handdator

Visa fullständig version : Golf GTI -03 svårstartad



KentBrack
2016-02-03, 16:57
Hej

Har märkt att min Golf GTI från 2003 hostar igång om man startar den för tätt.
Den startar dock alltid men tomgången blir högre än vanligt.
Man märker inte något speciellt när man kör men bilen.
Låter man den stå en stund mellan gångerna så märker man inget.


Någon som har någon ide vad som skulle kunna vara problemet?


Tack för svar

Mattias
2016-02-03, 20:59
Hej välkommen hit!

Om du har möjlighet till att läsa ut eventuella felkoder är det en bra start, kan ge dig en indikation i vilken ände du ska börja leta.

KentBrack
2016-02-04, 03:07
Hej välkommen hit!

Om du har möjlighet till att läsa ut eventuella felkoder är det en bra start, kan ge dig en indikation i vilken ände du ska börja leta.

Tack så mycket :)

Nej, tyvärr har jag ingen möjlighet till att göra detta.
Tänkte mest höra och se om någon hade en ide.
Hade precis inne den på lagning så börjar bli drygt :p

vfr
2016-02-04, 11:17
Då skulle jag nog råda dig att skaffa en billig felkodsläsare. Om det inte finns någon i din närhet som har en sådan. En OBD-läsare kostar inte många hundralappar och det är något man troligen har nytta av många ggr i framtiden. Och även släktingar och vänner.

KentBrack
2016-02-04, 13:07
Då skulle jag nog råda dig att skaffa en billig felkodsläsare. Om det inte finns någon i din närhet som har en sådan. En OBD-läsare kostar inte många hundralappar och det är något man troligen har nytta av många ggr i framtiden. Och även släktingar och vänner.

Jo, man skulle kanske ta och göra detta.
Har du några tips på en prisvärd? :)

vfr
2016-02-04, 13:14
Jag köpte denna för några år sedan, men har ingen erfarenhet av den på Golf4:an. Den ska ju klara en massa av dom olika protokoll som finns på OBD:n, så den borde funka till det mesta. Men det känns ju alltid bra att veta om någon testat. Nu kör jag VCDS istället på alla nyare VAG-bilar.

pudas
2016-02-04, 13:53
Läsa felkoder, eller ej, men det gäller ju att kunna tyda dom också! Vad som menas med "hostar igång om man startar den för tätt" är jag osäker på vad som menas med, men om man starta och stänger av en kall motor med korta mellanrum så är det troligt att motorn inte starta och går speciellt rent första stunden, innan överflödig bensin förbränts efter motorns kallstarts-choke. Högre tomgång är också normalt vid kallstart. På äldre bilar sa man att man "surade motorn"!

a128
2016-02-04, 14:24
Billig felkodsläsare för vagbilar
sök på ebay efter en U281

annars är Diamex-dx65 en kompetetent läsare för OBD2 med möjlihet att se livedata:
http://www.kds-online.com/Shop6a/catalog/product_info.php/diamex-dx65-handheld-p-2345?osCsid=t1gslqp73t29s3uqpjasi6orkd78snnq

boster
2016-02-04, 18:01
Jag har xtool iobd2 vw med mig i bilen och den funkar fint på vw använder mobilen till den

Sn00k
2016-02-05, 00:39
tempgivaren, G62, har med stor sannolikhet gett upp.. sitter på kylvattenstosen på sidan av toppen, 4-polig.

sitter det den gamla svarta givaren i, så skulle den byts ut vid 10'000mil till en grön, är detta inte gjort, så är det definitivt dags, då den med största sannolikhet har pajjat, och ger just dom symptomen du beskrivit.

en annan sak som kan ge liknande bekymmer är en luftmassemätare som e påväg å ge upp, speciellt på 461 "L"-mätarna, som din bilmodell har om jag inte minns tokigt.

KentBrack
2016-02-08, 11:31
Okej. Ska ta en titt på felkodsläsarna :)


tempgivaren, G62, har med stor sannolikhet gett upp.. sitter på kylvattenstosen på sidan av toppen, 4-polig.

sitter det den gamla svarta givaren i, så skulle den byts ut vid 10'000mil till en grön, är detta inte gjort, så är det definitivt dags, då den med största sannolikhet har pajjat, och ger just dom symptomen du beskrivit.

en annan sak som kan ge liknande bekymmer är en luftmassemätare som e påväg å ge upp, speciellt på 461 "L"-mätarna, som din bilmodell har om jag inte minns tokigt.

Tack så mycket. Ska ta och undersöka detta!