handdator

Visa fullständig version : Olika silvriga kulörer på Golf -01 ?



Folka
2016-04-12, 18:10
Hej :)

Jag har en Golf GTI mk4 -01 i färgen reflexsilver och med blå inredning (recaro). Och jag har sett ytterligare ett par stycken silvriga Golf mk4or från 2001 med likadan inredning, men jag vet inte om de andra GTI 01or haft samma silvriga färg.

Så då är frågan, är alla silverfärgade Golfar av modellår 2001 lackade i reflexsilver? Eller fanns det någon annan silvrig kulör under modellåret 01 på Golf?

Ha de gött! :)

OBS Frågan gäller svensksålda Golfar! Ej import. Inte heller Passat, Polo eller andra VW

magnusT
2016-04-12, 19:53
Vad har du för färgkod?
Jag har en silvrig golf 4 som har färgen LA7W.

Petta77
2016-04-14, 17:00
http://www.doppel-wobber.de/forum/Information_25_VW-Golf-Lacke.html

Folka
2016-04-14, 21:10
Vad har du för färgkod?
Jag har en silvrig golf 4 som har färgen LA7W.
ja LA7W står det i bagaget på min bil :) Fanns den färgen parallellt med någon annan silvrig färg 2001 årsmodell?

Folka
2016-04-14, 21:13
http://www.doppel-wobber.de/forum/Information_25_VW-Golf-Lacke.html
Där står det att reflexsilver fanns på 2000 årsmodell. Möjligen räknar man modellår annorlunda i Tyskland än i Sverige (i England betraktas det året som bilen tas i bruk som årsmodell medan man i Sverige räknar årsmodell mer traditionellt).

I Sverige fanns dock inte reflexsilver på 2000 årsmodell så vitt jag vet, däremot tillverkades det bilar i reflexsilver år 2000 och dessa kom att klassas som 2001 :)

Stephan735i
2016-04-20, 02:15
Den tyska sidan är dålig och har FEL! Årsmodell 2000 gällde Satinsilber och Flashrot. Från årsmodell 2001 gällde Reflexsilber och Tornadorot för Gol IV. RJL432 är en Flashrot årsmodell 2000 Golf IV byggd 2000-02, ROR534 är en Satinsilber årsmodell 2000, byggd 2000-04. VW byter årsmodell i maj, så från maj-2000 är det årsmodell 2001 och då kom de nya färgerna. Årsmodell visas som det tionde tecknet i chassinumret.

Märkligt att den tyska sidan är felaktig, hade de gått efter byggår skulle även 1997 varit med. Märkligt som sagt.

Reflexsilber är vad som gäller för en 2001års Golf.

Folka
2016-04-20, 16:08
Den tyska sidan är dålig och har FEL! Årsmodell 2000 gällde Satinsilber och Flashrot. Från årsmodell 2001 gällde Reflexsilber och Tornadorot för Gol IV. RJL432 är en Flashrot årsmodell 2000 Golf IV byggd 2000-02, ROR534 är en Satinsilber årsmodell 2000, byggd 2000-04. VW byter årsmodell i maj, så från maj-2000 är det årsmodell 2001 och då kom de nya färgerna. Årsmodell visas som det tionde tecknet i chassinumret.

Märkligt att den tyska sidan är felaktig, hade de gått efter byggår skulle även 1997 varit med. Märkligt som sagt.

Reflexsilber är vad som gäller för en 2001års Golf.
Tack för ditt svar :) I bagaget på min bil står färgkoden för reflexsilver, och när jag var på Volskwagenverkstaden och köpte färg så kollade dom upp på datorn och då var det reflexsilver. Men idag såg jag en silvrig Golf IV Variant -06 som såg något ljusare ut än min i lacken.

Golfen jag såg är tillverkad 2005 men har modellår 2006. Så den borde ha samma färg som min tycker jag. Jag vet att satinsilver inte fanns längre än 2000, men det kanske fanns fler silvriga kulörer än reflexsilver ändå?

Till saken hör att min Golf IV är bruksbil och därmed inte polerad på evigheter, typ. Har inte heller tvättat den i år. Kan det påverka?

OBS Min bil är inte omlackerad

Mvh
Folka

Petta77
2016-04-20, 17:06
Den tyska sidan är dålig och har FEL! Årsmodell 2000 gällde Satinsilber och Flashrot. Från årsmodell 2001 gällde Reflexsilber och Tornadorot för Gol IV. RJL432 är en Flashrot årsmodell 2000 Golf IV byggd 2000-02, ROR534 är en Satinsilber årsmodell 2000, byggd 2000-04. VW byter årsmodell i maj, så från maj-2000 är det årsmodell 2001 och då kom de nya färgerna. Årsmodell visas som det tionde tecknet i chassinumret.

Märkligt att den tyska sidan är felaktig, hade de gått efter byggår skulle även 1997 varit med. Märkligt som sagt.

Reflexsilber är vad som gäller för en 2001års Golf.

Vad exakt är de som säger att just du har rätt? (och inte den tyska sidan?)

Finns ex antal olika nyanser av en färgkod. Min tex har 6 olika nyanser. Volkswagen köper ju inte all färg från en och samma leverantör utan tar därifrån de får bäst pris

Folka
2016-04-20, 17:29
Finns ex antal olika nyanser av en färgkod. Min tex har 6 olika nyanser. Volkswagen köper ju inte all färg från en och samma leverantör utan tar därifrån de får bäst pris
Okej tack Pether! Det förklarar varför det blir viss nyansskillnad efter man bättrat på rostfläckar :)

Mvh
Folka

Stephan735i
2016-04-27, 02:17
Vad exakt är de som säger att just du har rätt? (och inte den tyska sidan?)

Finns ex antal olika nyanser av en färgkod. Min tex har 6 olika nyanser. Volkswagen köper ju inte all färg från en och samma leverantör utan tar därifrån de får bäst pris

Den tyska sidan påstår att Tornadorot och Reflexsilber fanns som årsmodell 2000 medan Flashrot och Satinsilber fanns fram till 1999. De bilar jag nämner med regnummer är byggda 2000 och är av årsmodell 2000 = jag har rätt. Det är så enkelt. Kolla själv på volkswagen tillbehor.se

Tyskar kan roa sig med att använda byggår i stället för modellår det var därför det förvånar mig att inte 1997 var med. Antingen får man använda sig av byggår eller av modellår/årsmodell. Inte blanda hur som helst. VW är dessutom så enkla i och med att de har årsmodellen i chassinumret.

Jag har dessutom originalbroschyrer på årsmodellerna där det är som jag skriver. Det finns ingen annan silverfärg än Satin fram till årsmodell 2000 och Reflex efter årsmodell 2001 på Golf IV i Europa (reserverar mig för Mexicobyggda Golfar). Denna fråga har varit uppe på garaget.org Från dig folka då med?

Att det finns olika varianter är för att det kan vara olika grundfärg och extrakod. Till exempel BMWs 317 Orientblau finns i minst tre olika grundvarianter. Med Dunkelblau grundfärg, Schwarz grundfärg och Toledoblau grundfärg + extra nummer efter 317. Det är med största sannolikhet likadant med VWs färger. Med svart grundfärg är Orientblau en betydligt mörkare färg än med mörkblå grundfärg.

Sedan bleks färger med åren. Min kusins röda Volvo 1994s bakspoiler i plast var rätt mycket mindre blekt än resten av bagageluckan. Polera din så kanske den är lika silvrig som 06an.

Stephan

Folka
2016-04-28, 19:06
Tack Stephan

Det var jag som skrev på garaget.org. Jag var nöjd med svaret om när satinsilver slutade reflexsilver tog vid, och anledningen att jag tog upp ett liknande ämne här var för att jag började fundera på om det fanns fler silvriga färger -01 än reflexsilver. Men nu vet jag, och jag är tacksam för att du tar dig tid till att hjälpa mig. Jag uppskattar det mycket :)

Jag såg nyligen en reflexsilver Golf IV GTI -03 som såg ut precis som min i lacken. I och för sig kollade jag mest på regnumret och mindre på lacken, men av det jag såg på lacken så såg den ut som min.