.

vfr
2016-05-24, 15:15
Det funkar utmärkt. Det ser ju snyggt ut! Väldigt härlig blå färg. :)

Peter56
2016-05-24, 15:37
Det funkar utmärkt. Det ser ju snyggt ut! Väldigt härlig blå färg. :)

Jag är även lite sugen på att i ett senare skede trimma. Kanske Steg 1 hos antingen Stertman, Turbocenter eller Vtech. Men det blir nog tidigast nästa år. Är lite rädd för att förlora bilens fabriksgaranti.

Betaride
2016-05-24, 17:30
Bilder! Vi vill ha bilder också! :)

Förlåt, klart det ska upp en bild! :)7661

Marcus
2016-05-24, 21:38
Idag på förmiddagen hämtade jag ut bilen och tog en kort tur på cirka fem mil när jag körde hem. Både motorväg och 70-90 väg samt en liten sträcka med 50 km/h. Oj vad bilen går säger jag trots att jag sedan i höstas har kört en Octavia RS 220 TSi. Jag får återkomma med ett mer omfattande betyg när jag har hunnit köra lite mer.

Gör gärna en jämförelse med Skoda Octavia som bilmodell i allmänhet :) Det vore intressant, tycker jag!

Peter56
2016-05-25, 06:42
Gör gärna en jämförelse med Skoda Octavia som bilmodell i allmänhet :) Det vore intressant, tycker jag!

Skodan tycker jag är en trevlig bil. Jag har haft två stycken RS, en av generation II och den senaste av generation III. Rymlig, för biltypen hyggligt pulver under huven och rimlig bränsleförbrukning (Jag som ofta kör korta körningar låg runt 0,8 l/mil). Bra bagageutrymme för min hundbur. (Jag har två hundar av mindre modell). Som många andra Skoda så är de ganska bullriga, släpper in en hel del vägljud. Ganska bra väghållning.

Men Golf R är en bättre bil, självklart bättre drag, bättre väghållning i och med fyrhjulsdriften. Lite mindre bagageutrymme i jämförelse med min senaste Skoda, men det räcker till. Golfen drar mer bränsle även om det kanske inte går att göra en ordentlig jämförelse på den punkten då jag ännu bara har hunnit köra cirka 40 mil med Golfen och mycket av den körningen har varit "lekkörning", d.v.s. ordentligt gasande för att testa grejorna.

Så här långt är jag supernöjd med Golfen. Men jag hade inte bytt bil om det inte varit för att min ekonomiska situation under hösten 2015 ändrades kraftigt till det bättre. Detta i kombination med VW:s kampanj på Golf R SC gjorde att jag inte kunde hålla mig från ett bilbyte.

Jag kan även berätta om min brors betyg efter det att han i söndags tog en rejäl provtur med min nya bil. Han är 69 år, bilintresserad men har bara haft "Svenssonbilar". Däremot har han sedan 2009 åkt motorcykel. Brorsans betyg var tummen upp, han var både imponerad över hur bra motorn är och vilken fin väghållning det är. Samt att han gillade motorljudet.

BjornL
2016-05-25, 19:30
... Lite mindre bagageutrymme i jämförelse med min senaste Skoda...

Tycker du verkligen det är större bagage i Skodan? Jag har både Octavia III och Golf VII SC i familjen och tycker tvärtom. Fast det är klart, bakluckan skiljer sig en del så det kanske upplevs olika beroende på hur man använder det (barnvagn i mitt fall) Däremot är det bättre utrymme i baksätet i Skodan tycker jag.

Peter-C
2016-05-25, 20:37
Bagageutrymme Golf R SC

Jag har en Golf R hatchback / 4 wd samt en Golf SC 2wd. 4-hjuldriften gör att golvet är lite högre i hatchbacken än SC 2wd. Förmodar att det är så på Peter56:s Golf R SC med. Då jag velat öka utrymmet i SC:n (fjällresa 4 pers + grejor) så har jag tagit ur innergolvet vilket ökat djupet (eller snarare höjden) på bagaget 10-15 cm. Detta går nog inte med R SC. Spelar ingen större roll men lite gör det i alla fall.

/Peter

Marcus
2016-05-25, 20:51
Precis, och det kan ju även vara en ytterligare förklaring till att Peter H upplever bagaget som större i Octavia - den är ju framhjulsdriven :)

BjornL
2016-05-25, 22:12
Så kan det vara. Ska jämföra med frugans 2WD när min R kommer. Är det variabelt lastgolv på Golf som på Octavia?

Peter56
2016-05-26, 06:18
Bagageutrymme Golf R SC

Jag har en Golf R hatchback / 4 wd samt en Golf SC 2wd. 4-hjuldriften gör att golvet är lite högre i hatchbacken än SC 2wd. Förmodar att det är så på Peter56:s Golf R SC med. Då jag velat öka utrymmet i SC:n (fjällresa 4 pers + grejor) så har jag tagit ur innergolvet vilket ökat djupet (eller snarare höjden) på bagaget 10-15 cm. Detta går nog inte med R SC. Spelar ingen större roll men lite gör det i alla fall.

/Peter

Exakt, 4-hjulsdriften gör att golvet är högre i Golfen. På Skodan kunde jag själv välja nivån golvet. I nästa vecka ska jag montera in hundbur i Golfen, jag får se om den gamla (som just nu är förvarad hos Robust hundburar) passar i nya bilen eller om jag måste beställa en ny bur.

Terencegbg
2016-05-26, 12:21
Ligger och håller på en offert på R SC som jag tänkte beställa i morgon, nu slog det mig dock att jag faktiskt bara kollat på bagaget på en vanlig SC och glömt bort att det skiljer sig på modellerna. Finns ingen möjlighet att ta en bild på bagaget på en R SC?

Är golvet både högre och avsaknad att placera saker under golvet? man kan inte heller fälla upp golvet sas?

tack på förhand!

m05erili
2016-05-26, 12:50
De finns plats under golvet (och även ett "hemligt" fack)
Kolla denna länk: http://www.vwroc.com/forums/topic/13448-golf-r-estate-under-boot-floor-space/

Lejon
2016-05-26, 15:48
Ligger och håller på en offert på R SC som jag tänkte beställa i morgon, nu slog det mig dock att jag faktiskt bara kollat på bagaget på en vanlig SC och glömt bort att det skiljer sig på modellerna. Finns ingen möjlighet att ta en bild på bagaget på en R SC?

Är golvet både högre och avsaknad att placera saker under golvet? man kan inte heller fälla upp golvet sas?

tack på förhand!
Enligt produktbladet har en R SC samma lastutrymme som en vanlig SC (ej Bluemotion).

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

jimZon
2016-05-26, 16:54
Ligger och håller på en offert på R SC som jag tänkte beställa i morgon, nu slog det mig dock att jag faktiskt bara kollat på bagaget på en vanlig SC och glömt bort att det skiljer sig på modellerna. Finns ingen möjlighet att ta en bild på bagaget på en R SC?

Är golvet både högre och avsaknad att placera saker under golvet? man kan inte heller fälla upp golvet sas?

tack på förhand!

Var på VAG idag och de har en kampanj på SC R. 30,000kr rabatt. I alla fall i Hammarby Sjöstad.

m05erili
2016-05-26, 17:10
Var på VAG idag och de har en kampanj på SC R. 30,000kr rabatt. I alla fall i Hammarby Sjöstad.

Mycket dålig rabatt med tanke på den kampanj på 75,800kr som VW själva erbjuder när man bygger en R SC på deras hemsida.
Min ÅF sa/trodde att den kampanjen skulle vara till v22 när jag beställde för två veckor sedan.

Lejon
2016-05-26, 17:36
Mycket dålig rabatt med tanke på den kampanj på 75,800kr som VW själva erbjuder när man bygger en R SC på deras hemsida.
Min ÅF sa/trodde att den kampanjen skulle vara till v22 när jag beställde för två veckor sedan.

Jag har också för mig att kampanjen skulle gälla maj månad ut.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Peter56
2016-05-26, 19:13
Var på VAG idag och de har en kampanj på SC R. 30,000kr rabatt. I alla fall i Hammarby Sjöstad.

Åk till Smista i stället och kolla med dom. Jag vet inte hur länge rabatten på 75.800 kr gäller men det är värt att snacka med ytterligare en åf än Hammarby. Jag gjorde affär i Smista med en kille som heter Filip Samuelsson.

Peter56
2016-05-27, 06:15
[QUOTE=Peter56;227714]7660

Får se om det här funkar.

- - - Uppdaterad - - -

[QUOTE=Peter56;227714][ATTACH]7660[/ATTACH

Bilden är tagen utanför min port precis när jag hade kommit hem från bilfirman. Nu är bilen smutsig så jag måste tvätta den innan jag lägger ut fler.[/QUOTE

Peter56
2016-06-15, 20:39
I morgon är det en månad sedan jag hämtade ut bilen och är fortfarande toknöjd. Har kört cirka 80 mil sedan leveransen och tankade i förra veckan. Förbrukningen låg då på 0,9 l/mil. (Räknat genom att dividera antalet tankade liter med körsträckan sedan förra tankningen). En hel del gasande har ingått i den körningen.

Idag har jag beställt lackförsegling och lämnar in bilen för detta på onsdag.

BjornL
2016-06-15, 20:57
I morgon är det en månad sedan jag hämtade ut bilen och är fortfarande toknöjd. Har kört cirka 80 mil sedan leveransen och tankade i förra veckan. Förbrukningen låg då på 0,9 l/mil. (Räknat genom att dividera antalet tankade liter med körsträckan sedan förra tankningen). En hel del gasande har ingått i den körningen.

Idag har jag beställt lackförsegling och lämnar in bilen för detta på onsdag.
Vilken försegling blir det?

Jag har tittat på Ceramic Pro och det verkar riktigt bra. Har sett en S3 med 6 lager och en RS3 med 10 lager och de verkar till och med klara sig mot stenskott ganska bra.

cree
2016-06-15, 21:47
Mitt tips är Ultimate Coat, Det körde jag med på gamla kärran, och har varit toknöjd med det. Kommer lägga på det på nya nästa vecka.
http://www.cifab.se/index.php/se/varumaerken/ultimate-coat


Vilken försegling blir det?

Jag har tittat på Ceramic Pro och det verkar riktigt bra. Har sett en S3 med 6 lager och en RS3 med 10 lager och de verkar till och med klara sig mot stenskott ganska bra.

Henrik.M
2016-06-15, 22:01
Körde DROP OFF lack samt glasbehandling på min kärra när jag hämtade ut den.
Kermaisk lackskydd med 5-års hålbarhetsgaranti.
Bara att spola av skiten & man behöver inte använda vindrutetorkarna om man kör 90 vid regn. :)

http://dropoff.se/lackskydd/

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12987023_1591698711122235_3726422711768534235_n.jp g?oh=51850b237bac226037fcd20a43ec5837&oe=57D05C38

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12993595_1591698731122233_6638647868999044679_n.jp g?oh=08e8b1d71f345b2f9261c1496f86c1f0&oe=580C2E04

Peter56
2016-06-16, 06:23
Vilken försegling blir det?

Jag har tittat på Ceramic Pro och det verkar riktigt bra. Har sett en S3 med 6 lager och en RS3 med 10 lager och de verkar till och med klara sig mot stenskott ganska bra.

Jag har beställt Brilliant Care. Efter en behandling får jag sex års garanti med en årlig kontroll där jag endast betalar för tvätt av bilen. Behövs det någon komplettering av behandlingen efter denna kontroll så kostar det ingenting extra. Vid normal tvätt ska det i tvättvattnet "pytsas i" i en skvätt av Briliant Cares egna medel. Att jag väljer denna typ av lackbehandling hör delvis samman med att anläggningen som ska göra jobbet ligger bara ett par km från min bostad.

Priset jag får betala för behandling av ny bil är 4.995 kr. I priset ingår även klädselimpregnering. Sedan lägger jag till 750 kr för behandling av fälgarna som enligt reklamen ska göra att bromsdamm och smuts inte ska fastna lika lätt. Jag får se om allt detta funkar eller om jag blir blåst. Företaget som ska göra arbetet har i alla fall funnits på samma plats under många år och jobbat just med lackförsegling.

peter.ch
2016-06-16, 22:27
Peter56 har en likadan men med svarta fälgar som jag hämtade ut den 4 maj. Den har rullat drygt 500 mil redan.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Peter56
2016-06-17, 06:06
Peter56 har en likadan men med svarta fälgar som jag hämtade ut den 4 maj. Den har rullat drygt 500 mil redan.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Oj vad du kör. Använder du bilen i tjänsten?

peter.ch
2016-06-17, 06:19
Nej jag använder den privat men den är väldigt go att köra så det gör jag så mycket jag bara kan.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Peter56
2016-06-17, 07:00
Nej jag använder den privat men den är väldigt go att köra så det gör jag så mycket jag bara kan.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Ok :)

ljungberg
2016-06-27, 14:57
Hämtade ut en vit R SC med svart optik ifrån Hammarby sjöstad i förra veckan. Mycket nöjd hittills. Snittat på 0.87 l/milen. Får se hur länge man kan hålla sig ifrån steg 1.....

Peter56
2016-06-27, 15:15
Hämtade ut en vit R SC med svart optik ifrån Hammarby sjöstad i förra veckan. Mycket nöjd hittills. Snittat på 0.87 l/milen. Får se hur länge man kan hålla sig ifrån steg 1.....

Jag är också sugen på steg 1 och funderar på om jag ska anlita Stertman, Turbocenter eller Vtech.

ljungberg
2016-06-28, 08:37
Jag är också sugen på steg 1 och funderar på om jag ska anlita Stertman, Turbocenter eller Vtech.

Har bara erfarenhet av 1 företag a dessa 3 så jag kan edast uttala mig om dem, och det är Stertman. Har bara positivt att säga om dem så skall jag lämna blir det antingen GIAC eller STM via dem. Dock verkar APR riktigt bra dom med, men ingen åf i Sverige som det ser ut som.

Är inte ute efter monsterprestanda, utan ett moderat steg 1 samt nya slutrör i blanksvart vore snyggt. Original tycker jag räcker långt och vart faktiskt överraskad hur pass kvick en original R är. Det som jag däremot reagerat på är själva "dumpventilen", den verkar inte kunna hålla helt tätt. Då blir laddet lite flaxigt, men kanske är så original.

Peter56
2016-06-28, 14:23
Har bara erfarenhet av 1 företag a dessa 3 så jag kan edast uttala mig om dem, och det är Stertman. Har bara positivt att säga om dem så skall jag lämna blir det antingen GIAC eller STM via dem. Dock verkar APR riktigt bra dom med, men ingen åf i Sverige som det ser ut som.

Är inte ute efter monsterprestanda, utan ett moderat steg 1 samt nya slutrör i blanksvart vore snyggt. Original tycker jag räcker långt och vart faktiskt överraskad hur pass kvick en original R är. Det som jag däremot reagerat på är själva "dumpventilen", den verkar inte kunna hålla helt tätt. Då blir laddet lite flaxigt, men kanske är så original.

Jag själv har tidigare låtit Vtech optimera två bilar åt mig med bra resultat. Jag känner mig lite tveksam till Stertman efter att ha kontakt med dem 2011 då jag skulle optimera min Skoda Fabia RS. De hade sagt att de kunde fixa bilen åt mig medan jag väntade i kundmottagningen, jobbet skulle snart vara gjort. Men jag fick åka därifrån utan att kunde slutföra arbetet. De sa att de inte kom åt bilens originalmappning. Vtech lyckades dock.

Att jag funderar på att anlita Turbocenter är att jag bor ett stenkast från dom och det är ju bekvämt om något skulle strula i efterhand.

Jag är inte heller ute efter monsterprestanda utan har tänkt mig steg 1. Mitt önskemål är att bilen ska ha god körbarhet utan att man behöver tokvarva den.

ljungberg
2016-06-29, 08:59
Jag själv har tidigare låtit Vtech optimera två bilar åt mig med bra resultat. Jag känner mig lite tveksam till Stertman efter att ha kontakt med dem 2011 då jag skulle optimera min Skoda Fabia RS. De hade sagt att de kunde fixa bilen åt mig medan jag väntade i kundmottagningen, jobbet skulle snart vara gjort. Men jag fick åka därifrån utan att kunde slutföra arbetet. De sa att de inte kom åt bilens originalmappning. Vtech lyckades dock.

Att jag funderar på att anlita Turbocenter är att jag bor ett stenkast från dom och det är ju bekvämt om något skulle strula i efterhand.

Jag är inte heller ute efter monsterprestanda utan har tänkt mig steg 1. Mitt önskemål är att bilen ska ha god körbarhet utan att man behöver tokvarva den.

Vet inte varför dom inte kunde hjälpa dig just då men det är som sagt 5 år sedan :-) Kanske har hänt en del på just komma in i boxar.

Giac har ett väldig bra rykte utomlands på Golf R och jag har haft det tidigare på annan bil med mycket gott resultat. Om jag skulle välja idag skulle jag välja en produkt som funnits i många år och som hunnit uppdaterats. Därför Giac eller APR låter intressant men har inte lust att läsa in något själv i bilen utan minsta support i Sverige.

Sedan angående tuners så är det så många olika tycken och erfarenheter folk har på forum angående trimmare och även vad man själv har för förväntningar av slutprodukten.

Har använt mig av Stertman, SMR och JRM tidigare. Det som spelar in för mig är faktiskt vad för sorts bil man har och vad man skall byta på den. Steg 1, 2 eller 3? Autronic ---> SMR, HKS ---> JRM och Giac ---> Stertman.

Sedan har man byggt en personlig relation genom åren med några tuners vilket också gjort det lättare att välja där support och hjälp vägt in tungt.

Vad använder sig Turbocenter och Vtech sig av för produkter för att optimera ECU på Golf R?

Peter56
2016-06-29, 09:22
Vet inte varför dom inte kunde hjälpa dig just då men det är som sagt 5 år sedan :-) Kanske har hänt en del på just komma in i boxar.

Giac har ett väldig bra rykte utomlands på Golf R och jag har haft det tidigare på annan bil med mycket gott resultat. Om jag skulle välja idag skulle jag välja en produkt som funnits i många år och som hunnit uppdaterats. Därför Giac eller APR låter intressant men har inte lust att läsa in något själv i bilen utan minsta support i Sverige.

Sedan angående tuners så är det så många olika tycken och erfarenheter folk har på forum angående trimmare och även vad man själv har för förväntningar av slutprodukten.

Har använt mig av Stertman, SMR och JRM tidigare. Det som spelar in för mig är faktiskt vad för sorts bil man har och vad man skall byta på den. Steg 1, 2 eller 3? Autronic ---> SMR, HKS ---> JRM och Giac ---> Stertman.

Sedan har man byggt en personlig relation genom åren med några tuners vilket också gjort det lättare att välja där support och hjälp vägt in tungt.

Vad använder sig Turbocenter och Vtech sig av för produkter för att optimera ECU på Golf R?

Det är riktigt att det är fem år sedan som Stertman misslyckades med min Fabia RS. Men de hade i förväg lovat att de skulle fixa att optimera min bil men misslyckades alltså. Därför har jag inte fullt förtroende för dem. Jag har som sagt anlitat Vtech vid två tillfällen tidigare med mycket gott resultat. Jag vet inte vad Turbocenter och Vtech använder sig av för produkter. Mer än att jag som sagt tidigare har varit mycket nöjd med Vtech. Hur Turbocenter jobbar får jag i så fall ta reda på lite mer. Och jag har tid på mig. Jag kommer förmodligen inte att optimera förrän nästa år.

lasholm
2016-06-29, 09:25
Biljouren i Åkersberga är återförsäljare för Apr i Sverige.

Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk

anri52
2016-06-29, 10:45
Vtech och TM chiptuning mappar efter kundens önskemål med väldigt gott resultat.

BjornL
2016-06-29, 11:17
Gött! Fick mail förut om att min bil är byggd! Nu återstår bara transport och leveransservice ☺️

Peter56
2016-06-29, 14:14
Gött! Fick mail förut om att min bil är byggd! Nu återstår bara transport och leveransservice ☺️

Kul, lycka till med nya bilen.

ringo
2016-06-29, 14:58
Gött! Fick mail förut om att min bil är byggd! Nu återstår bara transport och leveransservice ☺️

Hallå


Vad var bygga veckan för din bil?

BjornL
2016-06-29, 15:01
Hallå


Vad var bygga veckan för din bil?
Hej!

Vecka 26, så det stämde bra

Lejon
2016-06-29, 15:02
Själv väntar jag på att få hämta ut min R SC, byggd vecka 23.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

m05erili
2016-06-29, 16:35
Själv väntar jag på att få hämta ut min R SC, byggd vecka 23.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Väntans tider här med på min R SC

Byggdes: v24
Anländer till ÅF: v26 (2/7)
Bokad uthämtning: v28 (13/7)

ringo
2016-06-29, 17:19
Hej!

Vecka 26, så det stämde bra

Det är bra


Gruvan var tänkt att byggas vecka 24 men inga nyheter ännu :confused:

BjornL
2016-06-30, 14:07
Det är bra


Gruvan var tänkt att byggas vecka 24 men inga nyheter ännu :confused:
Om du lämnade e-postadress när du beställde bilen bör du få uppdateringar där. Kolla även bland skräppost, mina hamnar tex i "kampanjer" i Gmail.

ringo
2016-06-30, 16:05
Om du lämnade e-postadress när du beställde bilen bör du få uppdateringar där. Kolla även bland skräppost, mina hamnar tex i "kampanjer" i Gmail.

Ja jag får uppdateringarna. Men bilen är fortfarande i det andra steget: "dyn bil byggs" Bygga vecka var 24 och nu är vi i vecka 26.

Lejon
2016-06-30, 16:40
Ja jag får uppdateringarna. Men bilen är fortfarande i det andra steget: "dyn bil byggs" Bygga vecka var 24 och nu är vi i vecka 26.
Jag fick mail om statusändring från steg 2 till steg 3 samma vecka som jag hade som byggvecka, så du borde ha fått ett nytt mail. Kontakta din säljare för att se vad som händer.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Peter56
2016-07-03, 14:29
Jag velar just nu lite om jag ska köpa nya fälgar och lägga vinterdäck på originalfälgarna eller om jag ska strunta i fälgarna och i stället låta göra en trimning, steg 1.

ljungberg
2016-07-03, 17:45
Jag velar just nu lite om jag ska köpa nya fälgar och lägga vinterdäck på originalfälgarna eller om jag ska strunta i fälgarna och i stället låta göra en trimning, steg 1.

Jag körde vinterdäck på likadana originafälgar.

När du väljer steg1 berätta gärna om skillnaden mot original.

Jag tänkte beställa denna produkt då jag ttcker att laddtrycket inte håller stumt hela vägen med oroginal.

https://www.moddedeuros.com/products/go-fast-bits-dv-plus-diverter-valve-t9359

BjornL
2016-07-03, 17:45
Jag velar just nu lite om jag ska köpa nya fälgar och lägga vinterdäck på originalfälgarna eller om jag ska strunta i fälgarna och i stället låta göra en trimning, steg 1.
Har samma tankar. Funderar lite på 20" till nästa sommar och då kan ju originalfälgarna bli bra till vinterhjul. Å andra sidan är man ju gammal så 20" kanske blir för stötigt och då är det bättre med 17" + vinterdäck. Och så var det ju tal om steg 1... Dessa beslut [emoji12]

Peter56
2016-07-03, 18:30
Har samma tankar. Funderar lite på 20" till nästa sommar och då kan ju originalfälgarna bli bra till vinterhjul. Å andra sidan är man ju gammal så 20" kanske blir för stötigt och då är det bättre med 17" + vinterdäck. Och så var det ju tal om steg 1... Dessa beslut [emoji12]

Jag har 18" på mina originalfälgar och om jag byter fälgar till sommardäcken så köper jag nog 18" även på de nya för att kunna behålla däcken. Men med lite bättre ET. Ett snikalternativ som jag har funderat på är att behålla originalhjulen och köpa 17" vinterhjul för att spara pengar och lägga slantarna på trimning. 20" är snyggt, men förmodligen jäkligt stötigt.

Och trimning, jobbiga beslut :)

Marcus
2016-07-03, 18:41
Alla gånger prestandaökning framför överdimensionerade hjul som förstör komfort och förmodligen försämrar prestanda. Underskattad business look med rejäl effekt - det är kul - tycker jag :)

Peter56
2016-07-03, 18:53
Alla gånger prestandaökning framför överdimensionerade hjul som förstör komfort och förmodligen försämrar prestanda. Underskattad business look med rejäl effekt - det är kul - tycker jag :)

Jag håller med om att underskattade prestanda är kul. Men jag är även barnsligt förtjust i snygga hjul.

Peter56
2016-07-03, 19:12
Jag håller med om att underskattade prestanda är kul. Men jag är även barnsligt förtjust i snygga hjul.


Angående underskattade prestanda så var jag med om följande för ett par veckor sedan: Jag körde på motorvägen i ytterfilen, hastigheten var lite över det lagstadgade men inte tokfort. Så såg jag i backspegeln att en äldre BMW M5 kom ifatt och föraren blinkade med lyset att jag skulle flytta på mig. Jag gick in innerfilen för att släppa om BMW:n men sedan ut i ytterfilen igen och hängde på M5:an. Grabben ökade takten och det gjorde även jag. Föraren blev nog en aning förvånad när den där halvgamla gubben i en Golf hängde med trots att det började gå ganska fort. När killen efter ett tag upptäckte att han inte körde ifrån mig gav han upp och saktade in. Då gjorde jag också det.

m05erili
2016-07-09, 16:12
Väntans tider här med på min R SC

Byggdes: v24
Anländer till ÅF: v26 (2/7)
Bokad uthämtning: v28 (13/7)

Hittade bilen utanför ÅF. (tror jag, specen stämmer iaf)
7891

Peter56
2016-07-09, 16:33
Hittade bilen utanför ÅF. (tror jag, specen stämmer iaf)
7891

När man är så sugen på bilen att man åker förbi åf för att kolla om det går att se en glimt av nya pärlan känner jag igen.

Petta77
2016-07-09, 18:50
Skulle jag nån gång få råd (men de lär aldrig hända, för jag vill äga hela bilen på en gång). Skulle jag kosta på mej att åka ner till Wolfsburg och hämta ut den. Mest för å veta att min rumpa var först

Mattias
2016-07-09, 20:47
Skulle jag nån gång få råd (men de lär aldrig hända, för jag vill äga hela bilen på en gång). Skulle jag kosta på mej att åka ner till Wolfsburg och hämta ut den. Mest för å veta att min rumpa var först

God tanke, men tyvärr är det någon ändå som kört bilen innan dig.
När vi förra året var på fabriksvisning med klubben såg man att bilarna delvis förflyttades genom att köra dem.

Marcus
2016-07-10, 00:28
Framför allt tillverkas inte alla bilar i Wolfsburg... Den vita Golfen på bilden ovan är tillverkad i Zwickau, Sachsen.

Pelk
2016-07-10, 00:54
Dessutom berättade guiden att det inte var möjligt att hämta ut bilen i Wolfsburg, om man skulle svenskregistrera den. Handlade om lagar och regler mellan Sverige och Tyskland.

Däremot transporterades bilar från andra fabriker till Wolfsburg för uthämtning. Bla Seat Leon [emoji2], förutom VW bilar då...

Petta77
2016-07-10, 09:17
God tanke, men tyvärr är det någon ändå som kört bilen innan dig.
När vi förra året var på fabriksvisning med klubben såg man att bilarna delvis förflyttades genom att köra dem.

Ah :) Då missuppfatta jag de jag såg på ett youtubeklipp, där gick bilarna på ett löpande band och placerades i glastornet. (berättarrösten sa även att, när du häm,ta ut din bil var du först med att köra den).

Nu är de ju inte aktuellt (är bara på Generation 4, så jag ligger efter lite i stegen). Men jag skulle va lite halv sur om min nyköpta bil som kosta en slant fick stå ute i de svenska klimatet i en vecka utan att jag kunde göra nåt åt de. Hade de, när de levererades till sverige ställts inomhus hade de varit bättre :)

Nick
2016-07-10, 20:10
Ah :) Då missuppfatta jag de jag såg på ett youtubeklipp, där gick bilarna på ett löpande band och placerades i glastornet. (berättarrösten sa även att, när du häm,ta ut din bil var du först med att köra den).

Nu är de ju inte aktuellt (är bara på Generation 4, så jag ligger efter lite i stegen). Men jag skulle va lite halv sur om min nyköpta bil som kosta en slant fick stå ute i de svenska klimatet i en vecka utan att jag kunde göra nåt åt de. Hade de, när de levererades till sverige ställts inomhus hade de varit bättre :)

Men den är väl avsedd för utomhusbruk?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Petta77
2016-07-11, 08:43
Men den är väl avsedd för utomhusbruk?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Visst är de så. Men då har man ju kontrollen själv att kunna ställa in i garage lackskydda osv. Kanske bara jag som tycker att en 2-400 000 bil är en stor investering som andra rynkar på näsan åt? Många här verkar ju inte äga sin bil i mer än 3 år innan de byter så då bryr man sej kanske inte så mycke.

Sciroccogtx16v
2016-07-11, 13:29
Visst är de så. Men då har man ju kontrollen själv att kunna ställa in i garage lackskydda osv. Kanske bara jag som tycker att en 2-400 000 bil är en stor investering som andra rynkar på näsan åt? Många här verkar ju inte äga sin bil i mer än 3 år innan de byter så då bryr man sej kanske inte så mycke.


Hejs
Håller med helt! Gråter en skvätt varje gång jag får ett litet stenskott på min "nya" bil från 2010, 4000 mil. Det känns ledsamt att den inte är i nyskick längre..
Har inte har några som helst planer att byta utan känns som jag kommer att ha tills den blir gammal...

Fredrik

Henrik.M
2016-07-11, 22:58
Visst är de så. Men då har man ju kontrollen själv att kunna ställa in i garage lackskydda osv. Kanske bara jag som tycker att en 2-400 000 bil är en stor investering som andra rynkar på näsan åt? Många här verkar ju inte äga sin bil i mer än 3 år innan de byter så då bryr man sej kanske inte så mycke.

Kanske väldigt OT men nu måste saker och ting redas ut.

@Petta77 : Nu måste du släppa sargen och komma in i verkligheten en stund!

Om jag tar mig själv som exempel.
Ser det inte som en investering , mera ett "nödvändigt ont" för att ha en ordentlig bil i familjen kalkylerat på ägarkostnader utslaget på X antal år.
Jag har både lackskydd , eget garage och nybil ändå får jag högt blodtryck av av den konstant är skitig.......fast jag egentligen skulle kunna skita i bilen pga av att jag har garanti på den (förlängd) bara den är servad enligt schema nästkommande 5 år.
Typ......tuta kör , inte bry sig.

Hade JAG fått bestämma hade vi båda kört skattebefriade veteran VW..........men ibland måste man kompromissa för att (i mitt fall) hålla kärleken vid liv och jämna ut blodtrycket på den fronten. :)

Investering för mig i fordonsväg = Något som skänker mig glädje oavsett utseende.......typ en MK1/MK2.......eller min nyfunna kärlek för 2 hjul.

Nybil handlar inte alltid om att man vill ha det nyaste och bästa , ibland kan det faktisk handla om ägarkostnader utslaget på X antal år.
Och som allt annat , handlar det om prioriteringar.
Jag personligen skulle ALDRIG ens fundera på en ny bil bara för att ha en ny bil och sen leva på gränsen rent ekonomiskt........och NEJ jag är ej miljonär.....jag är en vanlig knegare så också min sambo (vi har dessutom 2 barn).
Det handlar om vad man prioriterar.

Vissa lägger ner pengar på utladsresor , inreda villan , vinera och dinera eller vad som helst......andra kanske bara "investerar" den slanten på att köra en nyare bil antigen för att man är intresserad av det eller för nån annan orsak.

Svårare än så är inte matematiken.

Sen kan jag tillägga : "hålla kärleken vid liv" var ironi från min sida så har jag gjort mitt inlägg extra tydligt.
Ny bil = Trygghet för min sambo i sakfrågan (hon får agarea exempel) är att hon vet precis vad bilen kostar henne per månad, varken mer eller mindre.
Med tanke på att hon har NOLL koll på bilar och NOLL intresse av bilar är hennes enda intresse VAD bilen kostar henne per månad = Ny bil utslaget på ett X antal år ger den kalkylen på kronan.

Hon har ägt en begagnad bil tidigare som hon gillade väldigt mycket , problemet med lite äldre modernare bilar är att dom kräver underhåll.
Trots att arbetskostanden var gratis (JAG) så kostade underhållet en del slantar under ägartiden i form av reservdelar.

Petta77
2016-07-12, 08:09
Fast nu handla de ju bara om att ja aldrig skulle kunna acceptera att min nyköpta bil fick stå ute, utom min kontroll
Har redan gett dej ett förslag på schampo för att skydda din bli. Bathe plus.

Peter56
2016-07-12, 10:14
Fast nu handla de ju bara om att ja aldrig skulle kunna acceptera att min nyköpta bil fick stå ute, utom min kontroll
Har redan gett dej ett förslag på schampo för att skydda din bli. Bathe plus.

Problemet om du skulle köpa en ny bil är att du aldrig kan påverka att den står utomhus innan den når dig. Redan i importhamnen står bilen ute innan den transporteras till återförsäljaren. Sedan när den når återförsäljaren så varierar det hur åf handskas med bilen. Vissa har möjligheter att ställa in bilen i väntan på leverans och andra har så trånga lokaler att de tvingas ställa bilen utomhus under några dagar.

Å andra sidan tar inte bilen skada av att stå ute under en kort period. Det kommer den ju att göra i många tillfällen under sin livstid. Bilhandlandlaren gör en rekonditionering innan leverans så du kommer inte att märka hur bilen har förvarats.

Själv lät jag göra ett lackskydd av min nya bil då den hade rullat cirka 50 mil. Och under den tid som jag kommer att äga den så är det utomhusförvaring varje dag som gäller eftersom jag bor i lägenhet och inte har tillgång till garage.

Marcus
2016-07-12, 10:56
Efter att en ny bil är tillverkad och kontrollerad så parkeras den vanligtvis på stor parkering i anslutning till monteringen. Där står den sedan i väntan på vidare transport. För VW bilar som ska till Sverige och som tillverkats i Tyskland innebär det frakt öppet på tåg eller lastbil till tysk utskeppningshamn vid nordsjökusten som Cuxhaven eller Emden. Där parkeras bilarna på stor parkering i väntan på utskeppning. Vid detta tillfälle har minst fyra personer kört bilen. I Tyskland. Bilarna körs sedan på fartyg för vidare transport till Sverige. Väl i Sverige körs bilarna av fartyget och parkeras på stor parkering i väntan på vidare transport inom Sverige. Jag antar att det är Halmstad eller Södertälje som gäller beroende på till vilken geografi bilen ska. Någon mer insatt kan säkert klargöra. När det är dags för vidare transport körs bilen på lastbil för vidare öppen transport till återförsäljare. Nu har minst sju personer kört bilen. Säkert fler.


https://youtu.be/Gpcd18eq1Wc

m05erili
2016-07-12, 11:40
Håller med ovan. Bilen är byggd för att vara utomhus så känner mig inte alls orolig för att bilen ska ta skada av sol och vind under denna korta period. Som kan ses på bilden jag tog hos ÅF är bilen även skyddad med en plastduk över hela motorhuv, tak och baklucka.
Dessutom, du äger inte bilen förrän du hämtar ut den (jag har iaf inte betalat en krona än). Hittar du några skador så får ju ÅF fixa det innan leverans (alternativt kompensera på något sätt).

Hämtar bilen hos ÅF imorgon (onsdag) och dagen efter lämnas den in för keramisk lackbehandling "Drop Off".
Tar emot att lämna ifrån sig bilen precis när man fått den men lika bra att få det gjort direkt:).

Henrik.M
2016-07-12, 11:47
Har redan gett dej ett förslag på schampo för att skydda din bli. Bathe plus.

Med risk att upprepa mig själv , min bil är "Drop off" behandlad vid leverans dvs kersmiskt lackskydd.
Så jag behöver inga tvätt tips. :)

Skrivet på forumspringaren.

Premis
2016-07-12, 12:59
Folk får ju behandla sin egendom precis som dom vill. Kan ju tyckas aningen tvångsmässigt att oroa sig för föroreningar av typen diväteoxid vid utomhusvistelse när bilen är konstruerad för att motstå sådana "föroreningar". Självklart kan den pedantiska ägaren förvara egendomen i en fullständigt kontrollerad miljö för att minimera korrosivt slitage och allehanda nötande missöden. Dock inhiberar detta troligen allt potentiellt praktiskt användande av nämnd tingest med ångestreaktion som resultat vid nyttjande. Den genomsnittlige bilenthusiasten (inklusive mig själv) brottas troligen normalt mentalt med dessa frågor men landar troligen i slutsatsen att praktiskt användande ändå är fordonets huvuduppgift. Så för god mental hälsa rekommenderas att se fordonet som en praktisk pryl istället för något skört och bräckligt levererat av himlen. Lite OT kanske :).

anri52
2016-07-12, 13:12
Inte ska man behöva ta antidepressiva medel för en bil finns värre saker att bekymra sig över.

Petta77
2016-07-12, 20:20
Med risk att upprepa mig själv , min bil är "Drop off" behandlad vid leverans dvs kersmiskt lackskydd.
Så jag behöver inga tvätt tips. :)

Skrivet på forumspringaren.

Fick den uppfattningen eftersom du fick högt blodtryck pga bilen blev skitig trots lackskydd. Ska ju då räcka med att bara spola av alternativt alkalisk avfettning

Henrik.M
2016-07-12, 21:47
Fick den uppfattningen eftersom du fick högt blodtryck pga bilen blev skitig trots lackskydd. Ska ju då räcka med att bara spola av alternativt alkalisk avfettning

Högt blodtryck = Ironi.
Snarare är det så att jag har en färg som kräver konstant tvätt.....för att inte se skitig ut.
Jag hade föredragit en bil som antigen tvättade sig själv eller som inte såg konstant skitig ut...typ min Jetta.
Lackskyddet förenklar tvätten , men den tvättar inte bilen åt dig , nån (dvs jag) måste spola vattnet och dra lite med svampen. :)


https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12987023_1591698711122235_3726422711768534235_n.jp g?oh=b744185e93a5c4c6ca11ad71c1439efc&oe=57F7E938

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12993595_1591698731122233_6638647868999044679_n.jp g?oh=9bd399cb318d2e4f9a70b27355a7811e&oe=5833BB04

Peter56
2016-08-01, 16:17
Idag var jag till Turbocenter i Tumba och snackade med dom om att eventuellt trimma min bil och frågade efter enbart uppdatering av mjukvaran. Claus som jag talade med sa att för att få bra resultat så behövs även en intercooler monteras, i annat fel så faller laddtrycket efter en liten stund p.g.a. värmen som uppstår då man gasar på lite hårdare än vanligt. Om han skulle ta hem en intercooler från ett annat EU-land (Tyskland?) så skulle kostnaden för detta uppgå till cirka 15.000 kr inkl. moms och montering. Plus den vanliga kostnaden för uppdatering av mjukvaran.

Har han rätt eller försöker han blåsa mig?

Haugeman
2016-08-01, 16:20
Låter helt galet dyrt frågar du mig om det bara var kostnad för IC

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Peter56
2016-08-01, 16:29
Låter helt galet dyrt frågar du mig om det bara var kostnad för IC

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Jag kan naturligtvis ha missuppfattat honom, men jag uppfattade det som att han vill ha cirka 15.000 kr för IC inkl. frakt från EU-land, moms och montering. Jag reagerade själv på att jag tyckte det lät dyrt men protesterade inte utan tänkte kolla vad andra begär och om det behövs någon IC. Så jag beställde inget i nuläget. Totalt sett skulle jag bli utan bil i 1-2 dagar när de fixar med den.

MickeR
2016-08-01, 18:32
Att montera ic på en R innebär att hela fronten måste av = stort jobb!

BjornL
2016-08-01, 18:53
Att montera ic på en R innebär att hela fronten måste av = stort jobb!
Precis, dessutom behöver förmodligen något byggas om för att man ska få plats med en större.

MickeR
2016-08-01, 19:02
Precis, dessutom behöver förmodligen något byggas om för att man ska få plats med en större.

IC sitter dessutom inklämd mitt i kylarpaketet....

Terencegbg
2016-08-01, 20:35
Verkligen snabba leveranser hos Volkswagen, iaf R modellen verkar det som :)

Var inne på helt andra bilar när jag spontant gick inom Volkswagen den 23:e Maj och då var tvungen att provköra en R SC.
Beställde sedan den 25:e Maj och hämtar ut den på Onsdag dvs 9 veckor vilket jag tycker är helt OK!

Peter56
2016-08-02, 06:05
Verkligen snabba leveranser hos Volkswagen, iaf R modellen verkar det som :)

Var inne på helt andra bilar när jag spontant gick inom Volkswagen den 23:e Maj och då var tvungen att provköra en R SC.
Beställde sedan den 25:e Maj och hämtar ut den på Onsdag dvs 9 veckor vilket jag tycker är helt OK!

Då har tydligen leveranstiderna sjunkit. Jag själv beställde min bil den 8:e februari och leverans ägde rum den 16:e maj vilket jag också tyckte var helt ok. Nu blev leveransen av min bil försenad med cirka en vecka eftersom jag sitter i rullstol och skulle ha bilen handikappanpassad innan leverans.

Lycka till med nya bilen, hoppas att du ska trivas med den!

m05erili
2016-08-02, 10:53
En första "modd".
Nya växlingspaddlar.
7985
7986

anri52
2016-08-02, 11:33
Jag kan naturligtvis ha missuppfattat honom, men jag uppfattade det som att han vill ha cirka 15.000 kr för IC inkl. frakt från EU-land, moms och montering. Jag reagerade själv på att jag tyckte det lät dyrt men protesterade inte utan tänkte kolla vad andra begär och om det behövs någon IC. Så jag beställde inget i nuläget. Totalt sett skulle jag bli utan bil i 1-2 dagar när de fixar med den.

Självklart ska du beställa hem Icn själv från Tyskland, jag betala ca 7500 kr från HG motorsport
gjorde jobbet själv så jag kom billigt undan, om man inte vill eller kan göra det själv ska man
inte behöva betala ca 7500 kr för detta jobb som inte är speciellt svårt (ca 4-5 timmar själv).

anri52
2016-08-02, 11:54
Precis, dessutom behöver förmodligen något byggas om för att man ska få plats med en större.

Man behöver inte bygga om något, nya Icn sitter exakt på samma plats samma fästen som original inga problem alls.....Icn som passar rakt av är Apr, Unitronic, Hg motorsport, viss modifiering Wagner Ic.

Peter56
2016-08-02, 14:07
Självklart ska du beställa hem Icn själv från Tyskland, jag betala ca 7500 kr från HG motorsport
gjorde jobbet själv så jag kom billigt undan, om man inte vill eller kan göra det själv ska man
inte behöva betala ca 7500 kr för detta jobb som inte är speciellt svårt (ca 4-5 timmar själv).

Jag klarar definitivt inte av att göra jobbet själv, jag har tummen mitt i handen när det gäller såna saker. Dessutom är jag rullstolsbunden och når inte ens in i motorrummet. 7.500 kr för 4 timmars jobb är normal verkstadsdebitering, åtminstone i Stockholmstrakten där jag bor.

anri52
2016-08-02, 14:44
Om du inte kör bana eller event behöver du inte byta ICn, för de flesta duger steg 1
då har du e bil som är riktigt snabb till vardags.
Kolla upp vad JB1 erbjuder, riktigt bra box som jag själv har
till min Cupra samt supporten från George är grym.

Peter56
2016-08-02, 15:25
Om du inte kör bana eller event behöver du inte byta ICn, för de flesta duger steg 1
då har du e bil som är riktigt snabb till vardags.
Kolla upp vad JB1 erbjuder, riktigt bra box som jag själv har
till min Cupra samt supporten från George är grym.

Det var just den funderingen jag fick efter att ha talat med Turbocenter, d.v.s. om jag verkligen behöver en annan IC när jag använder bilen till vardagskörning men tycker det är kul att gasa lite extra ibland. Det besked jag fick var att utan att byta IC så blir motorn så varm redan efter ett par rejäla gaspådrag blir motorn så pass varm att den då tappar kraft och att han därför rekommenderar mig att byta IC.

Jag är tveksam till box, vill hellre ha en mappning från någon som är duktig på det. Har även funderat på att vända mig till Vtech eller Stertman.

anri52
2016-08-02, 15:56
Raven på detta forum kör event med org Ic och den bilen levererar fruktansvärt bra
men som sagt ska du köra bana eller raktfram event som jag gör speciellt varma
dagar då är en Ic att fördra. Den tappade effekten med org Ic märks mest i riktigt
höga farter (180-250) och så fort kör man ju inte varje dag.

Peter56
2016-08-02, 17:09
Raven på detta forum kör event med org Ic och den bilen levererar fruktansvärt bra
men som sagt ska du köra bana eller raktfram event som jag gör speciellt varma
dagar då är en Ic att fördra. Den tappade effekten med org Ic märks mest i riktigt
höga farter (180-250) och så fort kör man ju inte varje dag.

Tack för dina utförliga svar.

anri52
2016-08-02, 17:45
Tack för dina utförliga svar.

Det är lungt Peter:)

Börja med ett steg 1 och du kommer va mer än nöjd, välj någon av de större tuningfirmorna
som kan dessa motorer.

BjornL
2016-08-02, 18:33
Man behöver inte bygga om något, nya Icn sitter exakt på samma plats samma fästen som original inga problem alls.....Icn som passar rakt av är Apr, Unitronic, Hg motorsport, viss modifiering Wagner Ic.
Det låter bra, men på vilket sätt är den bättre då? Eller är den större men får plats ändå?

anri52
2016-08-02, 20:52
Det låter bra, men på vilket sätt är den bättre då? Eller är den större men får plats ändå?

Japp den är större men får plats ändå:)
De flesta eftermarknads IC är 1, 5 cm tjockare (50mm) än oem Ren (34,9)
Samt mer gods väger bra mycket mer än originalet som knapp väger
någonting.

anri52
2016-08-02, 21:12
https://youtu.be/g2abu2DZIO0 Den här filmen kolla jag på innan jag gjorde mitt byte
kan tänka mig att många tycker det är jobbig att börja demontera saker på en ny bil
men har man inte tummen mitt i handen grejar man detta.

MickeR
2016-08-02, 21:19
Japp den är större men får plats ändå:)
De flesta eftermarknads IC är 1, 5 cm tjockare (50mm) än oem Ren (34,9)
Samt mer gods väger bra mycket mer än originalet som knapp väger
någonting.

Är den större eller bara tjockare?

anri52
2016-08-02, 23:28
Är den större eller bara tjockare?

Tjockare
Bredden å höjden är rätt lika på alla bulton Ic
Det är väl wagner Ic som är lite större å tjockare
än alla andra och kräver viss modifikation.

Peter56
2016-08-03, 07:05
Det är lungt Peter:)

Börja med ett steg 1 och du kommer va mer än nöjd, välj någon av de större tuningfirmorna
som kan dessa motorer.

Det blir nog Vtech eller Stertman för mig. Turbocenter har ett gott rykte i mitt närområde men när jag talade med dom så kändes det som om dom är riktigt hemma på dessa motorer.

Terencegbg
2016-08-03, 07:18
Då har tydligen leveranstiderna sjunkit. Jag själv beställde min bil den 8:e februari och leverans ägde rum den 16:e maj vilket jag också tyckte var helt ok. Nu blev leveransen av min bil försenad med cirka en vecka eftersom jag sitter i rullstol och skulle ha bilen handikappanpassad innan leverans.

Lycka till med nya bilen, hoppas att du ska trivas med den!

Samma här men har sedan 15 år alltid kört med ett resereglage vilket funkar väldigt bra och kan därmed enkelt köra andra bilar.
Dessutom byter jag bilar oftare.....Hoppas du trivs med bilen :)

Peter56
2016-08-03, 08:49
Samma här men har sedan 15 år alltid kört med ett resereglage vilket funkar väldigt bra och kan därmed enkelt köra andra bilar.
Dessutom byter jag bilar oftare.....Hoppas du trivs med bilen :)

Är den typen av reglage lagliga att köra med? Bilen ska ju i normala fall reg.besiktas efter montering av handreglage.

Terencegbg
2016-08-03, 16:23
Nej inte lagligt... vet inte exakt hur lagen ser ut och vad gränserna går men nej.

Peter56
2016-08-03, 18:26
Nej inte lagligt... vet inte exakt hur lagen ser ut och vad gränserna går men nej.

Jag anade att det inte är lagligt. Vill själv inte riskera att köra olagligt och har därför ett reglage byggt av Permobil Autotech. Tidigare körde jag under många år med grejor från CM Fordonsteknik.

rakso77
2016-08-05, 16:10
vad lång tid tar det mellan att bilen är beställd och att den börjar att byggas ,cirka ?

BjornL
2016-08-05, 17:28
vad lång tid tar det mellan att bilen är beställd och att den börjar att byggas ,cirka ?
Beror säkert vilken tid det är på året, men gissar på ca 5 veckor.

Edit: Hade missat siffran.

Peter56
2016-08-05, 17:30
vad lång tid tar det mellan att bilen är beställd och att den börjar att byggas ,cirka ?

Jag beställde min bil 8 februari och fick 13 april besked om att den var färdigbyggd. Sen skulle den ju transporteras från fabriken till Sverige och vidare till återförsäljaren. Leverans ägde rum 16 maj. Om min bil inte hade behövts handikappanpassas skulle leveransen kunnat ske en vecka tidigare än vad som nu blev fallet.

ljungberg
2016-08-08, 09:15
För att göra ett steg1 behöver man ingen ny IC. Det är en moderat ändring som görs på bilen. Om man jämför tillverkarna anges det mellan 55-70 hkr extra beroendes på modell. Det man rekommenderas att byta är panelfiltret i originalboxen till ett mer friflödande.

Catback-system ger inte heller något utan mest för lite mer ljud och det estetiska. Skall man få ut något av andningen är det hela systemet med dp som behöver bytas.

Steg2 är på dessa bilar ecu, panelfilter och avgassystemet.

IC:n byts vid Steg3 då man går på en större turbo. Då byts även bränslepump och diverse andra delar.

Så om en tuner säger att man skall byta IC för ett ren ECU programmering låter det väldigt konstigt.

Har haft trimmade bilar sedan innan och vet att man får ta vissa tuners med en nypa salt då dom oftast tar personen som vill ha offert för en novice.

Peter56
2016-08-08, 09:28
Jag tror att jag avvaktar till nästa säsong med att trimma min bil. Det har den senaste veckan dykt upp en del andra utgifter i mitt liv som känns viktigare än trimning av bilen.

vfr
2016-08-08, 09:36
Man kanske inte måste byta IC för ett steg1-program, men ofta är IC:na så underdimensionerade redan vid originaleffekt att man nästan direkt börjar tappa effekt när man gasar och det blir varmt.

ljungberg
2016-08-08, 09:48
Fast det är väl samma som sitter på Audi S3?

Har inte hört tidigare att folk behövt byta för steg1. Sökte reda på ett gammalt mail ifrån Mattias på Stertman och nej ingen IC behövs bytas för Steg1. Det är bara ECU och panelfilter som görs.

Man kan också kika lite på Youtube över de APR golfar som kör steg1 i USA. Inga IC byten där heller. Och många av dem rullar i betydligt tuffare klimat än här i Norden.

Skall man däremot nöta bana dagarna i ända bör man se över hela kylningen till bilen och då även kylning till oljan.

Peter56
2016-08-08, 14:15
Man kanske inte måste byta IC för ett steg1-program, men ofta är IC:na så underdimensionerade redan vid originaleffekt att man nästan direkt börjar tappa effekt när man gasar och det blir varmt.

Det var så som Turbocenter sa till mig och att han därför gav mig rådet att byta IC.

vfr
2016-08-08, 14:59
Nu har jag ingen som helst koll på just Golf R och dess IC, men många andra bilar har ofta en underdimensionerad IC redan från början. Eller iaf som ligger på gränsen. Och lägger man då på ett trim steg 1 på det, så förvärras situationen.