handdator

Visa fullständig version : Golf Mk3 1,8 ADZ Motor dör efter 2 min



Ynot
2016-01-31, 17:54
Hej.

Har haft min topp borta för att byta ventiltätningar, toppackning och lyftare.
Den hade innan rykt och gått lite illa och tickat en del.

Satte ihop allt och drog igång. Gick igång hur lätt som helst. Men den tickade en del och kändes "seg" vid gaspådrag(stillastående). Efter några minuter så tvärdör motor och inte ett liv i den, hade precis börjat gå upp i temp.
Dubbelkollade så att kamremmen satt rätt. Tog bort kammen igen och kollade lyftarna och ihop med den igen.
Startade lätt tickade bara lite svagt och svarde bra på gas. Men när motorn började bli värm, tvärdog.

Är precis som att det är när "autochoken" går ur så händer något. Testat att ha tomgång och att hålla ca 2000rpm, samma sak, dör tvärt och sedan inte ett liv förren den blivit sval igen.

Detta fenomen var där inte innan jag gav mig på den.
Ska tillägas att jag únder operationen hittade några små saker som jag rättade till. En blottad sladd som kan ha kommit imot jord, en löst sittande sladd i ett kontaktstycke(till insprutaren) och tilltäppt vevhusventilation.

Vad kan vara fel? Några ider?

MVH Tony

Ynot
2016-02-12, 21:03
Har nu hittat felet.
Visade sig vara bränslepumps relä't som var sönder.Fick antagligen spänningsfall efter en stund. Och efter jag haft det ute och kollat i det om jag kunde se något uppenbart fel (vilket jag inte gjorde) så la det av helt.
Hem med ett nytt och i med det idag, BRUMM Spinner fin fint igen, med alla nya delar den fått i sig :cool: