handdator

Visa fullständig version : Goodwill 1.8 TSI



Paradoxx
2016-01-26, 11:22
Pust...jag lämnade in min Passat CC TSI 1.8 (CDAA) på verkstad i torsdags då lampan för katalysatorn lös och bilen uppförde sig konstigt. Idag fick jag veta att det kommit in olja i ena cylindern och att en reparation kostar i storleksordningen 35 000 kronor (ff.a p.g.a. arbetskostnaden). Bilen har gått drygt 13 000 mil så motorförsäkringen gäller givetvis inte...

Min fundering faller då på vad jag som bilköpare kan förvänta mig kring motorns hållbarhet och Volkswagens Goodwill. Som bilägare tycker jag förstås att det är orimligt att en bil som alltid servats enligt plan drabbas av den här typen av fel. Vad jag förstår på verkstaden (MECA) är det heller ett inte helt ovanligt problem med 1.8 TSI (CDAA).

Vet någon om detta är ett fel som Volkswagen hanterar inom Goodwill? Är det något annat råd som någan kan lämna mig?

Skulle uppskatta all form av rådgivning väldigt mycket.

Marcus
2016-01-26, 11:30
Hur tänker du kring goodwill från VW när du utför service hos MECA?

Paradoxx
2016-01-26, 11:46
Bilen har fram till mitten av 2014 servats av VW och därefter av en mycket kompetent (MECA) verkstad. Jag har inte tidigare känt till begreppet Goodwill i bilbranschen eftersom jag aldrig haft några problem av den här karaktären.

Vad jag är ute efter är helt enkelt om någon har erfarenheter av Volkswagen, som tillverkare eller återförsäljare, tar ett ansvar för den här typen av fel.

I de flesta branscher utgår man från vad en köpare "har haft fog att förvänta sig" gällande kvalitén på den produkt man köpt. Ett så omfattande motorfel, som jag förstår beror på bristande kvalité, borde därför kunna ge rätt till att tillverkaren/återförsäljaren står reparationskostnaden. Kanske vill de göra det inom ramen för gott rykte snarare än att behöva göra det efter en stämningsansökan?

Jag har som sagt ingen erfarenhet av detta utan är mest förtvivlad över felet och kostnaden :/

Andersson Racing
2016-01-26, 14:12
Årsmodell på bilen?

Är bilen servad enligt plan som kan styrkas och bilens begäran om service så skulle jag vartfall tagit kontakt med Svenska Volkswagen för att höra deras åsikt om det specifika fallet.

Lycka till.

Paradoxx
2016-01-26, 15:25
Årsmodell på bilen?

Är bilen servad enligt plan som kan styrkas och bilens begäran om service så skulle jag vartfall tagit kontakt med Svenska Volkswagen för att höra deras åsikt om det specifika fallet.

Lycka till.

2011.

Ja, jag tänkte ta kontakt med dem. Tänkte bara vara så "påläst" som möjligt när jag gör det :)