handdator

Visa fullständig version : vilka motorer passar i en caddy 87?



basson1
2007-09-10, 18:31
Tjena
Jag är helt ny på det här med golf så jag har en fråga som kanske är lite dum:)
Far min har en caddy 87 med 1,6L motor i och då denna låter mer än den går så tänkte vi byta motor till något roligare typ 1,8 16V eller liknande.
Nu är det så att när vi glada i hågen åkte till skroten för att kolla utbudet möttes vi av beskedet att vi bara kunde använda motorer från golf MK 1, så nu är frågan om detta stämmer och i så fall undrar vi hur mycket och vad som skilljer motorn i MK1 från MK2.Sedan undrar vi också om man kan ta en motor från MK1 och växellåda från MK2 för att få den 5 växlade lådan?
Tack för ett bra forum. Henke

Plura
2007-09-11, 08:19
Tjena
Jag är helt ny på det här med golf så jag har en fråga som kanske är lite dum:)
Far min har en caddy 87 med 1,6L motor i och då denna låter mer än den går så tänkte vi byta motor till något roligare typ 1,8 16V eller liknande.
Nu är det så att när vi glada i hågen åkte till skroten för att kolla utbudet möttes vi av beskedet att vi bara kunde använda motorer från golf MK 1, så nu är frågan om detta stämmer och i så fall undrar vi hur mycket och vad som skilljer motorn i MK1 från MK2.Sedan undrar vi också om man kan ta en motor från MK1 och växellåda från MK2 för att få den 5 växlade lådan?
Tack för ett bra forum. Henke

Självklart går det att hinka ner en 16v snurra i den. Eller varför inte
en 1.8t motor från en A3:a eller Golf mk4. alla går lätta att montera
men sen hur lagligt det är e ju en annan sak.

basson1
2007-09-12, 09:51
Ok det låter ju bra att man kan använda dom nyare motorerna.
Vad behöver man ändra? finns det nyare motorer med förgasare eller har alla insprutning??
Tack för snabbt svar

Fireball
2007-09-12, 12:44
Här finns lite specialfästen och annat skoj! :-)

http://www.vwcaddy.com