handdator

Visa fullständig version : Fel: Stabilitetskontroll (ESC), Scirocco R



Bopper
2016-03-16, 22:45
När jag startade min Scirocco R -15 en dag i vintras, så fick jag ett felmeddelande i displayen: “Fel: Stabilitetskontroll (ESC)” samt en sladdande bil i instrumentpanelen.

Jag är lite osäker på den exakta texten, men efter lite googlande, så tror jag det är rätt.
Farthållaren fungerade inte heller, utan det var ett utropstecken på den platsen i instrumentpanelen.

Men eftersom lampan var orange och det “bara” var nåt fel på antisladdsystemet (antar jag), så åkte jag vidare.

När jag skulle åka hem från jobbet på kvällen, så var felet borta.

På verkstan säger de att de inte kan se nån felkod, eftersom lampan slocknat. Är det nåt jag behöver oroa mig för? Det var 17-18 grader kallt den dagen, men det borde väl inte ha nån betydelse?

vfr
2016-03-16, 23:22
Antisladdsystemet använder hjulsensorerna för att räkna på om hjulen roterar som dom ska och hur mycket i förhållande till varandra. Det är inte ovanligt att man får tillfälliga problem med hjulsensorerna när det snö och is under vintern. Nu vet jag inte hur konstruktionen på hjulsensorerna ser ut på Sciroccon, eller om det finns denna möjlighet. Det är bara en tänkbar möjlighet.

rixpucko
2016-03-17, 09:18
Har haft samma " fel" på min Polo R i vintras. Hade felkod på morgonen och sedan på kvällen när jag åkte hem så var det borta. Hade felkod på gasspjället lagrat som jag raderade. Felet har inte återkommit sedan dess. Så är nog inget att vara orolig över om det inte återkommer :)

Parpan
2016-03-17, 10:59
Hade också detta felet på min Polo R. ESC larmade en dag, startade om bilen och felet var borta.
Nästa gång felet kom så gick bilen så illa att dom hämtade den med bärgare.
Gasspjället hade larmat, förmodligen fryst av kondens.
Dom ställde in bilen i värmen och nollade datorn.
Efter en vecka fick jag återigen felet, då bytte dom spjället.
Så efter bytet funkar den som den ska.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Bopper
2016-03-17, 11:52
Tack för era erfarenheter! :)
Jag har i alla fall anmält det till verkstan, om det skulle hända igen.