handdator

Visa fullständig version : Nya gängor i blocket.



vw-power
2016-02-01, 22:19
Skickade ett mail till Motorrenoveringen
i Jönköping.
Men de säger att de aldrig sätter nya insatsgängor i blocket för de håller inte för åtdragsmomentet??
Jag fick hjälp av en fd kollega för många pr sedan att sätta i hellcoil i min RP motor och det höll utan problem...
Varför skulle det inte hålla nu?
Kan ju knappast köpa en till ny motor, för
vad säger att gängorna inte är dåliga på den oxå när toppen ska av.
Mer och mer motgångar i mitt lilla 16V projekt. Börjar bli less.
Hade en liten dröm att göra om min 90 hk jetta till en jetta GT.
Vet inte vad jag ska göra.
Tips mottages tacksamt.
Och att köpa en monteringsklar 16V spis växer inte på träd och billigt är det ju inte heller när man sitter med huslån och 2 barn.
Tiden är ju bristvara oxå...

boster
2016-02-01, 22:36
Det funkar fint det finns olika längder på insatsgänga varför skulle det inte funka ?

vw-power
2016-02-01, 22:37
Det funkar fint det finns olika längder på insatsgänga varför skulle det inte funka ?

Ja det undrar jag oxå.
De menar stt de inte pallar för åtdragningsmomentet...?

Lillen
2016-02-02, 00:44
Fungerar ofta ganska dåligt.
Det som skulle kunna rädda det är med pinbult.
Men man får ju räkna med en försvagning runt bulten.
Man borrar ju större och insatsgängan trycker ju utåt sen.
Inte axiellt som gängan orginal.

Skulle vara skeptisk iaf.

MickeR
2016-02-02, 11:55
Håller med Lillen, insatsgänga till topplocksbultar är inte att rekommendera. Alla motorrenoverare som jag varit i kontakt med under åren är av samma åsikt tyvärr.

Pelk
2016-02-02, 14:06
Men man får ju räkna med en försvagning runt bulten.
Man borrar ju större och insatsgängan trycker ju utåt sen.
Inte axiellt som gängan orginal.


En insatsgänga, trycker väl i godset med i princip samma riktningar som originalgängan? Den axiella riktningen kan inte bara försvinna.


Insatsgängan får en större skjuvarea emot godset den sitter i, än originalet. Det medför normalt att gängan i godset oftast blir starkare. Skruvens gänga, är som den är.


Det enda jag kan komma på som talar emot (utan att grubbla för mycket), är att det större hål som insatsgängan skall in i, medför att den "tunna väggen" mot blockets ytterkant blir för tunn. Det försvagar helt klart gängförbandet.


Men det skulle klart vara intressant att få veta mer om varför insatsgängor inte fungerar i motorblock. Jag besitter själv inte den kunskapen. Men nyfiken som man är, vill jag lära mig mer.


Flygplan (och även i deras motorer) finns det stora mängder med insatsgängor redan från tillverkningen. Och skulle det försvaga skruvförbanden med insatsgängor. Då skulle de troligen inte användas inom flygindustrin.

MickeR
2016-02-02, 14:16
En insatsgänga, trycker väl i godset med i princip samma riktningar som originalgängan? Den axiella riktningen kan inte bara försvinna.


Insatsgängan får en större skjuvarea emot godset den sitter i, än originalet. Det medför normalt att gängan i godset oftast blir starkare. Skruvens gänga, är som den är.


Det enda jag kan komma på som talar emot (utan att grubbla för mycket), är att det större hål som insatsgängan skall in i, medför att den "tunna väggen" mot blockets ytterkant blir för tunn. Det försvagar helt klart gängförbandet.


Men det skulle klart vara intressant att få veta mer om varför insatsgängor inte fungerar i motorblock. Jag besitter själv inte den kunskapen. Men nyfiken som man är, vill jag lära mig mer.


Flygplan (och även i deras motorer) finns det stora mängder med insatsgängor redan från tillverkningen. Och skulle det försvaga skruvförbanden med insatsgängor. Då skulle de troligen inte användas inom flygindustrin.

Har sett flera motorblock som spruckit på utsidan efter montage av gänginsats till toppen. Detta just för att godstjockleken blir för liten. MEN, man kan ju prova och se om det spricker. Minns en golf 1 D som detta gjordes på. Vi trodde att det var safe då den höll vid ihopmontering och provkörning. 2 veckor senare sprack blocket runt insatsen och det var gonatt. Men du har helt rätt i att förutsatt att det är tillräckligt med material runt den insatta gängan så har det förutsättning att kunna bli starkare än ett vanligt gängat hål. Många gånger använder man ju gänginsatser där materialet i sig inte står emot upprepad montering/demontering tex aluminium.