handdator

Visa fullständig version : Kass batteri eller dålig jord?



Malish
2016-01-14, 19:42
Kopplade in en nyare stereo i bilen nyss och satt med den igång i kanske 2min för att ställa in kanaler osv (nyckeln i radioläge)

sedan försökte jag starta bilen och då orkar den inte dra runt motorn..

mer än 2 minuter på radio ska ju batteriet hålla så funderar på vad som är troligast fel, batteri som börjar bli kass eller kass jord nånstans (ex Startmotorn)

har haft lite problem förut att den inte startat på morgonen efter att ha stått med innerbelysningen i bagagen tänd, men det kan man kanske förvänta sig.

har ingen belastningsprovare så kan inte mäta batteriet just nu.

davve
2016-01-15, 08:36
Utan att mäta kan du bara gissa.

J.L
2016-01-15, 13:07
Eftersom vi i detta området haft -22° under kvällen/natten så får batterierna bekänna färg.

Mulder-_-
2016-01-15, 14:01
Har du möjlighet att ladda batteriet skulle jag rekommendera att göra det, typ med CTEK laddare eller liknande.

Malish
2016-01-15, 15:35
bilen står i varmgarage kanske jag skulle nämnt, så kylan lär inte påverka.
Har inte haft möjlighet att ladda batteriet just nu men vet att det tar emot laddning.
spänningen på det när det är fulladdat går upp till 12,6V så det är ju friskt så långt.
men har man på ens den minsta förbrukaren en kort stund så orkar den alltså inte dra runt motorn på starten.
med starthjälp så startar den helt utan problem.
kanske bör man köra en ful lösning och dra ny batterikabel och jordkabel till bagagen och koppla in ett extra batteri där. (parallellkopplat självklart, annars blir det dumt)

J.L
2016-01-15, 16:03
bilen står i varmgarage kanske jag skulle nämnt, så kylan lär inte påverka.
Har inte haft möjlighet att ladda batteriet just nu men vet att det tar emot laddning.
spänningen på det när det är fulladdat går upp till 12,6V så det är ju friskt så långt.
men har man på ens den minsta förbrukaren en kort stund så orkar den alltså inte dra runt motorn på starten.
med starthjälp så startar den helt utan problem.
kanske bör man köra en ful lösning och dra ny batterikabel och jordkabel till bagagen och koppla in ett extra batteri där. (parallellkopplat självklart, annars blir det dumt)

Ok, annars ganska vanligt.
Byt jordflätan mellan batteri/chassi/växellåda till att börja, vill du testa innan
så prova att sätta ett par startkablar mellan minus på batteriet och motor + kaross.
Extra batteri ska nog inte behövas, bättre att hitta felkällan :-)

Malish
2016-01-15, 17:08
Tack, du tror alltså mer på att det kan vara jorden från själva batteriet som strular. får kolla på det då, och se om jag har en startkabel nånstans (kör såndär hjälpstartare annars).
Nya jordkablar/flätor kan man ju köpa på Biltema så är ju enkel lösning om felet sitter där.

Foppson
2016-01-16, 00:09
Koppla starthjälpen direkt på batteriet, dvs båda klämmorna, jorda inte i chassiet, har du dålig jord så kommer den att bete sig som innan, startar den lätt så är batteriet kaputt eller dåligt laddat, kolla även att bilen laddar kring 14,2-14,6v när den är igång.

Malish
2016-01-16, 19:28
Generatorn är det inget fel på, och jag kopplar starthjälpen direkt på batteriet, då startar den utan att gnälla det minsta.

Foppson
2016-01-16, 21:27
Byt batteri då så är problemet borta.