handdator

Visa fullständig version : Passat GTR - vilken motorkod?



mtm
2016-03-30, 17:22
Försöker göra lite research inför leverans av nya bilen.

Min google-fu har lett mig till att misstänka att det antingen är en CJXA eller CJXB som sitter i den.

Stämmer det? Kan någon som vet bekräfta eller förneka?

Om det stämmer, vad är skillnaden mellan A och B?

Hur ser det ut gällande de kamkedjeproblem som varit även på, som jag förstår det, 2.0 TSI/TFSI motorerna? Hur ska jag bete mig när det gäller serviceintervall osv? Serva oftare själv eller kan man ändra till ett "vanligt" intervall, dvs inte ett longlife?

Peter-C
2016-03-30, 18:56
CJXA sitter i Passat GTR. Jmfr Golf R som har CJXC.
Vet ej vad som skiljer.

Trådar om extra olje/filterbyten finns det gått om. Jag gör det själv typ vid runt 900-1000 mil (+ skriver i serviceboken) vilket är lagom till att min R vill in för service straxt under 2000mil. 3000 mil på samma olja i en sådan motor…aldrig i livet säger jag. Dock tror jag att bilen larmar innan 3000 mil eftersom man kör mer offensivt med en R eller GTR för den delen än en basmodell.

/Peter

mtm
2016-03-30, 20:46
Tack för ditt svar Peter-C!

Hur har det sett ut med problem med kamedjan/spännare på CJXA och dess syskon (på senare tid)? Senaste revisionen på spännaren verkar vara 'K'.

Förutom tätare oljebyten, finns det något annat man bör/kan göra preventivt?

Marcus
2016-03-30, 21:56
Här är en bra tråd om Passat 2,0 TSI 280 på ett stort tysk forum:
http://www.motor-talk.de/forum/sammelthread-2-0-tsi-280-ps-t5236113.html

Peter-C
2016-03-30, 22:35
GTR motorn är ju en variant av EA888 familjen. Har haft GTI 2010 med 2.0 TSI EA888, sonen har en Seat Leon 2009 med 1.8 TSI EA888. Vi har inte haft några extraordinära reparationer så långt. Har förvisso läst om någon som fått problem.

Jag tycker att denna motor är riktigt lyckad i flera avseende, bla pigg tillika snål i förhållande till vad den levererar oavsett om det är en Leon eller Golf R, gäller säkert GTR med.

I övrigt har jag inget som man måste hålla ögonen på. Normal skötsel och aktsamhet är ju alltid bra att praktisera…. Tror att GTR är en riktigt trevlig bil! CJXA är av den senaste EA888 generationen med de nyaste uppdateringarna så det är väl bara att köra :D! Kul att höra ditt omdöme när den anlänt.

/Peter

mtm
2016-03-30, 23:00
Ja, man förutsätter ju på något sätt att de drar lärdom av de problem de haft med kedjor som gått av och spännare som slutat spänna.

Även om jag har garanti så är det ju fortfarande ett jävla meck att lämna in bilen etc. För att inte tala om det förväntningar man har när man lagt nästan en halv miljon på en bil. :-/

Ja, jag var helt såld efter en längre provkörning. Lugn och fin när man ville det och bra klös när man ville det. Väntar dessutom på besked från MTM gällande trim till den också. Leon Cupra med samma motor(?) har de ju trim till från 350 till 380 hk för, så GTR:en borde ju hamna på liknande siffror.

Kommer eventuellt inleda ägandet med en tur till södra Frankrike, så jag lovar att återkomma med ett utlåtande efter det. :D

timsan
2016-12-09, 14:29
Bumpar en gammal tråd, har med Passat GTRen att göra.

Införskaffade mig nyligen en 2017 passat gtr, kul och trevlig bil, men kan bli roligare?

Har bokat en motoroptimering och det kommer skrämma upp den i 360 hk / 460 nm ca mot 280 hk / 350 nm orignal.

Har hört både och om denna motor, framförallt turbon att dom inte är att lita på när man optimerat bilen med ökat ladd bl.a.

Vad säger ni? Enlig optimeringsfirman ska turbon palla 2.8, men dom ställer den på 2.55. Tror den laddar straxt över 2.0 original (vad den interna laddtrycksmätarn säger).

vill inte ha flis i hela motorn med dyra reparationer som följd (såklart, viss risk finns alltid) men några andra erfarenheter där ute?

anri52
2016-12-09, 14:57
Du har säkert senaste revisionen på turbon (722H) = du behöver inte va orolig för turboras
Laddtryckamätaren verkar ha en påslag på 1bar..kan tänka mig att den original laddar ca 1bar.

timsan
2016-12-09, 15:00
Var jag kan relativt enkelt se vilken revision på turbon jag har?

anri52
2016-12-09, 15:44
på turbon finns beteckningen kan va svårt att se man får köra ner telefonen och ta en bild eller lirka ner en liten spegel för att kunna se.

Peter-C
2016-12-09, 21:07
Var jag kan relativt enkelt se vilken revision på turbon jag har?

Se nedan:

http://www.golfmk7.com/forums/showpost.php?p=56223&postcount=76


http://www.golfmk7.com/forums/showpost.php?p=60157&postcount=109

/Peter

EKAN01
2016-12-09, 22:59
Som det skrivs tidigare så laddar den nog 1 bar och inte 2 bar orginal. Ska väl finnas olika sätt och mäta på.

Peter-C
2016-12-09, 23:27
Turbotryck. Jag har haft min VCDS med div mätvärden inkopplad under full acceleration. Den visade straxt över 2,2 b i absoluttryck på min CJX motor vill jag minnas. Det innebär 1,2 b i övertryck. Bilen är inte "chippad".

/Peter

timsan
2016-12-10, 23:21
Jo precis, tuningfirman nämnde 2.5 bar atmosfär så 1.5 överladd då antar jag. Ska ner och rota i bilen imorgon och se vilken revision jag har, tack för alla tips! Bilen är ju sprillans, så vill ju vara så säker jag kan på att allt ska hålla :) då allt som heter motorgarantier ryker.