handdator

Visa fullständig version : Rangordning inom VAG



JRJ
2016-01-25, 08:15
Snackade lite med en kompis som jobbar inom bilförsäljarbranchen ang att jag letar en ny bruksbil.
Nämnde att jag funderar på en Skoda Superb kring 2011-2012 års modell, vilket han tyckte var helt galet tänkt.
Enligt honom så är Skoda det sämsta valet av alla märken inom VAG efter ca 2010 års modeller, där man snålar in mest på delar/detaljer och introducerar ny teknik sist.

Rangordningen var tydligen följande, med hänsyn till kvalité och teknik: (Bentley, Bugatti, Porsche inte medräknat)
1 - Audi
2 - VW
3 - Seat
4 - Skoda

Ettan och tvåan är väl ganska givna, men att Seat skulle vara bättre än Skoda känns ju helt bakvänt?
Alla Seat som jag har varit i kontakt med har känts rätt "billiga" överlag.
Nån som sitter på mera info kring det här?

Marcus
2016-01-25, 08:50
Det där är rykten, missförstånd etc. Inget att fundera på överhuvudtaget. I ditt fall så har inte Seat en modell motsvarande Superb så eventuella jämförelser utgår direkt.

Naturligtvis har man en positionering av sina varumärken på koncernnivå, men i övrigt och mycket förenklat så handlar det till stor del om att matcha teknik med varumärke, marginal och kunder. Audi är uttalat det rena premiummärket och jobbar därför med annan marginal, andra kunder, andra krav etc. Samtidigt är tyglarna friare numera men också självreglerande. Även om Seat skulle kunna bygga en bil på Audis MLB-Evo plattform så har dom inte kunderna och inte heller marginalerna att betala för kalaset/tekniken. Om man jämför senaste Passat med senaste Superb så märker man att skillnaderna är mycket små vad gäller teknik, kvalitetskänsla, design och liknande - men Skoda och VW har gjort lite olika prioriteringar, vilket säkerligen attraherar olika kunder.

Jämför man rostskydd så tycks det inte vara någon skillnad mellan VW, Skoda, Seat. Ljudisolering kan säkert skilja mellan de fyra, men det kan också vara ett resultat av olika inriktningar.

Premis
2016-01-25, 10:09
Har bättre källor som kan argumentera för motsatsen, att Skoda ligger i topp kvalitetsmässigt. Så det tycker jag du kan ta med en nypa salt. Sanningen är väl någonstans mitt i mellan där den bör vara. Sedan kan man ju ge sig på konststycket att definiera kvalitet.

Bara för att bilen är enklare och medvetet billigare byggd så betyder inte det att Skoda innebär dålig kvalitet.

Marcus
2016-01-25, 10:17
Framför allt bör det inte vara skillnad på komponentnivå eftersom en av huvudpoängerna med att sprida tekniska lösningar på flera modeller är att kunna pressa priset maximalt på inköp av komponenter. Generiska komponenter bör vara samma så länge inte funktionen kräver en annan lösning för enskild modell.

Däremot val av utförande på ytmaterial kan skilja vad gäller material, exklusivitet och känsla men hållbarheten behöver inte nödvändigtvis vara sämre för det.

Tidigare hade framför allt Skoda och Seat inte alltid de senaste versionerna av exempelvis 2 liters TDI-motorn - men så är det inte numera. Nu använder samtliga senaste versionerna.

JRJ
2016-01-27, 07:36
Skönt att höra att jag inte var helt ute och cyklade!
Seat är väl iofs lite av en underdog, man får nog väldigt mycket bil för pengarna, men dom har väl aldrig riktigt fått chansen att visa framfötterna på samma sätt som sina syskon.
En Leon ST FR skulle ju inte vara helt tokig, om utrymmena i den hade räckt till.


Har bättre källor som kan argumentera för motsatsen, att Skoda ligger i topp kvalitetsmässigt. Så det tycker jag du kan ta med en nypa salt.

Lust att utveckla det lite? :)