handdator

Visa fullständig version : Problem med frusen ruta och låskista på förardörren på en Scirocco -09



Kim
2016-02-24, 09:26
Va trött man blir på bilen, vid någon minusgrad så fryser rutan på förardörren med allt strul som det ger. Sedan går inte dörren att stänga!!!! De är väl ngen j@&la 70-tals bil.
Nån som vet vad felet med låskistan är.
Så trött på skiten, bilen får en chans till sen blir de blocket.


Tänk på att skriva en rubrik som sammanfattar tråden. /Moderator

vfr
2016-02-24, 10:01
Vad jobbigt! Men eftersom du inte skriver vad det är för årsmodell, så skulle det ju faktiskt kunna vara en 70-talsbil. Eller iallafall 80-tals. :)

Det är lättare att hjälpa dig om vi vet vad för Rocca det handlar...

Kim
2016-02-24, 10:04
Haha man skulle kunna tro de va en 70-80 tals bil men så är inte fallet det är en 2009:a

2.0 8v
2016-02-24, 15:24
Testa window de-icer spray,har funkat hyffsat för mig denna vinter.
Har den alltid i jobbar väskan utifall rutorna frusit på morgonen.

pudas
2016-02-24, 19:07
Bilens tillverkningsår har nog mindre betydelse i detta sammanhang, utan problemet beror nog på bristande skötsel. Smörj listerna med Silicon stift eller motsvarande. Om fönstren är ramlösa som på en äkta coupe så är det nog för att skydda konstruktionen som dörren inte går att stänga. Inte kul när rutmekanismen skadas på en coupe-bil!

Kim
2016-02-24, 19:30
Bilens tillverkningsår har nog mindre betydelse i detta sammanhang, utan problemet beror nog på bristande skötsel. Smörj listerna med Silicon stift eller motsvarande. Om fönstren är ramlösa som på en äkta coupe så är det nog för att skydda konstruktionen som dörren inte går att stänga. Inte kul när rutmekanismen skadas på en coupe-bil!

Att rutan fryser fast i listen det är ett problem man kan stå ut med när dörren är ramlös. Men att dörrens låskista "fastnar" så att dörren inte kan stängas för att det är nån minusgrad de är inte ok Samma sak va de på en Golf 3:a jag hade för en massa år sedan.
Får se imorrn om en halv burk med loctite superclean och lite krypolja i låskistan hjälpte

Mattias
2016-02-24, 20:23
Blev nyfiken, använder du inte centrallåset och fjärrkontrollen?

PS) På min Scirocco mk1 fryser verken dörr eller låskolv fast :)

Marcus
2016-02-24, 20:57
Taskig rubrik...:rolleyes: Kan garantera att det finns sämre vinterbilar än den du brukar...

Kim
2016-02-24, 21:00
Blev nyfiken, använder du inte centrallåset och fjärrkontrollen?

PS) På min Scirocco mk1 fryser verken dörr eller låskolv fast :)

Jag vet inte ens hur man skulle använda nyckel i låskolven då den sitter bakom handtaget nånstans.
Låskistan är donet som håller dörren stängd och det är den som frysigt.

Kim
2016-02-24, 21:05
Taskig rubrik...:rolleyes: Kan garantera att det finns sämre vinterbilar än den du brukar...

De kanske de gör men en bil för runt 100k kr som man inte kan ta till jobbet när det är några minusgrader ute får inte höga betyg av mig.

Mattias
2016-02-24, 22:32
Jag vet inte ens hur man skulle använda nyckel i låskolven då den sitter bakom handtaget nånstans.
Låskistan är donet som håller dörren stängd och det är den som frysigt.

Ok, har ingen själv därav frågan, trodde Sciroccon var såpas gammal att det finns nyckelås.

I övrigt är 100tkr inte särskilt mycket för en bil idag, men såklart att man vill att saker ska fungera.
Men det behövs också ett visst underhåll, särskilt om bilen började bli några år gammal.

Sciroccogtx16v
2016-02-25, 09:42
Hej
Har personligen aldrig haft problemet med låskistan på nån VW däremot på nån italiensk raket jag hade för många år sedan.. Men det är bara att torka den och sedan smörja med lämplig sprutbar smörja som inte blir seg i minusgrader. Typ 5.56 eller liknande.

Rutorna fryser dock fast om man inte siliconar nedre listen. Övre listen är bra att smörja också men den är ju lite mer självklar..

Fredrik

maccke
2016-02-25, 12:16
Hej
Har personligen aldrig haft problemet med låskistan på nån VW däremot på nån italiensk raket jag hade för många år sedan.. Men det är bara att torka den och sedan smörja med lämplig sprutbar smörja som inte blir seg i minusgrader. Typ 5.56 eller liknande.

Rutorna fryser dock fast om man inte siliconar nedre listen. Övre listen är bra att smörja också men den är ju lite mer självklar..

Fredrik


Blir inte rutan kladdig om man smörjer den nedre listen?

Sciroccogtx16v
2016-02-26, 13:34
Jo det blir den men man har inget val..

Fredrik

mephisto
2016-02-29, 18:24
Är nu inne på min andra Scirocco MKIII och detta har inte hänt mig än...
Min i3:a är också karmlös, har klarat mig med den också.

En kollega hade däremot stora problem på sin Audi A5 coupé.