handdator

Visa fullständig version : Defekt termostat i TDi?



mt4base
2016-01-17, 20:44
Vi har en VAG bil med 2.0 pumpdyse passatspis i på 140hk. Den har konstrat ett tag med tempen. Tempen har vandrat upp och ned. Nu när det blev kallt insåg vi att värmen var ganska begränsad (läs obefintlig). Termostaten byttes mot en ny original VAG termostat. Först trodde vi problemet var löst men nu när det blev -17 grader går den upp till c:a 70 grader och ger väldigt lite kupevärme. För test satte jag en pappskiva för halva kylet och det blev väl kanske aningen bättre men temp pendlar mellan 60 och 75 grader. Den går inte upp på 90 och står där som brukligt. Tidigare har den alltid stått perfekt på 90 grader, sommar som vinter.

Fråga. Är det så att den termostat (den nya) vi satte i, kan även den vara kass?

Lasse62
2016-01-18, 22:00
Tillsatsvärmaren som slutat fungera brukar ge liknande resultat, är det minus sjutton så brukar inte motortempen alltid orka upp ordentligt utan denna.

Mattias
2016-01-22, 00:38
Tillsatsvärmaren som slutat fungera brukar ge liknande resultat, är det minus sjutton så brukar inte motortempen alltid orka upp ordentligt utan denna.

Tror också på att du har problem med tillsatsvärmaren, en modern diesel klarar inte hålla värmen själv vid så låga temperaturer.

Kan också nämna att med min bmw 320d -14 tar det mycket lång tid att få upp normal arbetstemp på motorn när det är -15 grader, kupén värmes upp utav elvärme så där går det fort.

mt4base
2016-01-22, 09:05
Ska undersöka det där. På nyare dieslar sitter det ju extra värmare men detta är ju en gammal generation av motorutveckling. Jag har försökt få tag i nån kunnig på VAG runt detta men inte lyckats nå rätt person riktigt ännu för att få svar.
Funderar lite spontant. Nu bor jag inte på ett ställe där det är jättekallt men hur gör ni i Norra Sverige där det är -35 ibland? Den här bilen hade ju inte varit användbar där som jag ser det. Man hade fått installera vedkamin i skuffen... :)

Olof_VW
2016-01-23, 15:39
Ska undersöka det där. På nyare dieslar sitter det ju extra värmare men detta är ju en gammal generation av motorutveckling. Jag har försökt få tag i nån kunnig på VAG runt detta men inte lyckats nå rätt person riktigt ännu för att få svar.
Funderar lite spontant. Nu bor jag inte på ett ställe där det är jättekallt men hur gör ni i Norra Sverige där det är -35 ibland? Den här bilen hade ju inte varit användbar där som jag ser det. Man hade fått installera vedkamin i skuffen... :)

Du har egentligen inte beskrivit vad du har för motor bara att du har en gammal generation av motorutveckling vad det nu innebär?

Jag har en passat -06 2.0 tdi med motorkoden BMP och den har tillsatsvärmare, hade samma problem som dig när det var kallt och hade då felkoder på tillsatsvärmaren. Det vi gör i norra sverige är att vi lagar tillsatsvärmaren.

Du behöver egentligen bara kolla undernhuven om du har tillsatsvärmare. Eller kika i exempelvis vcds. Den sitter bakom kofångaren fram passagerarsida på min bil