handdator

Visa fullständig version : Golf IV GTI, utrustningspaket



Folka
2016-01-11, 22:37
Hej! :)


Jag har en fråga angående fjärde generationens Golf (Golf mk4).


I ett äldre nummer av Teknikens värld står det så här


"Efter flera generationer som utrustningspaket kommer Golf GTI som egen modell igen, med skarpare och bättre sportprofil än det mesta till överkomligt pris. Det här kan bli en klassiker."//Teknikens värld 23 november 2004


Min fråga vad "utrustningspaket" i sammanhanget betyder. Har sett flera olika definitioner av ordet, men det verkar inte råda någon konsensus om vad ett utrustningspaket är, och hur ordet ska användas.


Är utrustningspaket något som återförsäljare monterar eller monteras det på fabrik? :)

Tacksam för svar. Önskar alla VW entusiaster en god fortsättning på 2016 :)

a6lex
2016-01-12, 00:43
Hej! :)


Jag har en fråga angående fjärde generationens Golf (Golf mk4).


I ett äldre nummer av Teknikens värld står det så här


"Efter flera generationer som utrustningspaket kommer Golf GTI som egen modell igen, med skarpare och bättre sportprofil än det mesta till överkomligt pris. Det här kan bli en klassiker."//Teknikens värld 23 november 2004


Min fråga vad "utrustningspaket" i sammanhanget betyder. Har sett flera olika definitioner av ordet, men det verkar inte råda någon konsensus om vad ett utrustningspaket är, och hur ordet ska användas.


Är utrustningspaket något som återförsäljare monterar eller monteras det på fabrik? :)

Tacksam för svar. Önskar alla VW entusiaster en god fortsättning på 2016 :)
Utrustningspaket är ju sånt man väljer när man köper bilen. Det enda återförsäljaren monterar mig veterligen är dragkrok :)

Marcus
2016-01-12, 09:31
Det finns väldigt mycket som kan monteras hos en återförsäljare, allt från specialutrustning för olika verksamhetsbehov till vanlig motor- och kupévärmare m.m. Men det är tillbehör som kund köper via återförsäljare eller annan. Med utrustningspaket menas i detta sammanhang olika tillval som tillverkaren eller importören paketerat tillsammans - ofta till ett bättre pris än om man väljer de enskilda tillvalen var och en för sig. Ett typiskt och vanligt exempel på utrustningspaket är det populära Dragpaketet eller Pluspaketet, Executivepaktet m.fl.

Marcus
2016-01-12, 10:48
I ett äldre nummer av Teknikens värld står det så här


"Efter flera generationer som utrustningspaket kommer Golf GTI som egen modell igen, med skarpare och bättre sportprofil än det mesta till överkomligt pris. Det här kan bli en klassiker."//Teknikens värld 23 november 2004




Jag tycker att det där är ett lite tramsigt resonemang. Golf GTI generation 5 är absolut skarpare än generation 4 och kanske mer unik relativt övriga modeller i samma generation. Men att påstå att GTI generation 4 var ett utrustningspaket är att förenkla väl grovt tycker jag. Om man bara ser till motorn i generation 4 så återfinns den i andra modeller, men som helhet är GTI unik.
Tittar man på generation 3 finns det en helt GTI-unik motor och två som återfinns i andra modeller. Men även där är det så att helheten återfinns endast i GTI.

Folka
2016-01-12, 12:15
Jag tycker att det där är ett lite tramsigt resonemang
Okej :) Kan hända att skribenten förenklar. På Danska wikipedia står det så här. Jag är ingen expert på det danska språket, men udstyr betyder utrustning.

"Med introduktionen af Golf IV (1J) kom der også en ny GTI-generation. I modsætning til sine forgængere var den dog mere en udstyrsvariant ligesom Comfortline eller Trendline."

Jag har hört flera olika åsikter om vad som avses med utrustningspaket. Och tydligen går ordet att tolka lite olika, beroende på hur det används.
Så frågan är, är det återförsäljare som monterar GTI-paketet eller monterar VW-fabriken GTI-paketet på Golf GTI IV? :)

Marcus
2016-01-12, 12:20
Jag förstår hur danska Wiki menar och kan väl instämma till viss del men det är ändå inte korrekt. Hårdvara skiljer, inte bara utrustning. En GTI är alltid en GTI från fabrik - det finns inget GTI-paket och de är aldrig återförsäljaren som monterar något sådant paket överhuvudtaget och heller inte någon personalisering avseende linjes som Trendline, Comfortline, Highline etc. En Golf lämnar fabriken som GTI, Trendline, Highline osv.

Folka
2016-01-12, 12:31
Tack Marcus :) Så för att sammanfatta tråden så är svaret på min fråga att Golf GTI mk4 lämnade fabriken som GTI? :)

Marcus
2016-01-12, 12:36
Ja det stämmer. Din Golf GTI blev en Golf GTI i någon utav Volkswagens fabriker. Om du vill se vilka tillval din Golf GTI är utrustad med så kan du knappa in ditt registreringsnummer på volkswagentillbehor.se (http://volkswagentillbehor.se) och välja Detaljer, Extrautrustning fabrik.

6907

Folka
2016-01-12, 12:44
Tusen tack Marcus :)