handdator

Visa fullständig version : Köpråd Golf R



Larre
2016-04-11, 20:03
Hej,

Har varit och kollat på en Golf R och skulle vilja höra om någon härinne vet mer eller om vad de tror om bilen.
Det är denna:
http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Golf_R__Aut__Nav__4WD__REA_FULL_TA_6228 5916.htm?ca=10&w=3

Jag har provkört den och den kändes bra. Inga missljud, drog inte åt något håll osv.

MEN, den stora frågan som jag ställer mig är varför den är omlackad, och till mattsvart. Den är alltså EJ folierad.

Jag ringde volkswagen och kollade information och den är servad som den skall (senast sept. 14) och skall in på större service i höst.
Den enda anmärkningen var att någon kört in i en trottoarkant och pajat tråget. Tråg samt packning mellan motor och växellåda är bytt på vw-verkstad och såg okej ut.

Men vad säger ni här, vad bör man kolla på?
Om den är ramsned sen krock så vad gör man, kollar med magnet på bilen? Nya däck och omlackad gör det svårt att se andra tecken..


Ös på med tips!

Mvh

Peter-C
2016-04-11, 21:23
Det är inte lätt att svara på. Priset är väl tilltaget. Kolla på bilpriser.se så får du en hint om var den ska ligga. Justera miltal markera automat+skalstolar+sollucka+navigator vilket verkar vara tillvalen som ej är standard på Golf 6 R. ”Stora ljudpaketet” är det Dynaudio?

För min del så hade det varit en stor nackdel att bilen är omlackerad, dessutom i annat än originalkulör och som lök på laxen i halvmatt svart. Det står att bilen är vit, förmodligen Candy Weiss. Mattsvart, hmmm inte vackert, förvisso subjektivt. Jag är övertygad om att det borde sänka värdet flera 10 tusenlappar! Att återställa den blir dyrt särskilt om de varit och lackat den i dörröppningar o dylikt. Gillar du det så glöm vad jag just skrivit!

Är den "lackad" med så kallad ”Plastic dip” ska det ju bara vara att ”dra av” plastskiktet. Gör man det får man kolla på hur bilen ser ut under detta gummiartade plastskikt och ta ställning till vad man ser.

VAG har historik på om den är plåtreparerad på en VAG verkstad. Du skriver att du fått ut den.

Börja med att kolla vad det är för lack. Oro för annan chassi reparation. Det går ju att kryssmäta bilen. Det går inte att yttra sig om genom att titta på några bilder, det låter jag vara osagt vilket gäller många bilar :). Mina 5c....

/Peter

Larre
2016-04-11, 21:35
Det skall vara Dynaudio.

Jag kanske borde lagt till att jag inte är intresserad av den prislappen som den är ute för. Priset jag kan tänka mig köpa den för är betydligt lägre då det, precis som du säger, är ganska dyrt att lacka om den då den är lackad seriöst, överallt.
Men det är ett mysterium varför den är lackad, om den nu inte varit krockad..

Den skall in på service som sagt och volkswagen rekommenderade då även en 4-hjulsinställning. Borde väl kunna se något där om den är skev?

Mulder-_-
2016-04-11, 21:39
Att en så pass "ny" bil är omlackad i en helt annan färg skulle få mig att direkt släppa denna och titta vidare.
Att den nu är mattsvart gör inte saken bättre...:confused:

Larre
2016-04-11, 21:47
Det lutar åt det hållet just nu. Det känns lite väl mycket "grisen i säcken"...

Mange.k
2016-04-11, 22:12
Shit va sunkig den såg ut, mattsvart är verkligen såå 2004, den borde rimligtvis vara dippad, för annars vet man inte hur det står till i övrigt med bilen, för blåser man på permanent mattsvart på en sån bil är det når fel.
Ring å kolla med tidigare ägare, numera kan man ju få ägarupplysningar via mail, tror man får dom 3 senaste ägarna.

Blåbäret
2016-04-11, 22:35
Ring å kolla med tidigare ägare, numera kan man ju få ägarupplysningar via mail, tror man får dom 3 senaste ägarna.

Du får alla tidigare ägare på bilen.
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/

Men varför ägs den här bilen av en privatperson och inte av bilfirman som annonserar ut den?

Peter-C
2016-04-11, 22:39
HK Bil sysslar nog huvudsakligen med förmedling av bilar. Den senaste av de 8 ägarna är en privatperson, kvinna 34 år.

http://biluppgifter.se/fordon/GWN649

/Peter

Larre
2016-04-12, 06:26
Shit va sunkig den såg ut, mattsvart är verkligen såå 2004, den borde rimligtvis vara dippad, för annars vet man inte hur det står till i övrigt med bilen, för blåser man på permanent mattsvart på en sån bil är det når fel.
Ring å kolla med tidigare ägare, numera kan man ju få ägarupplysningar via mail, tror man får dom 3 senaste ägarna.

Jag är tämligen övertygad om att föregående ägare kommer blåneka om det hänt något. Han vill väl bli av med den om den varit på annons sen hösten förra året. Men ska försöka få fram mer information innan jag ger upp helt.

Peter56
2016-04-12, 06:50
Du får alla tidigare ägare på bilen.
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/

Men varför ägs den här bilen av en privatperson och inte av bilfirman som annonserar ut den?

Numera är det vanligt att bilar säljs via företag som sysslar med bilförmedling och då står den som ska sälja bilen som ägare ända fram till ägarbytet till köparen sker.

mangewide
2016-04-12, 07:04
Ja Herregud hur kan man lacka om bilen mattsvart?!?. Om man nu gillar mattsvart så folierar man bilen för en rimlig peng istället.

150 000:- tror jag denna skulle vara värd om du frågar en VW handlare som den ser ut nu...

Spring ifrån den! ;)

Peter56
2016-04-12, 07:32
Jag gjorde en snabbkoll på Blocket i Stockholm och hittade flera andra Golf R 2010 och 2011 års modell med ungefär samma mätarställning och pris som jag hellre skulle kolla på

Larre
2016-04-12, 07:40
Än en gång så har jag lagt ett bud som är avsevärt mycket lägre än vad den ligger ute för! Men har svårt att se att dom säljer den för det. Men det är nog bara en vinst för mig.

Det finns bara två R med sportstolarna. Har kollat båda men vägrar lägga 250k på en bil som kommer sjunka i vär de så fort jag börjar köra med den. Är mest ute efter att komma över ett fynd :-).

a128
2016-04-12, 08:07
En omlackerad superkalkon som står i Södertälje

Peter56
2016-04-12, 09:01
Än en gång så har jag lagt ett bud som är avsevärt mycket lägre än vad den ligger ute för! Men har svårt att se att dom säljer den för det. Men det är nog bara en vinst för mig.

Det finns bara två R med sportstolarna. Har kollat båda men vägrar lägga 250k på en bil som kommer sjunka i vär de så fort jag börjar köra med den. Är mest ute efter att komma över ett fynd :-).

Alla bilar som du köper sjunker rejält så fort som du har börjat köra med den. Köp en bil ena dagen och åk dagen efter till en bilfirma och fråga vad du får för den i byte så förstår du vad jag menar. Ska du göra ett fynd måste du nog hitta en privatsäljare som är desperat behov av snabba pengar.

Larre
2016-04-12, 12:07
Jag håller med dig. Tänker avvakta ett tag nu iaf och se om det kommer upp något nytt.

Tack för alla tips!

Mange.k
2016-04-12, 16:58
Jag är tämligen övertygad om att föregående ägare kommer blåneka om det hänt något. Han vill väl bli av med den om den varit på annons sen hösten förra året. Men ska försöka få fram mer information innan jag ger upp helt.

Ja nu visste jag inte att det var ett säljuppdrag

Amazonas
2016-04-13, 23:40
HK Bil blr du undvika. Varit mkt snack om dem och en del mindre smickrande reportage i lokalblaskan. Mätarskruvade bilar etc. Finns inte många seriösa bilhandlare här i tokstan...