handdator

Visa fullständig version : Dags för bytesok?



GTI-nissen
2007-09-11, 08:15
Jag fick anmärkning, eller rättare sagt ett tips, på besiktningen att bromsarna låg emot på höger fram på min 16V med G60-bromsar.
Igår så plockade jag isär, allt gick lätt och fint, men jag körde kolven fram och tillbaka några gånger iallafall samt att jag tog lite extra kopparpasta på väl valda ställen. Jag såg dock att beläggen var lite snedslitna.

Efter ihopmontering funkade det ändå inte, beläggen låg fortfarande emot.

Efter ett tag så insåg jag att det blev byrålådseffekt i styrpinnarna när de var i yttre läget (när beläggen blir slitna) och de kärvade.
Jag monterade att par andra belägg som det var mer kvar på och då funkade det. :-)

Så till min fråga... Är det bytesok som gäller? Styrpinnarna var inte slitna.

GTI-nissen
2007-09-11, 17:11
Jag kom på en ganska väsentlig sak... Styrpinnarna lagrar ju i okhållarna, så det är ju de som behöver bytas isåfall, inte oken!

Fast nya sådana var dyrare än bytesok... c:a 900:-/st

R.Grönberg
2007-09-11, 17:36
Jag kom på en ganska väsentlig sak... Styrpinnarna lagrar ju i okhållarna, så det är ju de som behöver bytas isåfall, inte oken!

Fast nya sådana var dyrare än bytesok... c:a 900:-/st

vi börjar med, använd inte kopparpasta, det är bosse bildoktorn som använder det.
Finns bra mycker bättre grejer. På styrpinnarna ska det vara fett, inget annat.
Styrpinnarna måste ju gå att rengöra och slipa till så dom löper lätt? har aldrig bytt ngn styrpinne iaf=)

GTI-nissen
2007-09-11, 18:02
vi börjar med, använd inte kopparpasta, det är bosse bildoktorn som använder det.
Finns bra mycker bättre grejer. På styrpinnarna ska det vara fett, inget annat.
Styrpinnarna måste ju gå att rengöra och slipa till så dom löper lätt? har aldrig bytt ngn styrpinne iaf=)

Okey... Jag skäms lite... Men där beläggen glider så får jag väl ha kopparpasta? ;-)

Styrpinnarna löper lätt och de har samma diameter över hela längden. Problemet är när pinnarna inte sticker in så långt i hålen, då glappar de ganska mycket och vill kantra vilket gör att de låser så att oket inte går tillbaka helt när man släpper bromsen. Därför antar jag att hålen i okhållarna blivit utslitna. Hålen är för stora helt enkelt.

Plockar jag loss beläggen och rör oket fram och tillbaka så funkar det bra ända tills jag snedbelastar det lite, då vill det inte gå tillbaka igen.

R.Grönberg
2007-09-11, 18:07
Okey... Jag skäms lite... Men där beläggen glider så får jag väl ha kopparpasta? ;-)

Styrpinnarna löper lätt och de har samma diameter över hela längden. Problemet är när pinnarna inte sticker in så långt i hålen, då glappar de ganska mycket och vill kantra vilket gör att de låser så att oket inte går tillbaka helt när man släpper bromsen. Därför antar jag att hålen i okhållarna blivit utslitna. Hålen är för stora helt enkelt.

Plockar jag loss beläggen och rör oket fram och tillbaka så funkar det bra ända tills jag snedbelastar det lite, då vill det inte gå tillbaka igen.

Nej, Det finns mycket bättre grejer, kommer inte på vad det heter som vi använder.
Okey, men måste väl gå att hitta begagnat då? jag sålde mina förra veckan...
Är pinnarna fräscha? kanske slipat mkt och så på dom så dom rä för smala, och kanske räcker med nya sådana

Raz
2007-09-11, 19:16
Annars har jag ett par helt nyrenoverade G60 ok liggandes :-)

ypzilon
2007-09-11, 20:20
Jag föredrar aluminiumpasta framför kopparpasta. Koppar är ädlare än t ex aluminium vilket i teorin kan ge stora problem...

cisco
2007-09-11, 20:36
Koppar är rätt så giftigt. Nog inget som en ansvarskännade verkmästare tillåter.
Bl.a CRC har giftfritt alternativ. På pinnarna ska det väl vara något värmetåligt fett

ecm_z28
2007-09-11, 20:41
vanligt högtempsfett (tex på 400grams tub) är det du ska ha. eller ja alupasta funkar ju det oxå men vet faktiskt inte om det pallar dom tempraturerna ett ok kan komma upp i vid hårt brukande.. :)

Roffe
2007-09-12, 08:24
när jag köpte nya styr pinnar så kom det fett med iaf.. (på mekonomen)

ypzilon
2007-09-12, 09:38
Fett är det bästa till styrpinnarna.

Alu.pasta klara runt 1100C, det räcker på de flesta ställena på en bil...

GTI-nissen
2007-09-12, 10:07
Är det någon av er som har nya pinnar liggande och som skulle kunna mäta diametern på de?

Falcor
2007-09-12, 10:35
Jag ska hämta nya på Mekonomen i eftermiddag, kan mäta dom sen...

Roffe
2007-09-12, 12:44
nu har t.o.m lurat mig själv :s köpte ju bara själva damaskerna/skydden till styrpinnarna...

GTI-nissen
2007-09-12, 12:47
Nu har jag hittat ett fett här på jobbet som blir bra, men tyvärr löser väl inte det mitt nuvarande problem. För framtiden blir det nog bra iallafall. :-)

Lillen
2007-09-12, 12:52
Nu har jag hittat ett fett här på jobbet som blir bra, men tyvärr löser väl inte det mitt nuvarande problem. För framtiden blir det nog bra iallafall. :-)

Är väl nån form av siliconfett till glidpinnarna?
Jag bruka köpa hos reservdelsgossarn och det är det bästa hittills.
Alu/kopparpasta håller nån månad men fettet är riktigt bra.

Falcor
2007-09-12, 12:55
En ny styrpinne är 8 mm i "diameter" Mätt mellan en av dom plana ytorna på pinnen och motstående rundade ytan.

GTI-nissen
2007-09-12, 18:01
En ny styrpinne är 8 mm i "diameter" Mätt mellan en av dom plana ytorna på pinnen och motstående rundade ytan.

Tack! :-) Det var ett exakt mått och inte ungefärligt? Jag menar, de är inte 8.2mm eller liknande?

Falcor
2007-09-12, 18:30
Kan ha varit 8,05 eller nåt sånt....så noga läste jag inte av skjutmåttet....
Mellan 8.0 och 8.1 iaf :-)

GTI-nissen
2007-09-12, 18:42
Men för tusan Mats, man kan ju inte bara säga 8! Ett par tiondelar gör ju skillnaden mellan funktion eller inte. Vad var det du jobbade med egentligen?

;-)))

Nu ska jag iväg och mäta iallafall!

Falcor
2007-09-12, 19:19
Mitt digitala skjutmått är köpt på Lidl....tror felvisningen är större än ev. mätfel.... ;-)

GTI-nissen
2007-09-13, 07:24
Mina var 8.05-8.1...
Mätta med ett utarrangerat skjutmått från jobbet, så vi kan nog säga att vi hade samma mätfel. :-)

Då återstår bara okhållarna.

Bromsarna har nog gått runt 15.000 mil, varav en hel del på bana, så om grejerna börjar bli slitna så är det ju inte så konstigt.

__________________________________________________ ______________

Jag kollade förresten upp hållarna. Jag har för mig att jag tog mina grejer från en -90:a och då var det enligt ETKA en annan sort än från -91 och framåt. Vet någon vad det är som skiljer? Finns det något bra sätt att se vilka man har?

På årsmodell -90 så började numret med 857 och efter -90 så började det med 357 och hade ett tillägg (c). Den senare var samma som på nyare Seat Ibiza Cupra.