handdator

Visa fullständig version : Golf 4 1,8 eller 2,0?



Maha
2007-09-12, 15:03
Vilken mototr är att föredra i en Golf 4?

1,8 på 125 hk eller 2,0 som jag tror är på 115 hk ???

Vilken är snålast? trevligare karaktär, typ vridmoment och varvtal?

Är 150 hk V5 något att tänka på?

Tack!

Barbapappa
2007-09-12, 16:50
De senare 1,6:orna är inte heller att förakta. Pinnar på riktigt fint. :-)

Maha
2007-09-12, 16:51
De senare 1,6:orna är inte heller att förakta. Pinnar på riktigt fint. :-)

Jo jag håller med dej! men jag är sugen på en golf med highlinepaketet och då verkar 1,8 vara minsta motorn.....

Barbapappa
2007-09-12, 16:53
På så vis! 2L, är det samma som satt i Beetle? I så fall verkar den varken trevlig eller bensinsnål, hade en polare som hade en sån nyligen och den var tydligen ingen favorit.

Marcus
2007-09-12, 18:20
Ingen utav dom är något vidare. Jag hade hellre letat V5 Highline eller GTI med utrustning. Både 1,8 och 2,0 är törstiga, men om jag skulle tvingas välja så kanske 1,8:an ändå. Har haft en 2,0:a Highline och nej tack, den saknar jag icke. Tänk på att det finns en del direktimporterade 1,6 Highline också eftersom dessa såldes på kontinenten.

TDI
2007-09-12, 18:27
V5 är den sämsta motor som vw byggt så den skulle jag inte ens ägna en tanke.

finns pengarna så köper man ju en gti alla dagar i veckan,om man nu inte köper en diesel. =)

Lillen
2007-09-12, 18:54
Vilken mototr är att föredra i en Golf 4?

1,8 på 125 hk eller 2,0 som jag tror är på 115 hk ???

Vilken är snålast? trevligare karaktär, typ vridmoment och varvtal?

Är 150 hk V5 något att tänka på?

Tack!

Jag skulle välja 2,0 om du valde mellan 1,8 eller 2,0.
Iofs är ju 1,8 125hk en nyare motor men 2,0:an går billigt vet ja av erfarenhet.
Den har jag själv kollat på när jag kollade kombi nyligen.
Samma som du så vill ja ha highline och det medför ju samma problem du nu har.

Personligen tycker då JAG att 1,6:an är skit i Mk 4.
Den drar väl inte så mycket soppa normalt med den orkar ju inget heller.
Gasar man dock på lite går den då INTE billigt heller.

Det optimala i min värld vore en Mk 4 Variant 1,8T med extra allt!
Ganska bra kompromiss.

Samma gäller väl om man vill ha en INTE kombi.

Och GTi är väl aldrig fel.
Hade ja råd och möjlighet skulle det bli en GTi.

Marcus
2007-09-12, 20:38
Jag skulle välja 2,0 om du valde mellan 1,8 eller 2,0.
Iofs är ju 1,8 125hk en nyare motor men 2,0:an går billigt vet ja av erfarenhet. Den har jag själv kollat på när jag kollade kombi nyligen.


Baserar du detta på erfarenheter från Golf 3 2,0 Variant eller från Golf 4 2,0 Variant? Det är nämligen skillnad. Golf 3 med 2,0 litersmotor gillar jag, trevlig karaktär. Golf 4 med 2,0 litersmotor gillar jag inte.

Lillen
2007-09-12, 21:21
Både och =)

Golf 3 med 2,0 gillade jag inte från början.
Men den fungerade ju riktigt bra och gick billigt.
Det är helt klart bättre med 2,0 än 1,8 i Mk III iaf.

Golf 4 med 1,6 har morsan en och den SUGER.
Slö , törstig om man använder pedalen och bara tråkig.
MEN billig att köpa och fungerar att frakta arslet med.

Golf 4 med 2,0 tycker ja var lite tröttare än Golf 3 med samma(volym) motor.
Sedan att den inte hade samma karaktär kan ja leva med.
Den var ganska bra bränsle ekonomi iaf och det gillade ja mer.
Man har ju "gubbat" till sig lite och ser man till bilen som sådan så passar motorn =)
Har INTE ägt nån 4 med nån motor överhuvudtaget så ägande erfarenhet har jag inte men väl körande erfarenheter och det är ju det jag baserar mina uttalanden på , det kan ju vara lite färgat men ........ ja.

Dock är jag iofs lite nyfiken på 1,8:an i golf 4.
Vilken motor är det egentligen???
Blir inte klok på det nu när ja kollar närmare?

Marcus
2007-09-12, 21:49
Okej, då har du väl haft tur då. Min erfarenhet är att 2,0 (APK) i Golf 4 är törstig. 1,8 20V 125hk (AGN) har sannerligen inte fått bra betyg den heller. Trött på lågvarv, rätt trevlig på mellanvarv, höga varv = växla upp. Har ingen större erfarenhet av denna motor men det lilla jag kört så uppfattade jag den som något surrig. Dock trevligare karaktär än 2,0:an. Men 2,0:an ersatte 1,8:an.

P-plats.se
2007-09-12, 21:52
I Boran har jag den nyare 1.6.an och den går mycket billigt när jag pendlar till och från jobbet. På bana drar den en hel del men vilken bil gör inte det!?
Jag har haft en Golv IV 2.0 och den skulle jag aldrig köpa igen, törstig och inte mycket bättre än min Bora...
Skulle jag ändå byta motor så är enda alternativet en 1.8 T...

En annan sak, såldes in Golfen med Highline, har för mig Boran gjorde det men jag föredrog TrendLine när jag jämfört dom...

Marcus
2007-09-12, 21:56
En annan sak, såldes in Golfen med Highline, har för mig Boran gjorde det men jag föredrog TrendLine när jag jämfört dom...

Det är större skillnad mellan Golf Trendline och Golf Highline än mellan Bora Trendline och Bora Highline. Om 1,8T, V5 och TDI är uteslutet så skulle jag leta 1,6 Highline. Finns faktiskt en del direktimporterade sådana och sen finns ju fler att hämta i Tyskland.

Maha
2007-09-12, 22:39
Tack för synpunkterna!

Om man jämför utväxlingen på högsta växeln mellan 1,6, 1,8, 2,0 och v5, skiljer det något? Har för mej att 1,6:an varvar 3000 rpm i 100 km/h och det känns i mesta laget... tänkte om de större motorerna har högre utväxling?