handdator

Visa fullständig version : Bromsbelägg Golf V-VI mfl passform o kvalité



Lasse62
2016-03-19, 20:16
Bytte belägg bak på en Golf VI för tre veckor sedan, efter en dryg vecka hörde ägaren av sig, bromsarna låg på...
Rev ner höger bak och det inre belägget hade separerat (Slitmaterialet från stålet), köpta på Mekonomen s.k Mekonomen original :-) Fanns inga fler i lager, fick köpa på nya på Biltema istället.
Nästa problem, beläggen fastnar i plåtklämmorna och ligger emot skivan som blir varm, bytte till de gamla orginalklämmorna och det blev lite bättre men efter 30 min körning går det inte att ta i skivorna :-(
Har nu slipat av gods från styrningarna på beläggen så att de löper lätt och då blev det bra, får hoppas att det inte börjar gnissla nu istället.

Är kvalitén så ojämn på en sån enkel sak som bromsklotsar?

Micke_Z
2016-03-19, 22:38
Är du säker på att oken inte är dåliga? Vi hade en Golf V innan och bytte bromsar bak vid ca 12000 mil, blev varma och det var på grund av att kolven inte gick tillbaka efter man släppte handbromsen. Blev två nya ok sedan fungerade det perfekt. Hade isär oken och det var helt fullt med oxiderad aluminium runt packningarna och trots rengöring ville inte kolvarna gå tillbaka när man släppte handbromsen.

Lasse62
2016-03-20, 07:56
Är du säker på att oken inte är dåliga? Vi hade en Golf V innan och bytte bromsar bak vid ca 12000 mil, blev varma och det var på grund av att kolven inte gick tillbaka efter man släppte handbromsen. Blev två nya ok sedan fungerade det perfekt. Hade isär oken och det var helt fullt med oxiderad aluminium runt packningarna och trots rengöring ville inte kolvarna gå tillbaka när man släppte handbromsen.

Ja det är inget fel på oken, är identiska ok på en av mina egna bilar, en Octavia Scout där beläggen byttes för 2 månader sedan, original VAG. Provade dessa på den nämnda Golfen och de passar perfekt utan modifiering, så gjorde Mekonomen klotsarna också men de hade ju andra problem :-)

Min gissning är att toleranserna på VAG klotsarna är mindre än på "piratdelar" och har man otur med ok som ligger i ena änden toleransmässigt tillsammans med klotsar som ligger i den andra änden....

Klämmorna som kommer med VAG original är dessutom gjorda i ett mer eftergivligt material

För 10-20 år sedan var det som jag minns ganska vanligt att man fick ta till bänkslipen och slipa till klotsar för att få rätt passform.

a128
2016-03-20, 09:15
På bromsok har jag en vana att lyfta på dammskydden och lägga en klick med silikonfett
Biltema 36592 361826
mekonomen Art. nr 41-RG17 Art. nr 41-700009

aluminiunpasta på brombeläggens kanter och okskruvar

Lasse62
2016-03-20, 09:42
På bromsok har jag en vana att lyfta på dammskydden och lägga en klick med silikonfett
Biltema 36592 361826
mekonomen Art. nr 41-RG17 Art. nr 41-700009

aluminiunpasta på brombeläggens kanter och okskruvar

Ja det har jag också för vana att göra, beläggen är 2-3 mm bredare än original VAG över styrklackarna, ska jämföra på Biltema till veckan och reklamera.
Förmodligen är det samma mått på alla från samma "batch"

2stroke
2016-03-26, 01:17
Jag har en vana att lägga aluminiunpasta på brombeläggens kanter och okskruvar. Varför ?
Samlar bara skit/grus/etc som hindrar beläggens "fria" rörelse.

a128
2016-03-27, 23:02
Varför ?
Samlar bara skit/grus/etc som hindrar beläggens "fria" rörelse.

detta ger mig god funktionalitet och minimala bekymmer med ojämn bromsverkan hos bilbekämpningen
:)



Ja det har jag också för vana att göra, beläggen är 2-3 mm bredare än original VAG över styrklackarna, ska jämföra på Biltema till veckan och reklamera.
Förmodligen är det samma mått på alla från samma "batch"


har köpt en del bromsdelar dock ej vag, som regel har produkterna god passform och kvalitet
http://www.bildelaronline24.se/
:cool: