handdator

Visa fullständig version : Sänkning eller inte Sänkning.



Albino12373
2016-02-02, 22:07
Tjenare alla glada VW fantaster.

Jag skulle vilja veta vad ni tycker om att sänka bilen.

Det känns som att på vilka bilträffar man än lyckas ta sig till så är det ofta man får höra "när ska du sänka den då?"

Det gäller i mitt fall en VW MK5 R32, men vill även veta vad ni tycker allmänt om detta.
Det är självklart min så kallade "Daily driver" och jag jobbar på väldigt olika ställen.
Som exempel där jag jobbar nu, där är det på ett ungefär, 7 Fartgupp och sedan en grusväg med massa hålor och det är den enda vägen till arbetsplatsen.

Jag har varit inne på att sänka flera gånger men det blir ändå alltid att jag har ångrat mig i slutändan på grund utav detta.
Vad jag har förstått så är sänkningsfjädrar inget att satsa på och då är det Coilovers som gäller.

Hur är allt detta med det praktiska och prestandard mässigt?

Skulle kanske någon som sänkt sin bil kunna berätta för mig om det var värt det eller om det kanske är någon som har ångrat sig?

Bilen jag äger vilar på ett par 235/35 19"

kan tillägga att om det är så att jag skulle sänka bilen så är det förmodligen inget jag kan göra hemma då jag flyttat till ett radhus med något som jag själv skulle kalla för skrubb och inte garage.
Och då blir det att leja bort arbetet.

Som sagt hade varit roligt att höra era synpunkter om vad ni tycker, allt ifrån prestanda till om det är snyggare än original. och även hur praktiskt det är.

Mvh Albin

Fredrix
2016-02-02, 23:14
I ditt fall skulle jag inte göra det, det är din bruksbil, du tjänar inget på att sänka den och får bara en mer opraktisk bil.
Hade en Golf 5 GTI med coilovers för några år sedan, såg bra ut men inget jag skulle göra igen.
...men smaken är ju olika.

Mattias
2016-02-02, 23:50
Din r32a är redan lite lägre än en "vanlig" golf, jag hade inte sänkt den om det är en bruksbil.

vfr
2016-02-03, 00:31
Som Mattias säger så är R32:an redan sänkt och det borde egentligen vara ganska lagom om man vill ha kvar lite komfort och möjlighet att köra på dåliga vägar.

Att sänkfjädrar skulle vara sämre än coilisar, är bara skitsnack. Coilisar är bra på det sättet att dom är mer inställningsbara, men det är också allt. Många coilisar är inte gjorda för att användas året runt i vårt klimat och tål inte salt och vinterväder.

Min ED30 är sänkt med HR-fjädrar, förutom standardsänkningen på ED30:n. Du har bilder på den i min projekttråd. Vill du se den i verkligheten och jämföra med din t.ex, så är det ju nära till hands. Säg till bara så löser vi det.

Peter-C
2016-02-03, 00:59
Vi köpte HR fjädrar till sonens Seat Leon 1p (samma plattform som Golf 5) för 2-3 månader sedan. Den blev lagom låg tycker han, något lägre än min Golf 7 R m standardfjädrar och DCC.

Seaten blev fast i fjädringen men inte stötig, m.a.o. precis vad man vill uppnå. Väldigt trevlig att köra efter uppgraderingen. Själv gillar jag lite marginal avseende markfrigång men jag är ju inte 20 år längre ;).

I övrigt instämmer med herrarna ovan.

/Peter

Haugeman
2016-02-03, 09:55
Jag kör h&r 35 mm fjädrar på min ed30 med 225/35-19 och det är helt perfekt anser jag. Har aldrig problem med fartgupp eller hålor (undviker hålor det jag kan i alla fall, pga fälgarna :-))

Visst bilarna är sänkta original från fabrik, men alla sänksatser är uträknat från standardbil så ed30 t.ex som är sänkt 15mm från fabrik säbks bara 20mm till med fjädrarna, inte 35 uppepå de 15.

Min uppfattning är att bilen är lika fast i fjädringen som den var med original sportchassi, men den sitter bättre på vägen då den är lägre.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Mange.k
2016-02-03, 17:52
De e' kutym å sänka, de bara är så ;)
Har sänkt alla bruksbilar jag haft å trivs gött med de.
Min nuvarande A3 har KW coils å är rejält låg, bruksvärdet finns kvar, inte ens min fru som är 40 klagar :D

tisu001
2016-02-03, 18:13
Tjenare alla glada VW fantaster.

Jag skulle vilja veta vad ni tycker om att sänka bilen.

Det känns som att på vilka bilträffar man än lyckas ta sig till så är det ofta man får höra "när ska du sänka den då?"

Det gäller i mitt fall en VW MK5 R32, men vill även veta vad ni tycker allmänt om detta.
Det är självklart min så kallade "Daily driver" och jag jobbar på väldigt olika ställen.
Som exempel där jag jobbar nu, där är det på ett ungefär, 7 Fartgupp och sedan en grusväg med massa hålor och det är den enda vägen till arbetsplatsen.

Jag har varit inne på att sänka flera gånger men det blir ändå alltid att jag har ångrat mig i slutändan på grund utav detta.
Vad jag har förstått så är sänkningsfjädrar inget att satsa på och då är det Coilovers som gäller.

Hur är allt detta med det praktiska och prestandard mässigt?

Skulle kanske någon som sänkt sin bil kunna berätta för mig om det var värt det eller om det kanske är någon som har ångrat sig?

Bilen jag äger vilar på ett par 235/35 19"

kan tillägga att om det är så att jag skulle sänka bilen så är det förmodligen inget jag kan göra hemma då jag flyttat till ett radhus med något som jag själv skulle kalla för skrubb och inte garage.
Och då blir det att leja bort arbetet.

Som sagt hade varit roligt att höra era synpunkter om vad ni tycker, allt ifrån prestanda till om det är snyggare än original. och även hur praktiskt det är.

Mvh Albin

7096

Jag har också sänkt de flesta bilarna jag haft men en R32:a tycker jag har ett så pass bra originalstuk att jag inte hade sänkt den ytterligare. Själv guppar jag runt i en låg H&R sänkt Polo GTI och den såg hemsk ut original så den var tvungen att åka ner ~40mm. Sänker man med endast fjädrar, även med bra fjädrar så blir bilen lite guppig, nu med facit i hand så borde jag även bytt till gula Koni dämpare.

Albino12373
2016-02-04, 14:52
Härligt med lite svar där folk tycker olika!

Det får väll bli att vänta och se...
Kan hända att det blir sänkning den dagen fjädringen eller dämparna börjar bli slitna☺

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk