handdator

Visa fullständig version : Varför vattentemperaturmätare?



Marcus
2016-03-14, 08:56
En generell frågeställning, ingen specifik modell.
Igår slog det mig: varför har VW gett vattentemperaturmätaren en så framträdande placering i sina instrumentkluster? Varför är det så viktigt att just se vattentemperaturen? Jag kan förstå det i riktigt gamla bilar, typ veteranbilar där risken för överhettning troligen är större än i dagens kontrollerade motormiljö.

Hade det inte varit vettigare att ge den här platsen till en oljetemperaturmätare? För mig känns det mer relevant att hålla koll på oljetemperaturen. Istället har jag i alla mina VW varit tvungen att bläddra fram oljetemperaturen via MFA.

Vad tycker, tänker ni andra? :)

Bopper
2016-03-14, 11:43
Du får skaffa en Scirocco, så får du oljetempmätare :cool:

Marcus
2016-03-14, 12:11
Ja jo det är ju bra :) Men även i Scirocco sitter det väl en vattentemperaturmätare mitt i centrum för förarens uppmärksamhet i en utav rundlarna? Varför anser VW att just den parametern är så viktig att man tilldelat den en egen dedikerad analog mätare? :) Oljetemperaturmätare anser jag hade varit mer användbart och logiskt... Men det kanske bara är jag...? :p

Bopper
2016-03-14, 12:29
Jo, men har inte de flesta bilar det? Tycker inte den är så störande i alla fall:

http://www.blogcdn.com/slideshows/images/slides/243/209/6/S2432096/slug/l/sciroocsbi8-1.jpg

Marcus
2016-03-14, 12:41
Inte störande för mig heller och det stämmer säkert att de flesta bilar har så, särskilt VW/Audi/Seat/Skoda. Min poäng är att jag hellre sett en oljetemperaturmätare där, för det hade jag haft nytta av. Vattentemperaturmätaren har jag ingen nytta av alls. Varför får just vattentemperaturen sådan uppmärksamhet att den tillägnas en särskilt dedikerad mätare på första parkett? Jag kanske missar någon viktig funktion med denna? Istället måste jag i bläddra fram oljetemperaturen i MFA.

Sn00k
2016-03-14, 13:15
vad ska du med oljetempmätare till i en vardagsbil? dagens oljor fixxar allt från -60 till +180grader med goda smörjegenskaper, dvs såvida du inte pressar bruksbilen på bana på endast 1,2ans växlar å rödmarkering, så kommer du aldrig upp i nån direkt skadlig temperatur, hur mycke du än försöker.
räcker därför med övervakning av oljeTRYCK.

kylvatten däremot kan vara väldigt bra att se TEMPERATUR på om tex en kylfläkt/säkring gett sig.. en termostat som kärvar.. felande tempgivare.. vattenpump som skurit/separerat.. sticker tempen iväg, så är det bara att stanna, och på så vis rädda motorn från skador.
(vatten över ångtemperatur ger hastiga/explosiva förlopp när nånting felar.)

kort sagt är det mer som kan fela på vattensidan, och TEMPERATUREN måste övervakas ist för trycket.. så definitivt viktigare att ha ett öga på =)

Marcus
2016-03-14, 13:35
Det är inte för att pressa bruksbilen på bana som jag är intresserad av oljetemperaturen. Jag är intresserad av oljetemperaturen efter kallstart till dess oljan blivit ordentligt varm. Den högsta oljetemperatur jag kommit upp i var med min förra Passat där jag nådde 120 grader några gånger, så det är som sagt inte maxtemp som är intressant för mig :)

Vattentemperatur hade kunnat räcka med signal/meddelande/larm vid farligt hög nivå/temperatur. Denna information hade kunnat kommuniceras via instrumenten på olika sätt precis som man kommunicerar andra felmeddelanden och driftproblem. Man hade också dessutom kunnat lägga det i MFA precis som man hanterar oljetemperatur idag.

Självklart förstår jag att dagens oljor klarar av väldigt mycket, men jag tror ändå man bör ligga lite lågt med gaspådrag till dess oljan blivit mer varm. Annars kunde man ju skita i motorvärmare också. Bara fullgas direkt.

HRC
2016-03-14, 18:07
Åtminstone Renault (eller om det var Peugeot, vem bryr sig om franska bilar?) har numera tagit bort vattentempmätaren. Sparar några kronor vid tillverkningen och de menar att föraren inte har nytta av den. Blir kylarvätskan för varm så piper det och blinkar istället. Det är inget för mig. Skulle nog undvika att köpa en bil utan vattentempmätare. Jag vill se när motorn är varm så man kan köra lite aktivt.

GTI-ägarna är emellertid långt ifrån representativa för den genomsnittlige bilägaren, som klarar sig utmärkt utan vattentempmätare, h*n tittar ändå aldrig på den förrän det börjar pipa, blinka och varna för överhettning.

Jag vill montera i mätare för boost, oljetryck och volt men det är så mycket pyssel med alla kablar, genomföringar och givare så det lär dröja :(

Babbe
2016-03-14, 21:37
Då bilarna är utrustade med effektiva värmeväxlare så följer vatten och olje tempen varandra upp till 70-90 ganska snabbt.

min gamla rallybil gjorde det och min golf 5 tävlingsbil gör det också

JRJ
2016-03-15, 08:24
Jag tror mest det är för att bilägarna vill ha en vattentemperaturmätare på panelen av gammal vana.
Det har funnits i alla tider och de allra flesta vet hur den fungerar och vad det är den visar. Visar den ganska lite så är motorn kall, visar den ganska mycket så är motorn ganska varm och börjar det pipa & blinka rött i kombination med det så lär folk stanna bilen oavsett.

Tror inte så många hade förknippat en oljetempmätare med huruvida man får varva ur bilen eller inte.

Peter56
2016-03-15, 08:32
Jag tror mest det är för att bilägarna vill ha en vattentemperaturmätare på panelen av gammal vana.
Det har funnits i alla tider och de allra flesta vet hur den fungerar och vad det är den visar. Visar den ganska lite så är motorn kall, visar den ganska mycket så är motorn ganska varm och börjar det pipa & blinka rött i kombination med det så lär folk stanna bilen oavsett.

Tror inte så många hade förknippat en oljetempmätare med huruvida man får varva ur bilen eller inte.

Jag håller med dig. Bilägarna (inkl. mig själv) vill ha en vattentempmätare av gammal vana och vet naturligtvis vattnets kokpunkt. Men många bilägare som inte är särskilt kunniga skulle inte ha någon nytta av en oljetempmätare. De vet inte ens hur hög oljans temp är när motorn mår bra.

Marcus
2016-03-15, 08:36
Vilken nytta har de, bilägarna, av en vattentemperaturmätare då? Hur ofta kokar nya bilar? Och varför kan det inte räcka med ett varningsmeddelande om vattnet får en ohälsosam temperatur? :) :p

Blåbäret
2016-03-15, 08:45
Vattentemperaturmätaren i bilar är så hårt filtrerad så att det nästan är löjligt.

Jag hade problem med min temperaturmätare tidigare och då googlade jag på det. Tydligen så visar den alltid 90 grader när temperaturen är mellan 80 och 100 grader för annars så blir bilägarna oroliga. Temperaturmätaren i alla moderna bilar visar alltså bara för kallt, normalt eller för varmt och inte vattnets faktiska temperatur.

MickeR
2016-03-15, 08:51
I nya 2.0T (220/230hk) så stämmer inte ens den gamla goda kunskapen att över 100 grader så kokar det. Vid låg last så lägger sig den elektroniska termostaten på 108grader för att minska förbrukningen till max. För att inte oroa bilägaren så ligger dock nålen klistrad på 90grader. Snacka om en värdelös mätare.....

Peter56
2016-03-15, 09:38
Vilken nytta har de, bilägarna, av en vattentemperaturmätare då? Hur ofta kokar nya bilar? Och varför kan det inte räcka med ett varningsmeddelande om vattnet får en ohälsosam temperatur? :) :p

Du har givetvis rätt i att bilägarna inte har någon egentlig nytta av vattentempmätaren. Men psykologiskt så inbillar man sig att ha kontroll över bilen när man ser vattentempen.

Sn00k
2016-03-15, 14:31
det finns som jag ovan nämnde ganska tydliga argument till varför det är viktigt med just vattentemp, då kylvattnet reflekterar motorns arbetstemperatur.

motorstyrning mm baserar sig på detta, inte oljetemp, och som någon nämnde, med dagens värmeväxlare så följs dom åt ganska linjärt, detta + den moderna oljans höga temperaturspann gör det 110% säkert att varva ur din bil om kylvattentempen säger att motorn är varm.(iaf ur slitagesynpunkt)

som ovan nämnt så finns det mer komponenter att övervaka på vattensidan, och då är det helt naturligt att prioritera denna mätare, även om den mellan 76 och 108 grader visar 90 blankt, för att inte oroa kunder(faktiska uppgifter angivna från golf 4).

jag med flera insatta vet hur man kalibrerar om denna kurva i instrumenthuset i dom fall man nu vill se FAKTISK kylvattentemperatur.
vardagssvensson har ingen nytta av detta, då motorn når optimala förhållanden ~70grader, då är avgasrening, lambdastyrning mm system igång, samt kallstart och varmkörningslägen helt avslagna.
över 108 grader går motorn varm, och då bör svensson uppmärksammas på detta och stanna då något är galet, medans spannet däremellan är fullt normal arbetstemperatur.

påståendet att vattnet kokar vid 100grader är i detta fall helt felaktigt, och det är ju kul att se att många här ser detta som "helt självklar fakta".

en motors vattensystem är ett slutet system, med expansionskärl och en övertrycksventil oftast i locket på detta.
temperaturer uppåt 105grader är vardagsmat för en motor som går hårt, utan att koka, även uppåt 115grader utan kokning.
locken på bla golf 4 har 1.8bars övertrycksventil om minnet inte sviker, vilket gör att vattnet tillåts en temperatur av 118-120grader innan det öppnar och ånga ventileras.

100graders koktemp på vatten gäller alltså ENDAST vid atmosfärstryck ala ~1030mbar.

därav kan du köra din bil riktigt varm och slå av den, gå ut å öppna huven och det finns inte en tillstymmelse till kokning, fastän det är 110+ grader i slangarna bitvis, då dom är under tryck, stenhårda.
om du då skruvar av kylarlocket, vilket ger systemet möjlighet att utjämna till atmosfärtryck, så kommer det att koka, spotta å fräsa hejvillt, då vattnets kokpunkt nu gick från 120 ner till 100grader, och den faktiska tempen var 110.. = massiv ångbildning.(stora delar av vattnet vill nu övergå i ånga och öka sin volym ~1700ggr = explosivt)

gör nu inte detta, då risken för skållning å brännskador är överhängande, ånga är inget att leka med under okontrollerade former.. ;)

MickeR
2016-03-15, 17:55
Att man kan trycksätta vatten för att höja kokpunkten är fullständigt bekant.
Men att som ingenjör (som dessutom jobbar med en del mätteknik i fordonsindustrin) få data presenterad i ett mätinstrument som är osann är inget som jag gillar. Då tar jag heller en röd lampa som lyser när något verkligen är fel. Samma ofog gäller varvräknaren. Rör man inte gasen så är denna (osant) parkerad på önskat varvtal, inte faktiskt varvtal. Trams!

JRJ
2016-03-16, 08:09
I nya 2.0T (220/230hk) så stämmer inte ens den gamla goda kunskapen att över 100 grader så kokar det. Vid låg last så lägger sig den elektroniska termostaten på 108grader för att minska förbrukningen till max. För att inte oroa bilägaren så ligger dock nålen klistrad på 90grader. Snacka om en värdelös mätare.....

Ja själva mätfunktionen blir ju rätt värdelös när det funkar på det sättet. :)
Däremot så är det nog bara ännu ett "bevis" för min tes, att folk vill ha den där för att sålänge den visar 90° så vet dom att motorn är varm o glad och kyler som den ska. Sen om den egentligen är 78° eller 108° har dom ju ingen aning om.
Men OM den skulle visa 120° helt plötsligt, blinka och föra ett jäkla liv så skulle nog de allra flesta hajja till ordentligt.

Tror också att om mätaren skulle vara helt proportionerlig mot den faktiska temperaturen på kylvätskan så skulle folk både bli mer oroliga i onödan när tempen stiger över 100, och så skulle dom kanske inte reagera lika kraftigt på det den dagen som vattenpumpen faktiskt går sönder och tempen sticker iväg.
Spannet mellan vad som är OK och inte OK blir liksom tydligare om nålen ligger på 90° ena stunden och 120° därefter, jämfört med 110° och 120°.

MickeR
2016-03-16, 08:43
Ja själva mätfunktionen blir ju rätt värdelös när det funkar på det sättet. :)
Däremot så är det nog bara ännu ett "bevis" för min tes, att folk vill ha den där för att sålänge den visar 90° så vet dom att motorn är varm o glad och kyler som den ska. Sen om den egentligen är 78° eller 108° har dom ju ingen aning om.
Men OM den skulle visa 120° helt plötsligt, blinka och föra ett jäkla liv så skulle nog de allra flesta hajja till ordentligt.

Tror också att om mätaren skulle vara helt proportionerlig mot den faktiska temperaturen på kylvätskan så skulle folk både bli mer oroliga i onödan när tempen stiger över 100, och så skulle dom kanske inte reagera lika kraftigt på det den dagen som vattenpumpen faktiskt går sönder och tempen sticker iväg.
Spannet mellan vad som är OK och inte OK blir liksom tydligare om nålen ligger på 90° ena stunden och 120° därefter, jämfört med 110° och 120°.

Men om syftet bara är att visa "Kall", "OK" och "För varm" då kan man ju bara ha en trefärgad lampa, blå, grön, röd. Ingen blir förvirrad, ingen osann data presenteras.....

Marcus
2016-03-16, 08:53
På äldre BMW M5, tror det var E60 V10 (finns säkert på andra BMW också) har varvräknaren koppling till oljetemperaturen då rödmarkeringen är beroende av oljans temperatur. Smart tycker jag. Sen menade ju någon här i tråden att dagens motoroljor hanterar alla temperaturer så att man inte behöver fundera på oljetemperaturen. Vet inte om man ska tolka det som att BMW inte bygger sina motorer för moderna motoroljor eller om deras M-motor är gravt avvikande på något annat sätt... Jag förstår och antar att en högvarvig M V10-motor har delvis andra behov än mina små turbodieslar, men jag har ändå svårt att tänka mig att fullt laddtryck och ~ 400 Nm kraft genom motorn är helt utan långsiktiga problem med kall olja...

Sn00k
2016-03-17, 12:30
alla motorer/motorstyrningar from motronicen på 1.8t sedan ~99 (e-gas) har momentbegränsande mappar där maxlast och även maxvarvtal begränsas av motorns temperatur(kylvattnets). dvs ingen nyhet å definitivt inget bmw introducerat.


MickeR, förstår precis vad du menar, anledningen till att VAG började med detta var just för att iom golf 4ans introduktion på marknaden sent -96, så översvämmades verkstäderna av oroliga kunder, som åkte in såfort nålen passerade 90 grader.

svensson har dock ingen nytta av informationen, även om det för oss entusiaster kan vara intressant.(det går att ändra kurvan i mätarhuset för den som vill).
funktionen skulle lätt kunna ersatts med 3 dioder i det avseendet.

Marcus
2016-03-17, 13:13
alla motorer/motorstyrningar from motronicen på 1.8t sedan ~99 (e-gas) har momentbegränsande mappar där maxlast och även maxvarvtal begränsas av motorns temperatur(kylvattnets). dvs ingen nyhet å definitivt inget bmw introducerat.

Det jag menade var att BMW valde att presentera aktuell varvtalsbegränsning visuellt i varvräknaren - exempel om motorn är kall så börjar rödmarkeringen vid 5000 u/min (yxar grovt) för att sedan ändras uppåt med mer värme i motorn. Så fungerade det inte på VW 1,8T 1999 och gör mig veterligen inte nu heller. På VW och i princip alla andra bilar på marknaden är rödmarkeringen visuellt statisk i varvräknaren.

vfr
2016-03-17, 13:55
Det är ju egentligen en rätt bra sak. Visst vet väl "alla" att man ska köra försiktigare med en kall motor, men det blir ju en lite mer visuell påminnelse om det när man gör på detta viset.

GTI-nissen
2016-03-17, 16:07
Man skulle kunna utveckla detta och ta bort alla mätare!

Hastighetslampa som lyser rött när man kör fortare än tillåten hastighet.
Varvräknarlampa som lyser rött när man övervarvar.
Oljetryckslampa som lyser rött när oljetrycket är för lågt. Oj då, det fanns visst redan...
Vägmätarlampa som lyser rött när det är dags att byta bil.

Men faktiskt, svensson behöver ju inte alla mätare längre i nuvarande motorer. Vi har ju ingen kylarvätskenivåmätare, tändlägesmätare, oljenivåmätare m.m. Det är ju bara vi nördar som tycker det är kul att övervaka våra motorer.

Jag har inga mätare framme på min dator som jag tittar på för att se hur den mår under skalet. Så länge den går är jag nöjd.

Marcus
2016-03-17, 18:09
Nej jag håller inte med. Med elbilarna så försvinner vissa mätvärden men så länge jag har konventionella bilar med bensin eller dieselmotorer så vill jag kunna se oljetemperatur och gärna med en dedikerad mätare som kunde få ersätta vattentemperaturmätaren. Då skulle jag slippa bläddra i MFA för att kontrollera oljetemperaturen. Varvräknare känns en aning meningslöst med automatväxlad bil och den är ju på väg bort med början i elbilar och till stor del i hybrider.

Sn00k
2016-03-17, 21:42
Det jag menade var att BMW valde att presentera aktuell varvtalsbegränsning visuellt i varvräknaren - exempel om motorn är kall så börjar rödmarkeringen vid 5000 u/min (yxar grovt) för att sedan ändras uppåt med mer värme i motorn. Så fungerade det inte på VW 1,8T 1999 och gör mig veterligen inte nu heller. På VW och i princip alla andra bilar på marknaden är rödmarkeringen visuellt statisk i varvräknaren.

aha, såpass, då misstolkade jag det du skrev, det är ju helt klart både speciellt och lite fränt av dom att göra så med rödmarkeringen och överlämna ansvaret till föraren ist för att motorstyrningen ska gå in å "strypa" =)

Marcus
2016-03-17, 22:03
Ja eller så hade dom kanske både-och :rolleyes: Det ena utesluter inte det andra...

Marcus
2016-03-23, 09:38
På både min gamla och nya Passat har jag sett, hört och känt att DSG-växellådan ibland byter växel utan att direkt indikera detta i instrumenthuset. Ungefär som att den vill se om detta verkligen var rätt växel innan den meddelar växelbytet...

2stroke
2016-03-26, 01:20
Jag håller med Marcus om att en Oljetempmätare som visar faktiskt värde hade varit bra.
och givetvis bör inte en signal till kylvattentempen vara filtrerad *Idioti*