handdator

Visa fullständig version : VAG tändspolar funderar som fan...



Gasekke
2016-04-07, 19:59
Jahapp , då varje enkelt steg att bygga sig en liten racebil är mest små steg åt alla håll utom framåt så måste jag fråga lite om vag spolar.

Finns det någon här som vet hur det ser ut med "knuff i bitarna" mellan de olika modellerna?
De finns ju en uppsjö av varianter och som jag förstått det så skiljer sig tex vag 115A-B-C-D-E-F osv mellan olika ålder och vidare utvecklings fas eller?

Jag har en uppsättning 715 spolar men de som jag har är ju gjorda tydligen för "talldeck" höga brunnar tex V8 modeller o krafs men de är på tok för långa för min maskin (bmw M10) då jag kör toppmonterad turbo och en massa fix utvändigt på toppen så det blir problem.

Nu har jag grottat ner mig i VAG spolar och hittat en "jättekort" modell 036905715E som sitter i bla audi A1 1,4tfsi 185hk och den är bara 138mm i totallängd men vad jag inte vet eller vet hur jag ska få reda på det är..

hur mkt effekt ger den spolen jämfört med en "klassisk" 115R som "alla" använder?
Den sitter även i en massa andra icke motorstarka vag maskiner tex 1,2 l skoda så då blir man ju lite förvirrad efter som jag gjort den enkla kopplingen (tfsi+överladd = mkt soppa tryck + laddtryck = krav på hög tändenergi= :cool:)
Och då går ju 1,2 Fabia bort typ:confused::confused:

Eller finns det ngn annan VAG spole cop med en massa trevlig tändenergi som är "jättekort"?

Är det samma effekt i spolen och / eller hur tusan får jag reda på det i förväg så man inte och misslyckas igen....
hjälp och tips uppskattas
Over and out // Erik

Mange.k
2016-04-07, 20:32
Kolla på ppf forumet, vet att vag spolarna andvänds flitigt där

Sn00k
2016-04-07, 20:58
finns en polo-spole som är rätt kort och som det är bra skjuss i, runt 250hk per cylinder med e85 och höga ladd har fungerat fint.

nått i bakhuvudet säger att dessa slutar på 715F.. men undrar om inte även ppf mfl har börjat sälja dessa till nissan-åkare..

Mange.k
2016-04-07, 21:07
http://server.pure-pf.com/webshop2/index.php?id_category=171&controller=category&id_lang=7

Gasekke
2016-04-07, 22:07
Hurra , då är jag på rätt spår då med den korta spolen , E85 o lagom laddtryck är tanken och 285 hk / cyl lär jag inte nå ändå så då ska en kort spole ska testas då lillen hade en "på lager"
Tack o bock :)

Lillen
2016-04-07, 22:24
Failiure is the way forward , don´t you know that :rolleyes: