handdator

Visa fullständig version : Golf GTI 16v turbo -88 (behöver motivation)



SteaM
2007-09-10, 19:40
Tjenare alla!

Har nu avklarat andra säsongen med turbo på bilen och denna sommar slutade det med totalras. :( :P min setup är/var som följer;

Motor:

Audi s2 kolvar & stakar
Egenbyggt insug och fuelrail
Siemens deka 600cc spridare
MSnS (styr tändning och insprutning)
Egenbyggt grenrör
Turbo KKK k24
Intercoolern är gjord av dubbla saab 9000 cellpaket med alugavlar

Kraftöverföring:

02A låda
Orginal 228mm svänghjul/tryckplatta
Sinterlamell

Bilen i övrigt:

g60 bromsar
supersport coilovers

Gamla bilder finns på http://www.garaget.org/?car=11787
Är väll egentligen bara utsidan av bilen som är sig lik nu mera men.

SteaM
2007-09-10, 19:50
Så nu när jag skrivit ut lite info om bilen kan jag förklara vad som har hänt!

Tyvärr så har för mycket ladd och fjolårets brist på ställbar tändning skrotat såväl kolvar som block. Men det är inget större problem har både reservblock och en uppsättning kolvar till så det löser sig :)

Däremot så har även toppen spikats sönder och jag misstänker också att den slagit sig och spruckit lite på sina ställen efter att en trasig kylarslang resulterade i överhettning.

Har även en till topp. MEN här kommer problemet, den toppen har små sprickor vid tändstiftshålen!?! Det hade även toppen jag körde med förut men om det att jag tuktat sönder den eller så vet jag inte?! Är det vanligt att 16v topparna spricker där? Sökte på gamla forumet och hittade att någon påstod att det stod i rephandboken att de var "så"?!!! Men det känns ju inte rätt?!

Hoppas någon med koll på ämnet kan hjälpa mig! Vill inte beställa efter en topp och sen märka att den har samma fel.

Till alla er som nu vill säga att jag inte ska bygga en ny motor före jag klarar av att mappa den kan lugna ner er! Har skrapat ihop en hel del kunskap nu på dessa två sommrar så det ska nog gå bättre nu! =)

Funderar på att köra på E85 nästa sommar för att förskjuta spikningarna lite så jag kan ha lite vassare tändkurva. Fixade MSnS för sent så hade redan spikat sönder motorn.

Måste även byta turbon då den börjar vara riktigt risig nu. Vad ska man sikta på för turbo? Vill väll ladda ca 1.5 kanske lite mer?!

Vissa säger ju att GT3071R är ända rätta vägen men det blir ju riktigt dyrt! :( Läste även om en kille som påstod att han hade fullt laddtryck med sin holset hx35:a vid 3500 varv på sin 16v spis??!?! :O min k24 laddade ca 0.5 på 3:an vid 3000 varv.. visst nu är den riktigt sliten och tändkurvan knappast optimal men ändå?!

Tänkte skriva i vanliga forumet men insåg att jag hade så många frågor så tänkte det var lika bra att skapa en projekt tråd! Hoppas nån kunnig har några tips :)

Lillen
2007-09-10, 22:45
Härligt Oskar med en projekt tråd.

Kul att läsa om bilen och projektet.
Tråkigt att det rasar men annars har man ju för lite att göra =)

razer
2007-09-10, 22:51
Så länge sprickorna inte är djupa brukar det inte vara några problem, kolla djupet på dom.

Varför inte satsa på en mitsubishi td04 turbo, dom har snabb spoolup...

En TD04HL-16T hade fullt laddtryck på en 2.3l maskin vid 2500rpm.

SteaM
2007-09-21, 12:29
Lillen: Hehe jaa precis man måste ju ha något att göra på vinter oxå :P

razer: Ahh men känns ändå illa att åka med sprickor i toppen när man ska försöka jaga effekt. Har nog hittat mig en ny topp nu för en bra peng så det löser sig nog :)

Dock så tror jag TD04HL-16T blir för litet! Jag tror jag kommer satsa på en holset hx35:a även om jag säkert blir sågad för det valen! Men avgasmottryck vill jag inte ha och vill att turbon ska kunna hänga med och vara effektiv även på högre varv så får nog offra lite spool på det! Tror inte det kommer bli så farligt ändå!

Kommer kanske lägga upp lite bilder snart! Håller på riva ner min motor nu.. kolvarna ser INTE fina ut! Okunnigheten har sitt pris.. tur man trimmar en billig motor! :P