handdator

Visa fullständig version : länkarm golf 2?



ecm_z28
2007-09-11, 17:36
jaha nerslag på besiktningen.. genomgående bulten i länkarmen (främre) är inte åtdragen ordentligt. antar att det sitter en mutter på baksidan, MEN hur fan får ja tag i mutterjäveln?

förra ägaren har bytt framvagnsbalk och fixat allt men verkar ha missat dragit länkarmen.. ska ja behöva ta fram kapen och kapa upp framvagns balken och dra åt mutterjäveln för att sedan svetsa ihop skiten igen? hur har tyskarna tänk nu..

tyskar.. inte nog med att dom gjort massa dumma lösningar på bmwn.. nu ska golfjäveln ställa till problem oxå!

Mvh Björne

ps snabba svar tack bilen står uppallad.. ;)

Manny
2007-09-11, 17:42
det ska bara vara att spänna åt den, "muttern" ska va svetsad på baksidan.

ecm_z28
2007-09-11, 17:44
skoj då e de vinkelkapen då... för muttern snurrar bara med..

Manny
2007-09-11, 18:09
skoj då e de vinkelkapen då... för muttern snurrar bara med..

attans.....

ecm_z28
2007-09-11, 19:37
attans.....

snällt sagt.. ska ringa SBP tekniska support imorron och se om ja kan få skriftligt på det om dom går med på att ja svetsar bulten utifrån iom. att muttern snurrar/gängpajj... så e den ju åtdragen men nu måste den ju bara låsas fast så man inte kan tappa bulten ur länkarmen.. long shot men kan funka hur som helst måste ja värma upp svetsen imorron.. rasade diffen på e30in idag oxå allt går jätte bra idag ;)

Manny
2007-09-11, 19:48
snällt sagt.. ska ringa SBP tekniska support imorron och se om ja kan få skriftligt på det om dom går med på att ja svetsar bulten utifrån iom. att muttern snurrar/gängpajj... så e den ju åtdragen men nu måste den ju bara låsas fast så man inte kan tappa bulten ur länkarmen.. long shot men kan funka hur som helst måste ja värma upp svetsen imorron.. rasade diffen på e30in idag oxå allt går jätte bra idag ;)

menade inget illa....

tråkigt när det jäklas bara... murphy som e på gång :D

ecm_z28
2007-09-11, 20:38
menade inget illa....

tråkigt när det jäklas bara... murphy som e på gång :D

tog det inte som nåt mer än sarkastiskt precis som det ska vara.. ;)

murphy har jag hållt mig halvt borta ifrån varje gång han har härjat har det varit polisspärr runt hörnet eller nått sånt som räddat kortet.. nu är räddningen en berlingo som inte ens duger till att torska kortet på 90 lr 110 vägar.. ;)

nåja stuva undan bmwn och sätta kapen i golfjäveln så ska hon nog gå igenom på ett sätt eller ett annat..

Lillen
2007-09-11, 21:15
Borra ett hål framifrån där länkarmen sitter.
Sedan punktar du fast muttern genom det hålet =)
Kan vara bra att ha bulten inskruvad under tiden.

Fråga inte hur jag vet det =)

Manny
2007-09-11, 21:42
tog det inte som nåt mer än sarkastiskt precis som det ska vara.. ;)

murphy har jag hållt mig halvt borta ifrån varje gång han har härjat har det varit polisspärr runt hörnet eller nått sånt som räddat kortet.. nu är räddningen en berlingo som inte ens duger till att torska kortet på 90 lr 110 vägar.. ;)

nåja stuva undan bmwn och sätta kapen i golfjäveln så ska hon nog gå igenom på ett sätt eller ett annat..

haha bra ju :D

har osså haft en körkortsäker berlingo... vi kallade den för sköldpaddan... :D

Lillen: jäkligt bra sätt må jag säga!

ecm_z28
2007-09-12, 08:53
Borra ett hål framifrån där länkarmen sitter.
Sedan punktar du fast muttern genom det hålet =)
Kan vara bra att ha bulten inskruvad under tiden.

Fråga inte hur jag vet det =)

du menar att ja tar bort länkarmen sen borrar ett hål i sidan, eller ska ja borra i "sidan" dvs 90 grader emot bultens riktning.

utgå ifrån bulten vart ska ja borra? ;)

ska ja borra underifrån och upp?

ecm_z28
2007-09-12, 11:41
du menar att ja tar bort länkarmen sen borrar ett hål i sidan, eller ska ja borra i "sidan" dvs 90 grader emot bultens riktning.

utgå ifrån bulten vart ska ja borra? ;)

ska ja borra underifrån och upp?


nu har jag ringt SBP tekniska rådgivningen.. satan va med regler för att rostlaga och svetsa i bärande delar ;)

jaja plåten är ju ny så svart färg och vinkelkap ska köpas efte rjobbet så jag kan dra åt muttern.. sen blir den mutterjäveln helsvetsad.. ;)

Lillen
2007-09-12, 12:12
du menar att ja tar bort länkarmen sen borrar ett hål i sidan, eller ska ja borra i "sidan" dvs 90 grader emot bultens riktning.

utgå ifrån bulten vart ska ja borra? ;)

ska ja borra underifrån och upp?

Gör det som passar bäst!
Du kan ju göra det med bärarmen kvar med.
Ta det som blir enklast och SYNS MINST.
Får ju ändå bli ett såpass hål att du kommer åt att migsvetsa eller med pinne.

Jag var tvungen att montera bort min pga andra saker.
Men då kan ju muttern trilla iväg med och då blir man ju gråhårig(are).

ecm_z28
2007-09-12, 12:50
syns minst.. då tar man en liten plåt och lägger igen hålet efter sig, och sedan slipar man ner och lägger på svart färg. eller så borrar man ett likadant hål på andra sidan och hoppas på att bes-mannen inte hänger på gtiklubben.. ;)

nä snart ska man hemmåt och börja borra dåra :)


edit ändå när vi är inne på golfeländet.. är grenröret delat nånstans mellan grenrör och första dämparen? helst vill ja inte ta ner grenröret men måste ja så får man väl göra det oxå.. måste svetsa lite avgassystem.. :(

Lillen
2007-09-12, 12:53
syns minst.. då tar man en liten plåt och lägger igen hålet efter sig, och sedan slipar man ner och lägger på svart färg. eller så borrar man ett likadant hål på andra sidan och hoppas på att bes-mannen inte hänger på gtiklubben.. ;)

nä snart ska man hemmåt och börja borra dåra :)

Haha EXAKT så gör man.
Jag har då svetsat framvagnbalkar tidigare iaf.
Det har synats och inte varit dålt men inget problem nån gång.
Dock bör man ju kanske göra det så pass snyggt att de inte undrar iaf!

ecm_z28
2007-09-12, 13:09
ändå när vi är inne på golfeländet.. är grenröret delat nånstans mellan grenrör och första dämparen? helst vill ja inte ta ner grenröret men måste ja så får man väl göra det oxå.. måste svetsa lite avgassystem.. :(


några åsikter ändå när ja ska hålla på och svetsa...

ecm_z28
2007-09-14, 09:45
jaha då fick man lära sig den hårda vägen att det inte alltid är det värsta tänkbara senariot.. var gängpaj på bulten, bytte bult och allt va frid och fröjd.. nu ska ja bara svetsa tillbaka plåtjäveln ja kapade bort svetsarna till under 2h med en dremel... suck.. hehe..