handdator

Visa fullständig version : vattentempgivare(grön fyrpolig) passat-02 1,8T



Bnkt
2016-03-22, 07:41
Hej.

Höll i går kväll på att krångla med byte av tempgivaren som ger signal till ecu och tempätaren. Det började med att plastbygeln som låser givaren gick av. Jag tillverkade en egen och satte dit men då blev det inte tätt. Upptäckte att nya givaren var 1,7 mm tunnare än den gamla. Dit med den gamla och det blev inte tät då heller. SUCK.

Brukar plastbygeln gå av vid byte av givare och brukar det inte följa med en ny? Och hur kinkigt är det att bygeln ä exakt som original?

Nån med erfarenhet som kan delge lite info?

Just nu åker jag men bil som läcker mycket kylvätska och vattendunkar i bagaget...

JohanB
2016-03-22, 18:07
Har du tagit ut den gamla O-ringen? så att du inte har 2?

Har du motorvärmare t.ex. Defa, så kan elementet ta i sensorn så att den inte går in helt. Hände mig med min Golf -01 1,6 16v och jag fick ta ut motorvärmaren och böja till elementet så att det gick fritt från givaren.

Det är O-ringen som tätar och clipset sitter där för att sensorn inte sha ramla ut. Clipset ska inte sitta i kläm på något vis. Du kan gott göra en bygel av järntråd el.dyl. och sen skaffa ett nytt vid tillfälle.

Johan

Bnkt
2016-03-22, 19:49
Har du tagit ut den gamla O-ringen? så att du inte har 2?

Har du motorvärmare t.ex. Defa, så kan elementet ta i sensorn så att den inte går in helt. Hände mig med min Golf -01 1,6 16v och jag fick ta ut motorvärmaren och böja till elementet så att det gick fritt från givaren.

Det är O-ringen som tätar och clipset sitter där för att sensorn inte sha ramla ut. Clipset ska inte sitta i kläm på något vis. Du kan gott göra en bygel av järntråd el.dyl. och sen skaffa ett nytt vid tillfälle.

Johan

Tack för svaret. Fick dit en ny givare ikväll, dock gick plastclipset sönder men jag gjorde ett eget som funkade. Dessvärre är det fortfarande nåt knas med Vattentempmätaren. Vet du om det är vanligt med kabelbrott till givaren?

/Mats

JohanB
2016-03-22, 23:54
Kabelbrott har jag inte haft trots jag bytt min gröna givare 3 ggr. Det är väldigt dålig kvalitet på dom. Jag visade en isärtagen trasig givare i en annan tråd här. Kolla noga så du inte haft av trådarna i kontakten om du våldfört dig på den......

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?19114-Felkod-16502-Tempgivare-Felkonstruerad!!

Samt kolla även mina andra trådar, då jag bråkat mycket med de här gröna elakingarna.
Den sista som funkat bra i ett par år nu köpte jag på ebay från Tyskland.

Vad är det för fel på tempmätaren?

Det är 2 termistorer i givaren. En går till motorstyrningen och den andra till tempmätaren. Dom är inte hopkopplade på något sätt.

Symptom på avbrott på motor-termistorn: Svårstartad och luktar bensin när varm, för hög tomgång, högre bränsleförbrukning, motorfelslampan tänds efter en tid då katalysatorn kexar ur...

Symptom på avbrott tempgivare instrumenbrädan är visaren inte går upp när motorn är varm.

Jag har mätt resistansen på en hel givare vid rumstemperatur till 900 Ohm på den ena och 2100 Ohm på den andra termistorn.
Mäter alltså på de förgyllda stiften som sitter i givaren.

Samtliga fel jag haft på de gröna givarna är intermittent (typ glappande avbrott) avbrott i motor-styr termistorn.

Johan

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_sop=15&_nkw=coolant+temperature+sensor+vw&_pgn=2&_skc=50&rt=nc

Bnkt
2016-03-23, 09:39
Kabelbrott har jag inte haft trots jag bytt min gröna givare 3 ggr. Det är väldigt dålig kvalitet på dom. Jag visade en isärtagen trasig givare i en annan tråd här. Kolla noga så du inte haft av trådarna i kontakten om du våldfört dig på den......

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?19114-Felkod-16502-Tempgivare-Felkonstruerad!!

Samt kolla även mina andra trådar, då jag bråkat mycket med de här gröna elakingarna.
Den sista som funkat bra i ett par år nu köpte jag på ebay från Tyskland.

Vad är det för fel på tempmätaren?

Det är 2 termistorer i givaren. En går till motorstyrningen och den andra till tempmätaren. Dom är inte hopkopplade på något sätt.

Symptom på avbrott på motor-termistorn: Svårstartad och luktar bensin när varm, för hög tomgång, högre bränsleförbrukning, motorfelslampan tänds efter en tid då katalysatorn kexar ur...

Symptom på avbrott tempgivare instrumenbrädan är visaren inte går upp när motorn är varm.

Jag har mätt resistansen på en hel givare vid rumstemperatur till 900 Ohm på den ena och 2100 Ohm på den andra termistorn.
Mäter alltså på de förgyllda stiften som sitter i givaren.

Samtliga fel jag haft på de gröna givarna är intermittent (typ glappande avbrott) avbrott i motor-styr termistorn.

Johan

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_sop=15&_nkw=coolant+temperature+sensor+vw&_pgn=2&_skc=50&rt=nc


Givaren jag satte dit är sprillans ny. Motorlampan lyser för mig och felkoden säger tempgivaren. Har inte kollat det själv men jag får hem en felkodsläsare vilken dag som helst, så då får jag kolla igen. Tempmätaren rör sig ett par millimeter när jag startar bilen oavsett om motorn är kall eller varm och där stannar den.

jag märker inget konstigt alls när jag kör med bilen. Motorn går kanon. Ska väll tillägga att jag haft bilen i drygt en vecka bara.

Tack för ett väldigt informativt svar!!

JohanB
2016-03-23, 15:50
Kan vara termostaten som falerar så att motorn går för kall. Jämför tomgångsvarvtalet kall och varm. Är 1000 kall och 650 varm på min 1,6:a. Kan du mäta tempen med ir-tempmätare på slangarna?
Går den för kallt så funkar inte katalysatorn bra och du får motorfelkod liksom "xxxxxx out of range"

Eller låt den stå på tomgång ett tag och se om tempvisaren stiger upp mot och över mitten.
Blir den för varm så startar ju fläkten. Egen givare för den tror jag.

Johan

2stroke
2016-03-26, 00:59
Håller på med byte av tempgivaren ( G62 ) som ger signal till ECU och tempätaren.
Det började med att plastbygeln som låser givaren gick av.
Jag tillverkade en egen och satte dit men då blev det inte tätt.
Upptäckte att nya givaren var 1,7 mm tunnare än den gamla.
Dit med den gamla och det blev inte tät då heller. SUCK.
Brukar plastbygeln gå av vid byte av givare och brukar det inte följa med en ny ?
Nån med erfarenhet som kan delge lite info ? Jag har precis bytt G62 givaren på en av familjens Passat'er ( 2002 , 1.8T )
detta då jag ändå höll på att byta allting som hör till Vevhusventilationen.

* Givaren köps separat hos VAG.
* O-ringen köps separat hos VAG.
* Bygeln köps separat hos VAG.

Den nya givaren höll precis samma fysiska mått som den gamla som suttit i bilen sedan den var ny.
Jag har bytt G62 givare ett par gånger på VAG bilar och endast en gång har bygeln gått sönder.

Bnkt
2016-03-29, 07:41
Nu är problemet löst. Precis som du skrev, Johan B, var det termostaten som inte fungerade. Det var innanmätet, alltså den delen som rör sig i en termostat, som hade hamnat snett. Upptill är det en smal pigg som stoppar mot överdelen. Innanmätet satt helt snett, därför stängde aldrig termostaten. Skönt att problemet är löst, men frågan är tempgivaren var trasig?

JohanB
2016-04-01, 16:29
Hej, skönt att det fixade sig. Den kommer att gå mycket bättre nu och om du fått din OBD2 -läsare nu, så kan du släcka felkoden och se om den kommer tillbaka så radera den igen. Kan ta ett tag för lambdasonden att hämta sig.

Det var troligast inget fel på tempsensorn och mekens påstående att felkoden visade på den var ren lögn. Det blir andra felkoder om tempgivaren kexar, såsom lambdasonden O2 " out of range" mm. Lita inte på den meken nåt mera..........

Finns ingen egen felkod för avbrott i tempgivare vad jag erfarit, utan datorn tror att motorn är kall och ökar bensintillförsel och tomgångsvarv och sen kommer felkoderna på avgasreningen.

Tempvisaren börjar inte röra sig förrän c:a 65-70 grader, så vid öppen termostat så har den inte blivit varm nog för att få nålen att töra sig.

Johan