handdator

Visa fullständig version : Bilen vägra starta ibland - Passat Tdi-00



Sulan
2007-09-10, 19:20
Har råkat ut för ett konstigt fenomen på min passat.
2 ggr på ett halvår så har inte bilen startat när jag ska ha den.
Det jag fått göra för att få igång den är att lossa på en utgående slang från bränslefiltret i motorrummet o sen köra på starten så att det kommer diesel.
Har sen satt tillbaka slangen o kört på starten.Efter en liten stund så börjar den tända o går så småningom igång.

Hände som sagt för ett halvår sedan o har sen funkat fint tills förra veckan då de hände igen.

Har fått tips om att de kan va pumpen i tanken som spökar men man vill ju inte köpa en snordyr pump o sen är det inte de felet..

Nån som har en idé eller det kanske tom finns nån som vart ute för det här felet.

Har för övrigt bytt soppa filter som det ska.

Sulan
2007-10-10, 23:16
Har hänt en gång till o nu starta den efter ett tag utan att man gjorde nåt med den..

Mini_me
2007-10-11, 07:31
Det som händer är att dieseln rinner tillbaka ner i tanken och skapar därför en stor luft bubbla mellan motor och tank. Det är den du jobbar bort genom att köra på starten.

Du har ett läckage nånstans , läckande pump i tanken eller själva diesel pumpen...den senare är RIKTIGT dyr så be till gud att det inte är den.

Kolla även under diesel filtret så att avrinnings "skruven" (stor plast sak) sitter ordentligt och om du inte har bytt bränsle filter redan eller nyligen kan det vara ett gott råd.

Annars det man börjar göra är att vacum suga slangar mm för att se om den drar in luft nånstans...hittar man inget så är man tyvärr tillbaka på "byt och hoppas" tekniken..dryg i know..

Hoppas att det löser sig för dig.

danno
2007-10-11, 15:33
har du fått bytat bränslefiltret nyligen?
sitter nämligen t-kors typ på returledningen på bränslefiltret som brukar klydda. finns lite olika modeller på filter samt att vw har ändrat anslutningen ett par ggr.

daniel

Sulan
2008-06-22, 17:30
Kanske ska uppdatera va felet va.Var ju ett tag sen det löste sig..
Det var en o-ring under ett lock vid pumpen som var dålig.Fick byta den så blev allt bra sen.Läckte rätt bra,sputa en stråle ut från locket.