handdator

Visa fullständig version : Nya Volkswagen Tiguan R-Line 2017



UltrAslan
2016-03-04, 08:44
Hej gott folk, jag behöver Er expertis hjälp när det gäller val av motor.

Vi ska köpa en ny Tiguan R-Line med 19tums sommardäck och 17 tums dubbade vinterdäck.

Bilen kommer köpas privat och köras ca.1700-2200 mil/år i stockholmstrafiken. Vi kommer behålla bilen ca 6-7år.

Vi var helt säkra på att bensin versionen 2.0 Bensin 4MOTION BlueMotion Technology
132 kW / 180 hk
7 vxl DSG
7,30 l/100km
168 g/km

var rätt bil för oss men sen när jag läste på lite mer på bygg din Volkswagen märkte jag att många tillval vi lagt på bilen ingick när man valde

Tiguan GT Diesel
2.0Diesel 4MOTION BlueMotion Technology
140 kW / 190 hk
7 vxl DSG

och därför så skiljer det "endast" 11899kr från Bensin offert till Diesel Offert. Det som skiljer Bensin och Diesel offerterna är att jag inte får rattvärme men istället ingår det en massa annat lull-lull som läslampor i Led teknik,active info display,ambientebelysning enfärgad led,bakljus i 3d design Led,läderklädd armdstöd,instegslister i aluminium belysta och nummerskyltsbelysning 3D i Led.

Det jag nu undrar vilken motor skulle ni valt och varför?, jag har aldrig ägt en Diesel bil men vet att skatt och servicekostnaderna ska vara dyrare!?.

Tack på förhand.

Mvh.

vfr
2016-03-04, 08:55
Det är väldigt svårt att svara på eftersom det beror på var och ens speciella situation. Vi har en bensin och en diesel, dock inga Tiguan. Personligen skulle jag nog inte valt en diesel vid ett nyköp idag med avsikt att ha den en längre tid. Åsikterna ang. dieselns skitighet, framförallt i städerna, har börjat skifta till att bli mer anti-diesel nu än det var för bara några år sedan. Om den trenden fortsätter och det kommer restriktioner på dieslar i stan, så är risken att man sen sitter med en bil som ingen vill ha och som man själv inte kan använda överallt.

Kanske är det överdrivet, men saker har svängt snabbt tidigare.

Marcus
2016-03-04, 09:00
Kan du inte få rattvärme till TDI? Låter konstigt.

Till en SUV skulle jag välja diesel i dagsläget. Men då kör jag till allra största del landsväg, motortrafikled, motorväg. SUV ger högre vikt och mer luftmotstånd varför bränsleförbrukning brukar bli högre än för motsvarande normalbyggda bil. Hur det påverkar vid stor del stadskörning vet jag inte riktigt. Min uppfattning är att överladdad bensinmotor ger större ökning av förbrukning när den jobbar hårt jämfört med motsvarande dieselmotor. Vid stadskörning kanske det inte gör så stor skillnad...?

Fordonsskatten kan du läsa dig till i VW:s faktablad på volkswagen.se

Det kanske kan stämma att servicekostnaden för dieselalternativet är något högre om man tittar på specifikationer. Men min uppfattning är att dieselmotorerna går längre mellan oljeservice än motsvarande bensinmotor. Jag har nyligen ägt två 2,0 TDI (3 och 5 år) och båda vill gärna gå upp 3000 mil mellan oljeservice. Upplever att ägare av bilar med VW bensinmotor behöver in på oljeservice mer ofta. Sen har du kanske mer och dyrare komponenter till dieselmodellen som skulle kunna orsaka problem. Dieselpartikelfilter och SCR avgasrening exempelvis... Slutligen gissar jag att andrahandsvärdet blir bättre på dieselmodellen, även om det är svårt att se 6-7 år bort i tid med tanke på hur snabbt utvecklingen går på detta området.

UltrAslan
2016-03-04, 09:14
Hej, jag tänkte också i liknande banor som dig samtidigt som slutpriset på bilen spelar stor roll i den totala kostnaden för ägandet.

Det skiljer endast 11899kr från bensin till diesel +(att det ingår mer utrustning) så jag vart väldigt sugen på att byta motor till diesel men behöver mera råd med människor som har bättre erfarenhet av privat Dieselbils köp

UltrAslan
2016-03-04, 09:27
Hej , självklart kan man lägga till rattvärme till TDI men till bensinaren ingick det i ett paket som heter EXECUTIVE som jag bara valde för att jag ändå skulle välja till Led strålkastare och elbaklucka. Till Dieseln behöver jag inte välja till Executive paketet då det redan innehåller Led strålkastere som standard. Säljaren som gav mig offerterna sa att på nya Tiguan Diesel vet dom inte fordonsskatten än men jag kollade på äldre TDI 184 R-Line och det låg på 3136kr medans nya 180hk bensinaren ligger på 1614kr. Ser att du äger en 2.0 TDI 190 4Motion ,samma som kommer sitta på Nya Tiguanen!?. Vad tycker du om motorn , är du nöjd med förbrukning och gång?.

Mvh.

- - - Uppdaterad - - -


Det är väldigt svårt att svara på eftersom det beror på var och ens speciella situation. Vi har en bensin och en diesel, dock inga Tiguan. Personligen skulle jag nog inte valt en diesel vid ett nyköp idag med avsikt att ha den en längre tid. Åsikterna ang. dieselns skitighet, framförallt i städerna, har börjat skifta till att bli mer anti-diesel nu än det var för bara några år sedan. Om den trenden fortsätter och det kommer restriktioner på dieslar i stan, så är risken att man sen sitter med en bil som ingen vill ha och som man själv inte kan använda överallt.

Kanske är det överdrivet, men saker har svängt snabbt tidigare.
Hej, jag tänkte också i liknande banor som dig samtidigt som slutpriset på bilen spelar stor roll i den totala kostnaden för ägandet.


Det skiljer endast 11899kr från bensin till diesel +(att det ingår mer utrustning) så jag vart väldigt sugen på att byta motor till diesel men behöver mera råd med människor som har bättre erfarenhet av privat Dieselbils köp

UltrAslan
2016-03-04, 09:31
Ber om ursäkt för den oreda jag ordnat i inlägget, är väldigt ovan forum användare!

Försökte radera och ordna upp svaren men tyvärr hitta jag inte hur man gjorde..

Mvh.

lasholm
2016-03-04, 09:40
Vänta till 220hk bensin kommer under våren, så kan du få samma paket till den.

Fredrix
2016-03-04, 09:43
Det som skiljer Bensin och Diesel offerterna är att jag inte får rattvärme

Anledning till att rattvärme inte kan väljas till GT är att R-line interiörpaket valts.
När man väljer R-line interiört får man R-ratten vilken inte kan fås med rattvärme.
Väljer man R-line endast exteriör för man standardratten vilken även kan fås med rattvärme.

Vill du ha GT-versionen med bensin får du vänta ett tag då TSI220 kommer som GT framöver.

UltrAslan
2016-03-04, 09:48
Vänta till 220hk bensin kommer under våren, så kan du få samma paket till den.

Hej, 220hk och bensin låter väldigt lockande men min fru är väldigt mån om förbrukningen på nybilsköpet och jag tror att den motorn kommer dra mer än 180hk och Diesel 190hk.

Sen måste jag säga att den bil vi har nu håller på att gå sönder hela tiden och vi inte vill lägga ut mera pengar på att laga den.
Så vi måste köpa ny bil snarast.

Mvh.

Marcus
2016-03-04, 09:50
Ser att du äger en 2.0 TDI 190 4Motion ,samma som kommer sitta på Nya Tiguanen!?. Vad tycker du om motorn , är du nöjd med förbrukning och gång?

Men vad kostar det att välja till rattvärme? 1200 kr som på Golf?
Ja, det är samma 2,0 TDI 190 i Passat och Tiguan. EA288 MDB (Modularer Dieselmotorbaukasten).
Motorn går mycket kultiverat, mjukt och tyst. Stor skillnad mot föregående generation som jag hade i min gamla Passat samt fortfarande har i min Audi A3. Jag var lite chockad över den höga förbrukningen först, men det har lugnat ner sig nu. Det kan spela in att jag gick från Passat med framhjulsdrift och utan parkeringsvärmare till en bil med fyrhjulsdrift och parkeringsvärmare. Dessutom har jag större vinterhjul - 17" på den nya, den gamla hade 16". Fyrhjulsdriften fungerar utmärkt, jag är mycket nöjd. Stabil och konsekvent framdrift och vid snö eller modd är det lätt att leka, låta bakänden dansa lite...
Däremot är jag negativt inställd till växellådan som är så fruktansvärt förbrukningsoptimerad vilket gör att den i panik växlar upp på så hög växel som möjligt för att sedan inse att den inte orkar hålla kvar på den höga växeln...vilket leder till mycket upp/ned-växlingar och dessutom väldigt låga varvtal när den väl ligger kvar på växel. Här tycker jag att man mer borde prioriterat körupplevelsen framför förbrukning. Men så ser det ju inte riktigt ut i den politiskt korrekta världen... Tror dock att du har annan DSG i Tiguan, den kanske uppför sig annorlunda, men troligen inte...

I övrigt bör ju tilläggas att jag är en sådan som gillar starka dieselmotorer och deras karaktär. Massor med kraft tillgängligt vid vardagliga hastigheter och varvtal. Tyst och kraftfullt i hög motorvägsfart. Skillnaden mellan lägst och högsta förbrukning är inte så stor. Även vid hård belastning håller sig förbrukningen rimlig.

UltrAslan
2016-03-04, 09:51
Anledning till att rattvärme inte kan väljas till GT är att R-line interiörpaket valts.
När man väljer R-line interiört får man R-ratten vilken inte kan fås med rattvärme.
Väljer man R-line endast exteriör för man standardratten vilken även kan fås med rattvärme.

Vill du ha GT-versionen med bensin får du vänta ett tag då TSI220 kommer som GT framöver.

Hej, jag har ingen specifik önskan om GT version, märkte bara att när jag valde Dieseln som är GT så fick man en massa tillbehör i priset och det kostade extra på bensinaren och därför skiljde det endast 11899kr från Bensin till Diesel och då ingår det en massa extra tillbehör till Dieseln som inte ingår till Bensinaren.

Mvh

UltrAslan
2016-03-04, 12:48
Men vad kostar det att välja till rattvärme? 1200 kr som på Golf?
Ja, det är samma 2,0 TDI 190 i Passat och Tiguan. EA288 MDB (Modularer Dieselmotorbaukasten).
Motorn går mycket kultiverat, mjukt och tyst. Stor skillnad mot föregående generation som jag hade i min gamla Passat samt fortfarande har i min Audi A3. Jag var lite chockad över den höga förbrukningen först, men det har lugnat ner sig nu. Det kan spela in att jag gick från Passat med framhjulsdrift och utan parkeringsvärmare till en bil med fyrhjulsdrift och parkeringsvärmare. Dessutom har jag större vinterhjul - 17" på den nya, den gamla hade 16". Fyrhjulsdriften fungerar utmärkt, jag är mycket nöjd. Stabil och konsekvent framdrift och vid snö eller modd är det lätt att leka, låta bakänden dansa lite...
Däremot är jag negativt inställd till växellådan som är så fruktansvärt förbrukningsoptimerad vilket gör att den i panik växlar upp på så hög växel som möjligt för att sedan inse att den inte orkar hålla kvar på den höga växeln...vilket leder till mycket upp/ned-växlingar och dessutom väldigt låga varvtal när den väl ligger kvar på växel. Här tycker jag att man mer borde prioriterat körupplevelsen framför förbrukning. Men så ser det ju inte riktigt ut i den politiskt korrekta världen... Tror dock att du har annan DSG i Tiguan, den kanske uppför sig annorlunda, men troligen inte...

I övrigt bör ju tilläggas att jag är en sådan som gillar starka dieselmotorer och deras karaktär. Massor med kraft tillgängligt vid vardagliga hastigheter och varvtal. Tyst och kraftfullt i hög motorvägsfart. Skillnaden mellan lägst och högsta förbrukning är inte så stor. Även vid hård belastning håller sig förbrukningen rimlig.


Hej, idag äger vi en 13 år gammal audi a4 1.8T med multitronic (steglös låda) som vi är jätte nöjda med. Men bilen börjar få problem och det kostar en del att laga detta. Vi har bestämt oss för att satsa på en ny bil.
Jag har väldigt bra koll på hur mycket problem VW har/haft problem med sina motorer och växellådor men är beredd på att chansa lite då vi vart helt "kära" i Tiguan R-line.

Vi behöver absolut inte 4motion men det går inte välja bort det just nu, Vi behöver inte 17tums Vinterdäck men tydligen så är det nya större bromsar på Tiguanen och minsta storlek är 17.Rattvärme kostar 1200kr men det är inget vi behöver utan det ingick i ett paket vi valde till Bensinaren för att få Led strålkastare.

Men dina upplevelser angående TDI 190 och DSG är väldigt intressant.Jag är väldigt känslig för hur motor + automatlåda beter sig då vår nuvarande bil "växlar" beter sig perfekt enligt mig.

Jag försöker komma underfund med om det är billigare att äga TDI 190 i 6-7år med ca 2000mil / år körning
eller TSI 180. skulle det skilja mer än 12000kr i offertpris skulle det nog vara lättare att räkna ut men det skiljer så lite enligt mig att jag har problem att veta det. Behöver allt hjälp jag kan få för att välja motorn för mina förutsättningar till ett bra och billigt bilägande för dom 6-7år vi ska köra bilen.

Mvh

Marcus
2016-03-04, 13:34
12000 kr är ju skitsamma på 6-7 år. Det är inom felmarginalen vid en kostnadskalkyl tänker jag. Hur ser din mest typiska körsträcka ut? Hastighet, antal stopp osv.

Du kanske kan provköra Passat med 2,0 TDI 190 och 2,0 TSI 220 för att bilda dig en bättre uppfattning om hur motorerna fungerar samt köra din mest typiska sträcka för att se eventuella förbrukningsskillnader? Passat och Tiguan bygger på samma teknik och motorerna är samma. Dock är det inte samma växellåda i Passat 2,0 TDI 190/2,0 TSI 220 som i Tiguan 2,0 TDI 190. Passat 2,0 TDI 190/2,0 TSI 220 har DQ250 6-växlad DSG. Tiguan 2,0 TDI 190 har DQ500 7-växlad DSG. För att känna på DQ500 kan du provköra Passat 2,0 TDI 240 som också har DQ500 7-växlad DSG.

UltrAslan
2016-03-04, 15:31
12000 kr är ju skitsamma på 6-7 år. Det är inom felmarginalen vid en kostnadskalkyl tänker jag. Hur ser din mest typiska körsträcka ut? Hastighet, antal stopp osv.

Du kanske kan provköra Passat med 2,0 TDI 190 och 2,0 TSI 220 för att bilda dig en bättre uppfattning om hur motorerna fungerar samt köra din mest typiska sträcka för att se eventuella förbrukningsskillnader? Passat och Tiguan bygger på samma teknik och motorerna är samma. Dock är det inte samma växellåda i Passat 2,0 TDI 190/2,0 TSI 220 som i Tiguan 2,0 TDI 190. Passat 2,0 TDI 190/2,0 TSI 220 har DQ250 6-växlad DSG. Tiguan 2,0 TDI 190 har DQ500 7-växlad DSG. För att känna på DQ500 kan du provköra Passat 2,0 TDI 240 som också har DQ500 7-växlad DSG.

Hej, förrutom 12.000kr offertskillnad tänkte jag på skatt/servicekostnader,förbrukning. Jag har absolut ingen koll på Diesel bilar mer än att varje bilförsäljare jag pratat med vill sälja en Dieselbil (man börjar misstänka att dom får bonus på det)...
Måndag-Fredag minst 4 mil i stockholmstrafiken ca. 50-80km/h tror det blir 4-8 stop per 2 mils sträcka:P
och på helger 2-6 mils sträckor ca. 70-100km/h med 3-5 stop per 2-3mils sträcka.

Hur snabbt och hur länge måste man köra för att Sotet ska "brinna upp" på VW TDI 190 har lånat pappas nya e-klass som är 220cdi 170hk går bra är tyst och stark och ibland så blinkar tjuter en rödlampa om att "sotet" rengörs/brinner upp.

Mvh

Marcus
2016-03-04, 15:53
Att en del säljare gärna vill sälja bilar med dieselmotorer kan bero på flera orsaker. Just deras bilmodeller kanske gör sig extra bra i dieselutförande, bensinalternativet kanske inte är konkurrensdugligt samt att dieselmodeller generellt har ett högre pris än motsvarande bensinalternativ. Återförsäljaren kanske just nu får mycket stöd från generalagenten på en viss modell... Men kanske mest troligt är att säljaren uppfattar att en dieselmodell bäst motsvarar dina krav. Så det beror ju också en del på vad man säger till säljaren... Säger du att du har stort fokus på låg bränsleförbrukning utan att beskriva så mycket mer runtomkring, exempelvis hur bilen används, ja då kanske det inte är så konstigt att säljaren tänker att en diesel troligen skulle passa dig bra...

Man behöver inte ha någon speciell koll på dieselbilar för att köpa en sådan :) Kom dock ihåg att välja rätt bränsle när du ska tanka :) Sen är inte en diesel det mest optimala motoralternativet om man ofta kör korta körningar där motorn sällan hinner bli riktigt varm. Dessutom blir en bensinmotor oftast snabbare varm än en diesel. Dieselmotorn är bäst lämpad för längre körpass, högre fart. Gissa varför dieseln är så populär i Tyskland... :cool: Om du mestadels kör i stop-and-go-trafik med låg hastighet tror jag kanske att en bensin kan fungera minst lika bra för dig, kanske bättre.

Hur ofta DPF regenereras beror på körstil, användning. I de VW/Audi jag har/haft märks inte regenerering under färd. Några gånger har jag uppfattat det efter att jag stannat bilen då motorfläkten går och det luktar bränt. Men det är normalt sett inget man behöver fundera på. Det sköter sig självt.

Provkör Passat med liknande motoralternativ och växellådor för att bilda dig en uppfattning om hur de fungerar. Både vad gäller förbrukning och körupplevelse. Du ska ju leva med bilen också, inte bara räkna kronor... ;)

Amazonas
2016-03-05, 19:30
Efter två privatägda dieselbilar så tänker jag aldrig mer skaffa mig en (Passat -09 samt Superb -14). Förstår verkligen inte vad som lockar med detta bränsle. Motorerna har en tråkig karaktär, även om nu nya TDI190 är bättre än gamla TDI170. Speciellt snåla har det inte varit heller. Superben med TDI170 drog mer än den 1.8 TSI Superb jag hade innan. Då åker jag ändå 70% motorväg.

Velade länge mellan diesel/bensin innan nuvarande pendlarbilen köptes (Golf TSI 105). Trots 3000 mil om året var det svårt att räkna hem det hela med motsvarande diesel snurra under huven. Allt vart dyrare när det gällde driften (förutom bränslekosten) och nu efter snart 1 års ägande kan jag konstatera att bensinaren drar mindre än deklarerat vilket förgyller kalkylen lite till.
Kom ihåg att jämföra försäkring också. De gånger jag kollat så har motsvarande diesel varit dyrare, även om det tycks va ett lotto om vilken premie man får.

Sen är det jävligt jobbig att alltid bli kladdig om handen varenda jäkla gång man tankar, fattar inte varför alla pumphandtag alltid ska vara nedsölade på diesel[emoji14]
Jag hade väntat på GT med TSI 220 snurran. Den ska bli beställningsbar under april enligt "min" säljare. Tror inte den lär dra speciellt mer än 180 hästarn. Nog högst försumbart. Ska du ha bilen under 6-7 år vill man ju ha lite roligt bakom ratten också. Tiguanen är jäkligt snygg, så oavsett val av motor tror jag du får en riktigt trevlig bil. Lägg till förlängd nybilsgaranti så får du lite sinnesro också, VAGs kvalité är ju lite sisodär ibland, speciellt på helt nya modeller ;)

UltrAslan
2016-03-06, 10:05
Efter två privatägda dieselbilar så tänker jag aldrig mer skaffa mig en (Passat -09 samt Superb -14). Förstår verkligen inte vad som lockar med detta bränsle. Motorerna har en tråkig karaktär, även om nu nya TDI190 är bättre än gamla TDI170. Speciellt snåla har det inte varit heller. Superben med TDI170 drog mer än den 1.8 TSI Superb jag hade innan. Då åker jag ändå 70% motorväg.

Velade länge mellan diesel/bensin innan nuvarande pendlarbilen köptes (Golf TSI 105). Trots 3000 mil om året var det svårt att räkna hem det hela med motsvarande diesel snurra under huven. Allt vart dyrare när det gällde driften (förutom bränslekosten) och nu efter snart 1 års ägande kan jag konstatera att bensinaren drar mindre än deklarerat vilket förgyller kalkylen lite till.
Kom ihåg att jämföra försäkring också. De gånger jag kollat så har motsvarande diesel varit dyrare, även om det tycks va ett lotto om vilken premie man får.

Sen är det jävligt jobbig att alltid bli kladdig om handen varenda jäkla gång man tankar, fattar inte varför alla pumphandtag alltid ska vara nedsölade på diesel[emoji14]
Jag hade väntat på GT med TSI 220 snurran. Den ska bli beställningsbar under april enligt "min" säljare. Tror inte den lär dra speciellt mer än 180 hästarn. Nog högst försumbart. Ska du ha bilen under 6-7 år vill man ju ha lite roligt bakom ratten också. Tiguanen är jäkligt snygg, så oavsett val av motor tror jag du får en riktigt trevlig bil. Lägg till förlängd nybilsgaranti så får du lite sinnesro också, VAGs kvalité är ju lite sisodär ibland, speciellt på helt nya modeller ;)

Tack för läsvärd Feedback!...

Mvh.

Perra79
2016-03-08, 20:29
Jag är också lite små sugen på en ny Tiguan, och funderar själv om jag ska fortsätta köra diesel som jag gjort i över 10 år eller om man kanske skulle våga sig på en bensinare för en gångs skull när jag numera kör lite mindre och är ofta kortare sträckor....
TSI 220 tror jag är en trevlig motor och funderar på den i Passat men nya Tiguan verkar väldigt trevlig den också, så kommer bli svårt detta om man ska välja TDI eller TSI och sen vilken modell... Tiguan eller Passat

Perra79
2016-04-29, 19:40
Idag så var jag och provkörde nya Tiguan TSI med 180hk motorn... Den var riktigt trevlig på alla sätt, var mycket piggare och roligare än vad jag trodde och så kändes den väldigt välbyggt.
Denna bil skulle jag absolut kunna tänka mig.

Cullberg
2016-04-30, 15:20
En stor fördel med Diesel tycker jag är värmaren! Guld värt. Dessutom utan extra kostnad just nu :)

2stroke
2016-05-03, 06:39
Jag var lite chockad över den höga Diesel förbrukningen först, men det har lugnat ner sig nu.
Det kan spela in att jag gick från Passat med framhjulsdrift och utan parkeringsvärmare till en bil med fyrhjulsdrift och parkeringsvärmare.
Dessutom har jag större vinterhjul - 17" på den nya, den gamla hade 16".
Fyrhjulsdriften fungerar utmärkt, jag är mycket nöjd.
Stabil och konsekvent framdrift och vid snö eller modd är det lätt att leka, låta bakänden dansa lite...
Däremot är jag negativt inställd till växellådan som är så fruktansvärt förbrukningsoptimerad vilket gör att den i panik växlar upp på så hög växel som möjligt för att sedan inse att den inte orkar hålla kvar på den höga växeln...
vilket leder till mycket upp/ned-växlingar och dessutom väldigt låga varvtal när den väl ligger kvar på växel.
Här tycker jag att man mer borde prioriterat körupplevelsen framför förbrukning.
Men så ser det ju inte riktigt ut i den politiskt korrekta världen...
Tror dock att du har annan DSG i Tiguan, den kanske uppför sig annorlunda, men troligen inte... Rent generellt så tar inte en bil med 17" hjul mer bränsle än en bil med 16" hjul förutsatt att diameter/rullomkrets och bredd är någorlunda lika.
Detta är en gammal missuppfattning att bara för att man går upp på "större" däck/fälg så ökar förbrukningen.

Vad gäller växellådans växlingsmönster så kan du ju själv delvis ställa in den så att den inte ligger och växlar hela tiden och förstör rytmen.

Crille82
2016-05-03, 07:31
Rent generellt så tar inte en bil med 17" hjul mer bränsle än en bil med 16" hjul förutsatt att diameter/rullomkrets och bredd är någorlunda lika.
Detta är en gammal missuppfattning att bara för att man går upp på "större" däck/fälg så ökar förbrukningen.

Vad gäller växellådans växlingsmönster så kan du ju själv delvis ställa in den så att den inte ligger och växlar hela tiden och förstör rytmen.

Självklart medför bredare däck och tyngre fälgar till en högre förbrukning om övriga omständigheter är lika. Sen är det en annan sak hur lite eller mycket det handlar om...

Marcus
2016-05-03, 08:47
En stor fördel med Diesel tycker jag är värmaren! Guld värt. Dessutom utan extra kostnad just nu :)

Parkeringsvärmare kan man få till många VW bensinmodeller också. Är det inte så på nya Tiguan?

- - - Uppdaterad - - -


Vad gäller växellådans växlingsmönster så kan du ju själv delvis ställa in den så att den inte ligger och växlar hela tiden och förstör rytmen.

Hur kan jag ställa in växellådans program? Genom att köra i läge Sport?

Premis
2016-05-09, 12:27
Har någon klämt på bilen i verkligheten än?

mattias sjögren
2016-05-09, 14:55
Jodå fick provköra en för två veckor sedan och den känns väldigt fin :-)

Fredrix
2016-05-09, 18:38
GTS och GT TSI220 finns nu i konfiguratorn.

lerling
2016-05-13, 02:18
Vad betyder sportchassi egentligen? Om det är så att man sänker bilen med tex 2 cm.får man ändå upp den när man tar 20 tums fälgar?

lasholm
2016-05-13, 07:22
Vad betyder sportchassi egentligen? Om det är så att man sänker bilen med tex 2 cm.får man ändå upp den när man tar 20 tums fälgar?

Sportchassi brukar vara hårdare sättning i fjädrar/stötdämpare. Hjulen har samma rullomkrets även om du går upp eller ner i dimension.

lerling
2016-05-13, 07:51
Men sänker man bilen när man tar sportchassie?

Pelk
2016-05-13, 08:39
Men sänker man bilen när man tar sportchassie?

Normalt "ja".

Fredrix
2016-05-13, 12:56
Men sänker man bilen när man tar sportchassie?

Jag har en tiguan 2012 med sportchassi, den är inte sänkt.
Skulle inte tro att sportchassi sänker nya tiguan heller.

Väljer man sportchassi så ger det max tillåten släpvagnsvikt på 2200kg mot 2500kg utan.
Vet någon varför?

mattias sjögren
2016-05-13, 15:40
Jaha gör det, jag har för mig att Sportchassi sänker 17mm.

Perra79
2016-06-02, 14:41
Hej gott folk, jag behöver Er expertis hjälp när det gäller val av motor.

Vi ska köpa en ny Tiguan R-Line med 19tums sommardäck och 17 tums dubbade vinterdäck.

Bilen kommer köpas privat och köras ca.1700-2200 mil/år i stockholmstrafiken. Vi kommer behålla bilen ca 6-7år.

Vi var helt säkra på att bensin versionen 2.0 Bensin 4MOTION BlueMotion Technology
132 kW / 180 hk
7 vxl DSG
7,30 l/100km
168 g/km

var rätt bil för oss men sen när jag läste på lite mer på bygg din Volkswagen märkte jag att många tillval vi lagt på bilen ingick när man valde

Tiguan GT Diesel
2.0Diesel 4MOTION BlueMotion Technology
140 kW / 190 hk
7 vxl DSG

och därför så skiljer det "endast" 11899kr från Bensin offert till Diesel Offert. Det som skiljer Bensin och Diesel offerterna är att jag inte får rattvärme men istället ingår det en massa annat lull-lull som läslampor i Led teknik,active info display,ambientebelysning enfärgad led,bakljus i 3d design Led,läderklädd armdstöd,instegslister i aluminium belysta och nummerskyltsbelysning 3D i Led.

Det jag nu undrar vilken motor skulle ni valt och varför?, jag har aldrig ägt en Diesel bil men vet att skatt och servicekostnaderna ska vara dyrare!?.

Tack på förhand.

Mvh.

Blev lite nyfiken, har du beställt någon bil än och vilken motor blev det då?

UltrAslan
2016-06-25, 08:32
Blev lite nyfiken, har du beställt någon bil än och vilken motor blev det då?

Hej, frugan valde istället en Mercedes GLA. Hon tycke den var mycket snyggare in och utsidan och passade bättre som ekonomisk pendlarbil [emoji13].

Mvh.

78187819


Skickat från min iPhone med Tapatalk