handdator

Visa fullständig version : Min vento startar inte



Krao
2016-03-11, 21:00
Var ute med min vento här om dagen och körde då det började lukta bränt inne i kupen. Körde in till vägkanten och slog av bilen, försökte lokalisera vart lukten kom från utan att lyckas. Gick ut och öppnade motorhuven utan att känna nån lukt där. Satte mig sen i bilen igen och försökte starta men bilen gick då inte igång. Startmotorn låter bra och går runt, men motorn tänder inte.

Har inget verktyg som kommer åt tändstift så jag skaffade startgas som jag sprutade in i luftslangen utan att den tände, så det verkar vara gnista som saknas.

Har kollat kablar från stiften till fördelaren och upp till spolen samt sjävla spolen men hittar ingenting som ser bränt/sprucket/skadat. Har även gett mig på att plocka loss en del paneler inne i kupen för att leta efter några spår av vart lukten kan ha kommit från utan framgång. (Nån som vet vart styenheten till tändsystemet kan tänkas sitta?)

Har nu inge fler ideer och tänkte kanske försöka få tag på en ny tändspole imorgon. Kan den brinna/gå sänder utan att det syns från utsidan? Brukar det lukta mycket inne i kupen när den ger upp? (Rätt säker på att jag såg antydningar till rök inne i kupen innan jag stannade)

Tacksam för hjälp!

vfr
2016-03-11, 22:12
Det kan vara bra att tala om vad det är för en Vento, ifall det skiljer något. Årsmodell och motor.

Krao
2016-03-11, 23:35
Hehe, ja... de har du rätt i.
Har skrivit posts på ett par olika forum så blev nog lite fartblind.

Det är en Vento 1.8 -96 motorkod ADZ

ventohuan
2016-03-12, 06:40
Testa med en annan tändspole. Om du inte har gnista på stiften.
Har varit med om liknande fenomen. Tog tändspolen från annan bil o den startade direkt.

Petta77
2016-03-12, 17:44
Testa med en annan tändspole. Om du inte har gnista på stiften.
Har varit med om liknande fenomen. Tog tändspolen från annan bil o den startade direkt.


Korrekt.

Tändspolen alternativt tändbrytare