handdator

Visa fullständig version : Passat med elfel till instrumentbelysning



Davidsson
2016-02-25, 19:48
Har en passat 2003 1.8 där instrumentbelysning samt knapparna för sätes värmen mm blinkar och ibland funkar det inte alls,detta började i vintras och efter att jag försökt hitta vad det kan vara började det funkar,men för någon dag sedan började det igen.

Har kollat säkringarna försökt kolla jordpunkter men ska vara en under instrumentpanel som jag inte hittar. Provat att ta loss vredet där man sätter på lyset.

Hade problem i höstas att det rann in vatten på passagerarsidan plasten runt kupefilet hade lossat.

Någon som haft liknande problem? Eller tipps på vad det kan vara.

JRJ
2016-02-26, 07:31
Ormboet av kablar och kopplingar under golvmattan på förarplatsen brukar vara en het kandidat.
Många skarvar & kopplingar där som blir helt söderärgade med åren pga all fukt.

Davidsson
2016-03-07, 09:16
Jag har försökt att kolla där men ser inget direkt. Det jag nu fundera på är att i höstas dog mitt batteri i en köldknäpp, jag fick då ett batteri av svärfar från hans passat men detta var på mindre ah. det jag fundera på är kan batteriet vara en faktor i detta? Ibland känns det som när man kört en stund så slutar det att blinka och tänds normalt (men ingen regel utan undantag) Jag försökte kolla strömmen via vag-com men det enda jag hittar är hur många volt det är när den stått en dag var det nere på ca 11.5volt och när bilen gick låg det på ca 13 volt.

vfr
2016-03-07, 10:39
Det låter väldigt lågt. I normalfall ska batteriet ligga på över 13V och när bilen går ska det var 14-14,5V. Går det ö.h.t att starta när batteriet är på 11,5V? Det borde det inte göra. Då är batteriet antingen under hög belastning (typ under tiden man kör startmotorn) eller helt urladdat.

JRJ
2016-03-14, 06:27
När ett batteri är helt fulladdat så ligger det på 12,7 volt om det är ett gammalt hederligt, och ca 12,8 volt om det är ett AGM eller GEL.
Ligger det på 11,5 volt i viloläge så är det så gott som dött, det borde som sagt inte ens gå att starta då.
Ta en multimeter och mät direkt över polerna istället för att mäta med VCDS.

Davidsson
2016-03-14, 07:21
Jag tror jag har löst problemet inte 110 ännu men har ej blinkat på en vecka. jag kopplade bort dimmern till instrumentbelysningen och byglade kablarna misstänker att det är någon skit med den "brytaren".

Jag har inga problem att starta bilen ska försöka mäta batteriet så som du sa.