handdator

Visa fullständig version : Lacka om pulverlackade fälgar



Golf-power
2016-03-17, 15:38
Har ett problem Jag skulle spraya om pulverlackade fälgar med sprayfärg Till en början såg det mycket bra ut men nästa dag skulle jag kolla och till min förvåning hade lacken spruckit som ett spindelnät
Finns det någon som vet vad man ska använda för färg att måla över med utan att blästra fälgen ??

J.L
2016-03-17, 16:13
Har ett problem Jag skulle spraya om pulverlackade fälgar med sprayfärg Till en början såg det mycket bra ut men nästa dag skulle jag kolla och till min förvåning hade lacken spruckit som ett spindelnät
Finns det någon som vet vad man ska använda för färg att måla över med utan att blästra fälgen ??

Hade du rätt temperatur?
Slipade du och tvättade innan lack?

Golf-power
2016-03-17, 16:27
Jaja men var riktigt noga Det måste ju finnas någon färg som går att använda i kombination med pulverlack Hade samma problem för ett par år sedan Vill inte blästra

Sn00k
2016-03-18, 14:11
rätta mig om jag har fel, men visst går det att pulverlacka redan pulverlackade ytor? minns att jag vid nå tillfällen fått fjädrar pulverlackade 2ggr efter varann utan blästring, med perfekt resultat ska tilläggas.. så tanken var att det säkert funkar på fäljar med..

Golf-power
2016-03-18, 14:18
Jo det ska gå att pulverlacka på redan pulverlackad yta men jag skulle vilja lacka över med vanlig sprayfärg men det verkar omöjligt Jag hittar ingen sprayfärg som funkar om det överhuvudtaget finns någon som Kanske finns någon som vet ??

MickeR
2016-03-18, 14:43
Jo det ska gå att pulverlacka på redan pulverlackad yta men jag skulle vilja lacka över med vanlig sprayfärg men det verkar omöjligt Jag hittar ingen sprayfärg som funkar om det överhuvudtaget finns någon som Kanske finns någon som vet ??

Har du testat med plastidips sprayfärg? Denna har vi målat pulverlackade fälgar med.

Golf-power
2016-03-18, 17:46
Ja gjorde det med ett par tidigare och det sprack tyvärr det också

Lillen
2016-03-18, 21:49
Beror till 99% på lösningsmedlen.
Ibland reagerar dem så att de löser ytskiktet.
Kan räcka att du har en repa i klarlacken där lösningsmedlet tar sig in.
Då blir det precis som du skriver.

Testa att lägga en 2K lack.
Men då måste du oftast lägga ett tunt lager först som får härda.
Tyvärr är det ju samma problem där med ännu starkare medel.
Men fördelen är att de härdar och går slipa och lägga igen med yta som följd.

Har pulverlacken skador KAN du om du har otur få lacksläpp underifrån.

Men magkänslan säger även att du har skit på ytan du ska lacka.