handdator

Visa fullständig version : Problem med motortemp Golf 5 GTI



Oskar84
2016-01-10, 14:51
Hej! Har problem med att få upp motortempen till 90grader i min Golf 5 GTI. Tar lång stund innan den kommer upp i värme å då bara till ca 75grader. Vattenpumpen är bytt vid 16000mil och termostaten nu i veckan. Går att få värmen över 75grader om man plågar bilen lite men sen går den ner ganska fort när man kör lugnt igen. Så är det någon här som har en aning om vad det kan vara för fel? Mvh Oskar

pudas
2016-01-10, 20:06
Utan att veta, men är det inte mycket kallt i Gävle? Jag märker att här nere i Småland, vid 5-6 minus får man köra läänge innan bilen når full arbetstemp (stadskörning). Men annars, är det inte två termostater i en dylik bil? I så fall kanske att den andra också är kass?

a128
2016-01-10, 20:11
Tsi-spisarna på 1,4 liter med kamkedja har 2 st

har sökt fakta om 2.0 Tfsi men hitta ej något om denna

låter annars som tempgivaren

Oskar84
2016-01-12, 11:37
Jo det har varit bra kallt här i Gävle. Men motortempen ska väl gå upp till 90grader och stanna där ändå? Nu när det va runt nollan så går den upp till 90grader (efter ett bra tag) men kör ja fläkten på lite värme så sjunker motortempen direkt. Ska tydligen finnas två termostater på denna modell och tre stycken på en med dsg lådan!! Ska byta den andra i helgen så får vi se om problemet blir löst :) Men vem kom på systemet med 2-3 termostater???

a128
2016-01-12, 18:31
Jag den som hittat på det borde ha smisk i rumpan :cool:

Raven
2016-01-13, 17:09
Jag den som hittat på det borde ha smisk i rumpan :cool:
I rumpan? Haha

Sent using my fingers

pudas
2016-01-13, 20:59
Jag den som hittat på det borde ha smisk i rumpan :cool:

Ja! Eller några snabba rapp med linjalen över fingrarna, så att han håller sig lugn vid ritbordet!
Sunt förnuft säger: Allt över en styck termostat är en nödlösning!

a128
2016-01-16, 20:27
Även 2 st lambdasonder är ett otyg, det räcker med 1 st

den som designar en 4 cyl motor med mer än 1st lambdasond borde får bada isvak

Oskar84
2016-01-17, 18:19
Bytte den andra lilla termostaten igår och vipps så fungerar allt som det ska. Motortempen ligger stadigt på 90 grader nu!

Mk1
2016-01-22, 21:03
Bytte den andra lilla termostaten igår och vipps så fungerar allt som det ska. Motortempen ligger stadigt på 90 grader nu!

Var sitter den termostaten?

Vi har typ samma problem på våran Mk5 GTI.
Har bytt termostaten som sitter i en slang på framsidan av motorn, men den går fortfarande kall.
Dock är bilen numer en sommarbil, så har inte brytt oss så mycket om det problemet egentligen.
Enligt den lokala sVAG ÅF så finns det bara denna termostat som jag bytt.

loadmaster
2020-03-07, 18:04
Gammal tråd men har nu bytt termostathus, alltså det mot blocket och inte det andra mindre nere vid tråget. Detta var andra gången jag gjorde detta, på min andra Mk5 gti. Det tog ca 4 timmar effektivt för mig, och då bytte jag PCV med slangar också. Och då hade jag mer bök än normalt med diverse krånglande bultar etc.
Ta bort generatorn så går det bra, men fortfarande trångt och svårt att se pga insug och slangar.
Design och lösningar för tryckslangar och kablar är inte det enklaste och bästa jag sett, nån svordom passerar här och där.
Nu är motortempen på 90 grader och värmen är grym i kupen.