handdator

Visa fullständig version : Octavia RS TSI NYA premiumpaket. Bästa köpet just nu?!



mangewide
2016-01-24, 11:02
Råkade ramla över denna modell. Enligt säljare jag pratade med är detta ett helt nytt paket. Som gör bilen galet prisvärd :). Nu blev man ju lite sugen, om man kan klara av att den faktiskt känns lite mer "smäck" en Golfen.

Så vad tycker ni. En "fullsmetad" bil

Webasto värmare med fjärrkontroll
Avtagbar dragkrok
El-öppning/stängning baklucka
Lastnät
230V uttag
Lastrumsmatta

9 900 kr
(ordinarie pris 17 800 kr)

Premiumpaket
9 900kr (ord. pris 27 100, 63% rabatt)
Alcantara till Scout, Delläderklädsel till Style och RS
Infotainment navigation Amundsen 6,5" färg/touch screen, SD-kortplats, AUX, USB
Sunset, extratonade sidorutor bak, bakruta
Parkeringssensorer fram och bak
SmartLink, speglar din smartphone I infotainmentsystemet, spotify, telefon, meddelanden, ljudböcker, röststyrning etc.
Adaptiv farthållare (radar, anpassar fartentill framförvarande fordon)
Soundsystem Canton 8 högtalare + 1 center + 1 subwoofer
Optical park assist, backkamera

Så för 300 är den klar, ska man ha en En Golf så få man väll lägga på nästan 100 000:-....

Premis
2016-01-24, 11:44
Råkade ramla över denna modell. Enligt säljare jag pratade med är detta ett helt nytt paket. Som gör bilen galet prisvärd :). Nu blev man ju lite sugen, om man kan klara av att den faktiskt känns lite mer "smäck" en Golfen.

Så vad tycker ni. En "fullsmetad" bil

Webasto värmare med fjärrkontroll
Avtagbar dragkrok
El-öppning/stängning baklucka
Lastnät
230V uttag
Lastrumsmatta

9 900 kr
(ordinarie pris 17 800 kr)

Premiumpaket
9 900kr (ord. pris 27 100, 63% rabatt)
Alcantara till Scout, Delläderklädsel till Style och RS
Infotainment navigation Amundsen 6,5" färg/touch screen, SD-kortplats, AUX, USB
Sunset, extratonade sidorutor bak, bakruta
Parkeringssensorer fram och bak
SmartLink, speglar din smartphone I infotainmentsystemet, spotify, telefon, meddelanden, ljudböcker, röststyrning etc.
Adaptiv farthållare (radar, anpassar fartentill framförvarande fordon)
Soundsystem Canton 8 högtalare + 1 center + 1 subwoofer
Optical park assist, backkamera

Så för 300 är den klar, ska man ha en En Golf så få man väll lägga på nästan 100 000:-....

Skulle vara för värmaren då, dyra prylar att eftermontera. Tycker Octavian är en Mycket duglig och förnuftig bil, imponerad av far mins nyutplockade 1.2 TSI. Bästa budgetvalet skulle jag säga där man får mer kvalitet för pengarna än man betalar för. Hade hellre kört en Golf själv dock :).

Marcus
2016-01-24, 18:34
Magnus: Vilken RS-modell är det? 2,0 TSI, 2,0 TDI eller 2,0 TDI 4WD? Och vilken Golf jämför du med? Jämför du 2,0 TDI 4WD med exempelvis Golf Alltrack så är Golf absolut inte 100 000 kr dyrare, även om jämförelsen inte riktigt håller hela vägen... Men ja, Octavia är mycket prisvärd. Mest pang för pengar ger dock Seat Leon ST. Men där kan man tyvärr inte få parkeringsvärmare.

mangewide
2016-01-24, 19:10
Magnus: Vilken RS-modell är det? 2,0 TSI, 2,0 TDI eller 2,0 TDI 4WD? Och vilken Golf jämför du med? Jämför du 2,0 TDI 4WD med exempelvis Golf Alltrack så är Golf absolut inte 100 000 kr dyrare, även om jämförelsen inte riktigt håller hela vägen... Men ja, Octavia är mycket prisvärd. Mest pang för pengar ger dock Seat Leon ST. Men där kan man tyvärr inte få parkeringsvärmare.

Jämnförde mellan TSI 2,0 Octavian med en Golf GTI med samma motor. Är lite skev jämnförelse eftersom Skodan känns dubbel så stor...men.

Om man plockar på allt som Octavian hade GTIn hamnat på på nästan 380 000:- UTAN bensinvärmare.

Så vill man ha en snabb bensinare med dragkrok så är det faktiskt bara dessa 2 man kan välja på ( om man inte vill lägga på 100 000 till på en Audi) .Tycker jag är helt sjukt med tanke på alla "tusen" olika modeller VAG konsernen erbjuder..

Så jag tror att detta är en anledning till att Golf R SC har blivit prisänkt, för att inte vara helt ute och cykla.- :)

Marcus
2016-01-24, 20:14
- Golf Alltrack TSI 180 / TDI 184, grymt prisvärd, bra vardagsprestanda.
- Passat GT 2,0 TSI 220, bra vardagsprestanda.

? :confused:

MickeR
2016-01-26, 10:17
Råkade ramla över denna modell. Enligt säljare jag pratade med är detta ett helt nytt paket. Som gör bilen galet prisvärd :). Nu blev man ju lite sugen, om man kan klara av att den faktiskt känns lite mer "smäck" en Golfen.

Så vad tycker ni. En "fullsmetad" bil

Webasto värmare med fjärrkontroll
Avtagbar dragkrok
El-öppning/stängning baklucka
Lastnät
230V uttag
Lastrumsmatta

9 900 kr
(ordinarie pris 17 800 kr)

Premiumpaket
9 900kr (ord. pris 27 100, 63% rabatt)
Alcantara till Scout, Delläderklädsel till Style och RS
Infotainment navigation Amundsen 6,5" färg/touch screen, SD-kortplats, AUX, USB
Sunset, extratonade sidorutor bak, bakruta
Parkeringssensorer fram och bak
SmartLink, speglar din smartphone I infotainmentsystemet, spotify, telefon, meddelanden, ljudböcker, röststyrning etc.
Adaptiv farthållare (radar, anpassar fartentill framförvarande fordon)
Soundsystem Canton 8 högtalare + 1 center + 1 subwoofer
Optical park assist, backkamera

Så för 300 är den klar, ska man ha en En Golf så få man väll lägga på nästan 100 000:-....

Vi hämtade ut en ny Octavia combi RS för 2v sen med samma spec som ovan minus värmare, plus extreme paket. Ersatte den mk6 GTI 2011 vi hade innan. NU har det ju inte varit väder till att testa prestandan direkt men några reflektioner:

+j*vlar vad rymlig den är mot en golf
+den har drag, så nu kan jag byta min A4 mot en R SC :D
+exteriört så är den riktigt snygg (svart metallic+svart optikpaket+ 19")
+infotainmentsystemet är ett stort lyft mot RNS510
+sköna stolar
-vissa saker är lite b, typ inget krom på knapparna, mycket hårdplast interiört, glödlampor istf led i interiör belysning
-ljudförstärkarn i sportmode är ju så pubertal att det är löjligt (kan stängas av i individual)
-det riktiga avgasljudet är supermesigt mot golfen

Totalt sett en riktigt trevlig bil!

Merlinen
2016-01-26, 18:01
Kollega som strax blir av med sin förmånsbil är på jakt efter ny bil och måste säga att Skoda Octavian är helt klar den mest prisvärd.
Just när man kollar på lite krav han har så är det inget som kommer i närheten.
Krav : disel, drag, dsg/aut., 4wd, kombi, xeon, navi, backkamera, fjärrstyrd värmare, adaptiv farthållare och längre garanti.

Skodan landar på 314k oprutat. (jag själv hade iofs lagt på 20k till för en RS :) )

mangewide
2016-02-07, 10:32
NEJ!

Är svaret på min tråd :)

Har lånat en RS över helgen, och levde tyvärr inte upp till mina förväntningar

Jämförelsen är direkt mot min nuvarande Golf 7 GT med halvskinn och Ergostolen!

+ Jävligt trevlig motor, går riktigt bra!
+ Helt ok komfort och ljudnivå
+ Galet stor baklucka

- Golfen känns som en Bentley invändigt mot Skodan. Dörrsidorna på Golfen med Skinn och mjukplast, är hårtplast och epa knappar....
- Ratten?!?!, känns som en plastratt från nån 80-tals japps. Golfen har en jäkligt skön mjukskinn ( men är jävligt repkänslig )
-Stolarna är snygga, men alldeles för kort sittdyna. Där är Ergostolen den skönaste av alla VAG bilar tycker jag ( underbar massagefunktion )
-Ljudet?!!, borde vara med poffochbang utanpå och inte galet fejkljud invändigt ( som var lite coolt i en kvart )

Så tyvärr man får vad man betalar för även i detta sammanhang. :)

Jag har nu testat alla nya bilar i Golf klassen!, och har kommit fram till att Golfen är överlägsen i kvalite och känsla. Inte ens nya 1-serien eller A-klass Merca är lite gedigna...

Håller ni med?!. Jag hade hoppats hitta någon bättre bil, men icke. Nu står allt hopp till Facelift om några veckor!! :)

Marcus
2016-02-07, 11:59
Har du även testat Audi A3? Min uppfattning är att den har en högre kvalitetskänsla invändigt än allt annat i det segmentet... Den har dessutom mer påkostat infotainment än exempelvis VW. Sen behöver man absolut inte välja A3 för det, den är långt ifrån prisvärd... Men just på punkten invändig kvalitetskänsla tycker jag den är oslagbar.

mangewide
2016-02-07, 15:02
Har du även testat Audi A3? Min uppfattning är att den har en högre kvalitetskänsla invändigt än allt annat i det segmentet... Den har dessutom mer påkostat infotainment än exempelvis VW. Sen behöver man absolut inte välja A3 för det, den är långt ifrån prisvärd... Men just på punkten invändig kvalitetskänsla tycker jag den är oslagbar.

Tycker faktiskt inte A3 är något lyft. Mkt kanske beror att jag inte gillar A3an layout på instrumentbrädan, men som sagt den ska ju vara "bättre". Men som jag såg nån tråd "är det nån knarkare som prisätter Audi nuförtiden, 700 000:- för en A4 utan skinnklädsel).
Kan bara hålla med att Audin är galet prissatt jämnfört med VW allmänt..

Premis
2016-02-07, 22:49
Tycker faktiskt inte A3 är något lyft. Mkt kanske beror att jag inte gillar A3an layout på instrumentbrädan, men som sagt den ska ju vara "bättre". Men som jag såg nån tråd "är det nån knarkare som prisätter Audi nuförtiden, 700 000:- för en A4 utan skinnklädsel).
Kan bara hålla med att Audin är galet prissatt jämnfört med VW allmänt..

Hur kan du tro att en A4 kostar från 700KSEK? Det räcker att gå in på Audis hemsida och konfigurera en och Avanterna börjar runt 320K; tämligen rimligt prissatt enl. mig för en Audi. Lite dyrare än en Golf kanske .. men man får vad man betalar för.

mangewide
2016-02-08, 08:01
Hur kan du tro att en A4 kostar från 700KSEK? Det räcker att gå in på Audis hemsida och konfigurera en och Avanterna börjar runt 320K; tämligen rimligt prissatt enl. mig för en Audi. Lite dyrare än en Golf kanske .. men man får vad man betalar för.

Nja nu läste du lite snabbt ;). Jag skrev inte FRÅN. Men Audin är galet lätt att dubbla priset på med lite utrustning, ofta är utrustningen dubbelt så dyr mot VW tex...

För drygt 330 får man en toksnik bil med manuell, 16" och ingen utrustning. När man ska ha en vettig konfiguration så ramlar det iväg ordentligt... :)

http://bilsnack.automotorsport.se/forum/showthread.php?395333-Vilken-knarkare-s%E4tter-priserna-p%E5-Audi-nu-f%F6r-tiden

Merlinen
2016-02-08, 16:03
Var med kolegan och testade en RS ca 1h och kan inte hålla med dig om sakerna du skriver kanske ljudet då en disel är alltiden en disel :)

Stolarna tyckde då jag var välldigt trevliga, men då är ju storlarna välldigt personliga.
Ratten jämförtmot golven är ju skillnad men inte är det mycket, störde väll mig mest på att inte farthållaren styrs från ratten.
Och övrigt inredningsmässigt så är det ju skillnad men även där välldigt liten.

Kollegan slog till på en faktsikt, får den ca mitten på april.

Dom han jämförde emot var Passat (~130kkr+), Golf sc (gick ej att konfa som han ville) , A4 Avant (~180kkr+).
Så helt klart mest för pengarna men allt är ju personlig vad man prioriterar.

mangewide
2016-02-08, 20:51
Var med kolegan och testade en RS ca 1h och kan inte hålla med dig om sakerna du skriver kanske ljudet då en disel är alltiden en disel :)

Stolarna tyckde då jag var välldigt trevliga, men då är ju storlarna välldigt personliga.
Ratten jämförtmot golven är ju skillnad men inte är det mycket, störde väll mig mest på att inte farthållaren styrs från ratten.
Och övrigt inredningsmässigt så är det ju skillnad men även där välldigt liten.

Kollegan slog till på en faktsikt, får den ca mitten på april.

Dom han jämförde emot var Passat (~130kkr+), Golf sc (gick ej att konfa som han ville) , A4 Avant (~180kkr+).
Så helt klart mest för pengarna men allt är ju personlig vad man prioriterar.

Jag var kanske lite hård. Men efter att ha haft RS TSI 48timmar, så märkte man verkligen skillnaden på bilarna. :).

Stolarna har riktigt bra sidostöd och snygga, men kort sittdyna är aldrig så kul även fast man är kort i rocken. Jag kan dra ut sittdynan i framkant som man gör lite finare sportstolar. Jäkligt nice... :)

Men som sagt det är en galet prisvärd praktisk/snabb bil!. Lätt ett av de smartaste i detta segment....om man nu kan ta att den är lite "enklare" ( Rsn är iallafall ljusår bättre än Seaten Cupra..) :)

Marcus
2016-02-08, 21:11
På vilket sätt är den ljusår bättre än Seat Leon Cupra ST - som den delar all grundteknik med? Jag tycker jämförelsen är intressant.

Premis
2016-02-08, 22:40
Nja nu läste du lite snabbt ;). Jag skrev inte FRÅN. Men Audin är galet lätt att dubbla priset på med lite utrustning, ofta är utrustningen dubbelt så dyr mot VW tex...

För drygt 330 får man en toksnik bil med manuell, 16" och ingen utrustning. När man ska ha en vettig konfiguration så ramlar det iväg ordentligt... :)

http://bilsnack.automotorsport.se/forum/showthread.php?395333-Vilken-knarkare-s%E4tter-priserna-p%E5-Audi-nu-f%F6r-tiden

Fast du behöver inte fullspeca den för 700k, du kan plocka ihop en hyffsad A4 för en betydligt billigare peng än 700k. Sedan blir den dyrare än en Golf, men det är ju en Audi.

2stroke
2016-02-08, 22:51
Jag har nu testat alla nya bilar i Golf klassen
och har kommit fram till att Golf'en är överlägsen i kvalite och känsla.
Jag hade hoppats hitta någon bättre bil, men icke.
Nu står allt hopp till Facelift om några veckor !! :) Kommer inte att bli någon sk. Facelift till 2017 års Golf modell.

Crille82
2016-02-09, 00:10
Nja nu läste du lite snabbt ;). Jag skrev inte FRÅN. Men Audin är galet lätt att dubbla priset på med lite utrustning, ofta är utrustningen dubbelt så dyr mot VW tex...

För drygt 330 får man en toksnik bil med manuell, 16" och ingen utrustning. När man ska ha en vettig konfiguration så ramlar det iväg ordentligt... :)

http://bilsnack.automotorsport.se/forum/showthread.php?395333-Vilken-knarkare-s%E4tter-priserna-p%E5-Audi-nu-f%F6r-tiden

Du menar alltså att det är relevant att jämföra med en 700000-kronors A4 som har en massa utrustning som inte ens finns att få till Golf/Octavia/Leon?

En Golf kan kosta 500 lappar den med, men saknar ändå flera finesser som finns att få i A4.

mangewide
2016-02-09, 08:10
På vilket sätt är den ljusår bättre än Seat Leon Cupra ST - som den delar all grundteknik med? Jag tycker jämförelsen är intressant.

Har åkte med Cupran på Mantorp, och även kört den på vanlig väg. Helt klart en snabb bil. Men det jag menar är att det är bara att sätta sig i bilen och ta i växelväljaren till DSG..Den är helt klart "enklare" invändigt än en Skodan, och långt ifrån VW och Audi.
Grannen har en 991 med pdk, den växelväljaren är inte långt ifrån Golfen kan jag säga :)

Har ni inte suttit och klämt i bilarna Boyz?! :)

- - - Uppdaterad - - -


Kommer inte att bli någon sk. Facelift till 2017 års Golf modell.

Vad har du fått informationen?!, det står ju överallt att det kommer Facelift för att konkurrenterna har närmat sig..:)

mangewide
2016-02-09, 08:13
Fast du behöver inte fullspeca den för 700k, du kan plocka ihop en hyffsad A4 för en betydligt billigare peng än 700k. Sedan blir den dyrare än en Golf, men det är ju en Audi.

Jo absolut, men bygg en exakt lika mot en VW. Så hamnar man nästan 200 000 över i pris.. Så mkt bättre är ju inte dessa "standard" Audis?!. Däremot RS bilarna kan gärna kosta en Mille, där har vi något Speciellt :)

Marcus
2016-02-09, 08:14
Ja jag har undersökt alla fyra bilarna i olika utföranden. Skillnaden mellan Octavia och Leon tycker jag är marginell. De känns mest som på samma nivå.

mangewide
2016-02-09, 08:19
Du menar alltså att det är relevant att jämföra med en 700000-kronors A4 som har en massa utrustning som inte ens finns att få till Golf/Octavia/Leon?

En Golf kan kosta 500 lappar den med, men saknar ändå flera finesser som finns att få i A4.

Absolut!, Nej... Men menar att dessa "Premium" märken som Audi, Bmw, Merca har galet påslag på utrustningar. Bygg en Audi med exakt samma utrustning som en VW, så hamnar som jag skrev tidigare nästa 200 000:- dyrare...Så bra är inte Audi.

Var inne på att köpa en 1-serie Bmw. Efter byggt en 120 bensin med "snik" utrustning, så hamnade jag på nästan 400 000:-....
Kändes ju inte så vettigt , med vad man fick och hur mkt plastigare bilen kändes mot Golfen... :)

:)

Marcus
2016-02-09, 09:48
Jo absolut, men bygg en exakt lika mot en VW. Så hamnar man nästan 200 000 över i pris.. Så mkt bättre är ju inte dessa "standard" Audis?!. Däremot RS bilarna kan gärna kosta en Mille, där har vi något Speciellt :)

Audi A4 ska du närmast jämföra med VW Passat, inte VW Golf.

Marcus
2016-02-09, 09:55
Absolut!, Nej... Men menar att dessa "Premium" märken som Audi, Bmw, Merca har galet påslag på utrustningar. Bygg en Audi med exakt samma utrustning som en VW, så hamnar som jag skrev tidigare nästa 200 000:- dyrare...Så bra är inte Audi.

Var inne på att köpa en 1-serie Bmw. Efter byggt en 120 bensin med "snik" utrustning, så hamnade jag på nästan 400 000:-....
Kändes ju inte så vettigt , med vad man fick och hur mkt plastigare bilen kändes mot Golfen... :)

:)

BMW 120i med snik-utrustning för 400 000 kr? Då har vi väldigt olika uppfattning om vad som är snik... :) Personligen hade jag hellre tagit BMW 1-serie än VW Golf på grund av bakhjulsdrift och manuell handbroms... Undantaget GTD, GTI, R. Där skulle jag ha svårare att välja men en rimligt utrustad GTD kostar i princip samma som en 120d...

Sen är det viktigt att du jämför modeller i samma segment. VW Golf måste du jämföra med Audi A3/BMW 1-serie/Mercedes-Benz A-Klass. VW Passat måste du jämföra med Audi A4 eller möjligen Audi A6, BMW 3-serie eller möjligen BMW 5-serie, samt Mercedes-Benz C-klass. Passat hamnar lite mitt emellan segmenten. Den hör egentligen mest hemma i samma segment som 3-serie, A4 m.fl. inte minst vad gäller pris, men tar man med parametern utrymmen/storlek så utmanar den både A6 och 5-serie.

Hur mycket dyrare är Audi A3 än VW Golf med 2,0 TDI 150 manuell? Hur mycket billigare är Seat Leon än VW Golf med 2,0 TDI 150? :confused:

mangewide
2016-02-09, 13:36
Audi A4 ska du närmast jämföra med VW Passat, inte VW Golf.

Jag skriver ju VW....:). Självklart är är A3, Golf på samma. Menade med att nämna A4an, var det roliga tråden att A4an kan bli galet dyr...

mangewide
2016-02-09, 13:59
BMW 120i med snik-utrustning för 400 000 kr? Då har vi väldigt olika uppfattning om vad som är snik... :) Personligen hade jag hellre tagit BMW 1-serie än VW Golf på grund av bakhjulsdrift och manuell handbroms... Undantaget GTD, GTI, R. Där skulle jag ha svårare att välja men en rimligt utrustad GTD kostar i princip samma som en 120d...

Sen är det viktigt att du jämför modeller i samma segment. VW Golf måste du jämföra med Audi A3/BMW 1-serie/Mercedes-Benz A-Klass. VW Passat måste du jämföra med Audi A4 eller möjligen Audi A6, BMW 3-serie eller möjligen BMW 5-serie, samt Mercedes-Benz C-klass. Passat hamnar lite mitt emellan segmenten. Den hör egentligen mest hemma i samma segment som 3-serie, A4 m.fl. inte minst vad gäller pris, men tar man med parametern utrymmen/storlek så utmanar den både A6 och 5-serie.

Hur mycket dyrare är Audi A3 än VW Golf med 2,0 TDI 150 manuell? Hur mycket billigare är Seat Leon än VW Golf med 2,0 TDI 150? :confused:

7125

Inte direkt snik!. Men en bil med 177hk, som saknar, skinn, navigator, dragkrok, bensinvärmare( går inte ens att beställa, elvärmare kostar 12 000:-!!! ). Så hamnar man på 400 000, på det jag vill ha.. Då pratar vi om en 120?!!? :)

Seaten är väll för dyr?!, den är för lik Golfen i pris :). Där är Skodan klockren. Audin har jag redan gått in på att A3an är lite för dyr.. :)

Marcus
2016-02-09, 14:18
Det är inga problem med att få en Passat att kosta 560 000 kr.

Passat Sportscombi GTR 2.0 TSI 4MOTION
http://app.volkswagen.se/ihdcc/sv/configurator.html?context=PDF#colours/31356/33140/3G54PR%5CGPADPAD%5CGPA5PA5%5CGPB2PB2%5CGPERPER%5CM SSHVW0%5CGWD4WD4%5CGWLHWLH%5CGWSDWSD%5CGW09W09%5CG ZC3ZC3/2016/4/F14%25200R0R/F56%2520%2520%2520%2520%2520OH/GPAHPAH,GPJGPJG,GPS6PS6,GPTVPTV,GPW2PW2,GPW9PW9,GW 52W52,GWQ1WQ1,GWY5WY5,GYOWYOW,GZNCZNC,MAHV1M6,MBTR 9Z3,MCDR77G,MEPH8A9,MFGSVL3,MHUDKS2,MKBB6SH,MKSUKA 6,MLSE9VC,MMFA9S8,MSPU79D,MSSR3Y4,MTRW3CX,MTVEQV3

En kanontrevlig bil och säkert mer prisvärd än många andra men ändå mycket pengar - i alla fall för mig. :)

mangewide
2016-02-09, 14:20
Det är inga problem med att få en Passat att kosta 560 000 kr.

Passat Sportscombi GTR 2.0 TSI 4MOTION
http://app.volkswagen.se/ihdcc/sv/configurator.html?context=PDF#colours/31356/33140/3G54PR%5CGPADPAD%5CGPA5PA5%5CGPB2PB2%5CGPERPER%5CM SSHVW0%5CGWD4WD4%5CGWLHWLH%5CGWSDWSD%5CGW09W09%5CG ZC3ZC3/2016/4/F14%25200R0R/F56%2520%2520%2520%2520%2520OH/GPAHPAH,GPJGPJG,GPS6PS6,GPTVPTV,GPW2PW2,GPW9PW9,GW 52W52,GWQ1WQ1,GWY5WY5,GYOWYOW,GZNCZNC,MAHV1M6,MBTR 9Z3,MCDR77G,MEPH8A9,MFGSVL3,MHUDKS2,MKBB6SH,MKSUKA 6,MLSE9VC,MMFA9S8,MSPU79D,MSSR3Y4,MTRW3CX,MTVEQV3

En kanontrevlig bil och säkert mer prisvärd än många andra men ändå mycket pengar - i alla fall för mig. :)

Ja den där är grym!. Men bygg en A4 med samma spec!, 200 000 dyrare?...Inte kan den ju inte vara värd det...

Marcus
2016-02-09, 14:30
Vilken Golf jämför du med BMW 120i ? Att man inte kan få parkeringsvärmare från fabrik är kasst. Samma gäller Seat. När det gäller Seat Leon så tycker jag man kan få en trevlig FR 1,4 TSI 150 DSG7 för 267 700 kr och då har den läder, navigator, LED, PDC, 18" hjul, dragkrok med mera. Det den saknar som sagt är parkeringsvärmaren. http://bilkonfigurator.seat.se/seat-cc/deep.do?c=013_DEFAULT&l=sv&mkey=summary&cid=CARLINE-5F1-LEON-FR&mid=ALL-5F15YZ%2F0-2016&pids=GWL1WL1%3BF14+0C0C%3BGWN3WN3%3BGWACWAC%3BF56+ ++++CP%3BGPJFPJF%3BGPABPAB%3BGPXXPXX%3BCP-WL1%3BGRKHRKH&lo=desktop

Kan VW Golf matcha det?

AXL72
2016-02-09, 16:04
Vilken Golf jämför du med BMW 120i ? Att man inte kan få parkeringsvärmare från fabrik är kasst. Samma gäller Seat. När det gäller Seat Leon så tycker jag man kan få en trevlig FR 1,4 TSI 150 DSG7 för 267 700 kr och då har den läder, navigator, LED, PDC, 18" hjul, dragkrok med mera. Det den saknar som sagt är parkeringsvärmaren. http://bilkonfigurator.seat.se/seat-cc/deep.do?c=013_DEFAULT&l=sv&mkey=summary&cid=CARLINE-5F1-LEON-FR&mid=ALL-5F15YZ%2F0-2016&pids=GWL1WL1%3BF14+0C0C%3BGWN3WN3%3BGWACWAC%3BF56+ ++++CP%3BGPJFPJF%3BGPABPAB%3BGPXXPXX%3BCP-WL1%3BGRKHRKH&lo=desktop

Kan VW Golf matcha det?


Motsvarande Golf, men med bi-xenon istället för LED, går loss på 297200 kronor. Då är det snikvarianten av navigator i bilen.

mangewide
2016-02-09, 16:14
Vilken Golf jämför du med BMW 120i ? Att man inte kan få parkeringsvärmare från fabrik är kasst. Samma gäller Seat. När det gäller Seat Leon så tycker jag man kan få en trevlig FR 1,4 TSI 150 DSG7 för 267 700 kr och då har den läder, navigator, LED, PDC, 18" hjul, dragkrok med mera. Det den saknar som sagt är parkeringsvärmaren. http://bilkonfigurator.seat.se/seat-cc/deep.do?c=013_DEFAULT&l=sv&mkey=summary&cid=CARLINE-5F1-LEON-FR&mid=ALL-5F15YZ%2F0-2016&pids=GWL1WL1%3BF14+0C0C%3BGWN3WN3%3BGWACWAC%3BF56+ ++++CP%3BGPJFPJF%3BGPABPAB%3BGPXXPXX%3BCP-WL1%3BGRKHRKH&lo=desktop

Kan VW Golf matcha det?

Ja med R eller GTI jämför jag med. Men är en sned jämförelse för att det är alldeles för lite effekt i 120. Men ska man upp på 125 eller 135 där är det ju nästan från 430-500 på med linkande utrustning.

Var tvungen att räkna på en 120, för att det inte skulle bli orimligt dyrt :)

mangewide
2016-02-09, 16:18
Motsvarande Golf, men med bi-xenon istället för LED, går loss på 297200 kronor. Då är det snikvarianten av navigator i bilen.

Oki, men det har man tillbaka i andrahandsvärdet. Seat har ju betydligt sämre än Golfen.

Har förlorat 75 000:- på min Golf på 3år nu! ( i inbyte, säket bara 65 000 privatsälj) , det är galet bra om man jämnför med andra märken

Marcus
2016-02-09, 16:19
Ta bort navigatorn. BMW och Audis navigationssystem är otroligt dyra och navigation som tillval måste vara ett utav de mest icke-prisvärda tillval man kan göra. Jag tycker också att det är snyggt men funktion och utförande är sällan värt de priser som tas ut. I VW:s fall sitter navigatorn dessutom helt felmonterad. Navigation vill jag ha i synfältet, helst i samma höjd som överdelen av instrumenthuset, lite till höger. För egen del anser jag behovet av navigation vara relativt litet, men jag kör sällan till nya adresser i Sverige. Utomlands eller på semesterresor har jag mer nytta utav det. Men då vill jag ha min tyska Navigon :)

Marcus
2016-02-09, 16:32
Motsvarande Golf, men med bi-xenon istället för LED, går loss på 297200 kronor. Då är det snikvarianten av navigator i bilen.

Audi A3 Sportback i Sport-utförande med 1,4 TSI 125 hk S tronic börjar på 265 000 kr - utan några som helst tillval :) Med de tillval som Magnus W önskar så kostar den 371 000 kr - icke prisvärt :p

7126

Peter56
2016-02-09, 17:10
Oki, men det har man tillbaka i andrahandsvärdet. Seat har ju betydligt sämre än Golfen.

Har förlorat 75 000:- på min Golf på 3år nu! ( i inbyte, säket bara 65 000 privatsälj) , det är galet bra om man jämnför med andra märken

En sån summa förlorar man på de flesta bilar under en treårsperiod. I alla fall om man köper en ny bil och under tiden har kört lika långt som "Medelsvensson".

Premis
2016-02-09, 20:27
Jo absolut, men bygg en exakt lika mot en VW. Så hamnar man nästan 200 000 över i pris.. Så mkt bättre är ju inte dessa "standard" Audis?!. Däremot RS bilarna kan gärna kosta en Mille, där har vi något Speciellt :)

Äsch, klart lyx ska kosta, sedan att man inte tycker det är värt det är en annan femma. Bilar är väldigt billiga idag sett till vad man får för pengarna.

mangewide
2016-02-09, 20:57
Audi A3 Sportback i Sport-utförande med 1,4 TSI 125 hk S tronic börjar på 265 000 kr - utan några som helst tillval :) Med de tillval som Magnus W önskar så kostar den 371 000 kr - icke prisvärt :p

7126

Crazy pris, och bara 17"are ;).

Marcus
2016-02-10, 10:43
Oki, men det har man tillbaka i andrahandsvärdet. Seat har ju betydligt sämre än Golfen.

Så kan det nog vara, men tror du att det kommer att skilja ~ 32 000 kr i värde när bilarna ska säljas? Ja, kanske, vem vet. Men om VW ska fortsätta med sina kampanjer så kommer säkert andrahandsvärdet på bilarna att tappa också.

Överhuvudtaget tycker jag att VW borde lugna ner sig lite med sina kampanjer och kanske satsa mer på långsiktigt trovärdiga lösningar. Marknadsföring, stärka varumärket, erbjuda lösningar kring bilägandet som också har ett värde. Vem vågar köpa en ny bil när den kanske säljs till kraftigt rabatterat kampanjpris veckan efter?