handdator

Visa fullständig version : Passat 2016, riktigt dålig ljudanläggning, addera subwoofer? Elschema!



Syncmaster
2016-01-17, 09:01
Nyligen hämtat min nya Passat SC, är sjukt besviken på den dåliga ljudanläggningen.

Jag har tyvärr inte valt till Dynaudio eftersom jag inte hade inte räknat med att nivån skulle vara så här låg på originalstereon. Detta är min 5:e Passat på rad (byter vart 3:e år) och nivån har aldrig varit lägre.

Nåväl. Jag behöver ha information om var jag kan hitta låg eller högnivå för att addera en subwoofer.

Dynaudiosubben sitter vad jag har förstått i reservhjulsbaljan, finns det fördraget kablage för denna?
Var? Lågnivå, högnivå?

Någon som kan få fram elschema på ljudanläggningen?

J.L
2016-01-17, 12:50
Jag behöver ha information om var jag kan hitta låg eller högnivå för att addera en subwoofer.

Dynaudiosubben sitter vad jag har förstått i reservhjulsbaljan, finns det fördraget kablage för denna?

Jag antar att du ska driva subwoofer med ett slutsteg?
Det finns slutsteg som automatiskt startar (du slipper alltså dra signalkabel från stereo/knapp genom bilen)
när de känner högnivåsignalen, högnivåsignal kan du skarva dig på en högtalare bak i bilen.
Högnivå ska väll nästan vara lika bra som lågnivå, men lågnivå är att föredra, men det brukar
tyvärr saknas på de flesta standardstereos.

Hoppas något av mina amatörkunskaper kommer till användning.

Du har väl inte missat att svw bjuder på ett års medlemskap i vwcs när du köpt fabriksny bil?
Du skickar bara ett mail till info@vwcs.se med dina uppgifter så löser vi resten.
Du kan läsa mer på förstasidan, vwcs.se

Syncmaster
2016-01-17, 13:06
Tack! Det jag saknar är elscheman och info om var jag kan ta ut högnivån.

Bakom själva huvudenheten går säkert, men för att slippa dra kablar så vore det kanon om det fanns låg eller högnivå i bak vid reservhjulet. Ska riva och kolla snart, men tänkte om någon visste.

Information om hur man river panelerna kring huvudenheten skulle också uppskattas, då jag även tänkt montera mobilhållarna med osynliga laddsladdar.

Jag är Rockford-skadad sen tiden med billjudstävlingar på 90-talet, så det blir ett RF P500x1bd monosteg och en lämplig sub.
Så får jag hoppas att det åtminstone förbättrar situationen något och att jag inte behöver byta framsystemet också.
Det är faktiskt oacceptabelt dåligt ljud i bilen från fabrik.

Gäller gratis medlemskap även om bilen är en förmånsbil som ägs av ett företag?

Syncmaster
2016-09-02, 22:42
Kort uppdatering:

Min Passat har numera ombyggt ljudsystem med ett fyrkanals Rockford-steg som driver framsystemet och en subbas.
Trots att framsystemet är original än så länge, så låter helheten mycket bättre nu.

mt4base
2016-09-02, 22:52
Nyfiken. Hur gjorde du? Var kopplade du in dig?

Kim
2016-09-02, 23:08
Vw har i sin tillbehörskatalog en subbas ink ett 5 kanals slutsteg. För runt 3500kr men tror inte de e plug and pray på dom grejerna.

Syncmaster
2016-09-03, 08:33
Nyfiken. Hur gjorde du? Var kopplade du in dig?

På Media-enheten i handskfacket, det är där allt sitter. Displayen i mittkonsolen är numera bara en display.
Tog bort baksätet och inredning på höger sida av bilen för att dra lågnivå och högtalarkablar.
Slutsteget är monterat under golvet i bak, precis bakom ryggstöden. Finns lagom med höjdutrymme där när golvet är i "övre läget" och jag kan använda reservhjulsbaljan till annat.
Batteriet sitter i bak, så det var enkelt att dra strömkablar. Dock ska man nog vara lite försiktig, sitter en "sprängladdning" på batteriet som ska frånkoppla förbrukare vid en krock.


Nästa steg blir att byta framsystemet och ev. komplettera med ett till Rockfordsteg för att driva subbasen separat.

Så här i efterhand var det bra att jag inte tog Dynaudio som tillval, har lyssnat i en Passat med Dynaudio och subbasen levererar inte i den nivån jag vill.

Syncmaster
2016-09-03, 08:36
Vw har i sin tillbehörskatalog en subbas ink ett 5 kanals slutsteg. För runt 3500kr men tror inte de e plug and pray på dom grejerna.

Det är inte plug and play, det måste enligt VW monteras av verkstad och kodas in med VAS.
Kollade på det alternativet också.