handdator

Visa fullständig version : Passat 3c tdi 170 dsg 2007 startar ej, får bränsle fram till dieselfiltret.



Albin0leffe
2016-02-01, 22:04
Hej,

Som rubriken lyder så startar inte min passat, började för ett par dagar sedan med att den var ovanligt svårstartad. Hoppade tillslut igång och gick ett par vänder på förmiddagen. Sedan på eftermiddagen/kvällen var det helt kört. Startmotorn snurrar och det låter som den "vill" starta, men det gör den inte. Försökt att kabla igång den, lyssnat efter bränslepumpen och den hörs. Dessutom tog jag loss filtret och lät pumpen starta som den gör för att bygga upp trycket i 1-2 sek. Det kommer bränsle fram till filterbehållaren alltså. Nu undrar jag vad nästa steg i felsökningen kan vara och eller om jag förbisett något? tacksam för hjälp, ny på diesel bilar och ganska novis i allmänhet ang. bilar..

Inga felkoder utlästa på en enkel obd II och inga blinkande lampor!

Mex165
2016-02-01, 23:14
Ingen som råkat tanka bensin väl? :O
Hur långt har den gått?
Har den fått nya spridare (aktion)?
Är bränslefiltret bytt?
Filterhållaren måste vara "full" för att motorn skall starta (pumpen går inte annars).

Annars kan detvara en hel del andra orakertill att denintgår igång... :O
Kolla flkoder med VCDS istället...!

Albin0leffe
2016-02-01, 23:28
Nix, inte bensin.

Den har gått ca 19-20 000 mil.
Spridare är inte bytt vad jag vet, borde dom vara det? Bränslefiltret är bytt i somras när jag köpte den.
Får bli att lämna in den om jag inte lyckas sj. Har en tid på fredag bokat..

Albin0leffe
2016-02-02, 11:09
Nu har jag kollat lite mer, tre av dem fyra spridarna är bytta 2013. skulle kunna vara den fjärde som är vajsing då antar jag?
märkligt att bara byta tre st tycker jag.. jaja nu har jag beställt en avläsning så får vi se vad den ger.. är spridare ngt. man kan byta sj?

Mex165
2016-02-02, 12:26
https://www.youtube.com/watch?v=gaOGBPKD2oI

Ja, det är ganska lätt, men tar lite längre tid på en PD bara.
Vissa knackar bara försiktigt på spridaren för att få loss den, andra avdragare.
Tror vissa hade problem med kabelhärvan till spridarna också!?!?
Några spridare har även "ploppat" ur av sig själva och förstört fästet (sitter bara med 1 skruv).