handdator

Visa fullständig version : Växelmeck med VW polo 1.6 -97 o tomgång



robert306gti
2007-09-11, 14:31
1. Växelspaken trög i längsled. koppla bort wiren och då går spaken lätt att röra. är det länkageklumpen nere på lådan som brukar kärva eller är det inne i lådan.

2. femman skuttar ur. har förbjudit svågern att köra på femman tills jag tagit reda på vad som är fel.

3. finns det nån nivåplugg för växellådsolja? finns det nån plugg att tömma ur den gamla. ser ut att vara växellådsolja under lådan och jag skulle vilja kolla hur mycket olja det finns i. om det är lite olja kan det förorsaka de föregående felen? det sjunger/tjuter inte i lådan när man kör.

_______

4. detta har inget med de andra felen att göra, men tomgångsmotorn verkar skum. bilen är trög att starta. brukar få gasa lite. när den sen är igång så dör den nästan om man varvar och släpper på gasen. har öppnat locket till tomgångsmotorn bakom spjället och den verkar funka som den ska mekaniskt. vad styr tomgången? nån tempgivare när det är kallt? är det nån gaswiregivare som spökar?

5. det står ID 02 oxo i instrumentet... betyder det nåt?

robert306gti
2007-09-12, 09:36
nu vet jag inte om det är en 020 låda i denna bilen eller om det funkar likadant men hitta en länk här på forumet
http://www.brokevw.com/
som talar om att om femman skuttar ur så kan det vara dåligt med olja...

robert306gti
2007-09-13, 08:03
ingen som kan hjälpa mig?