handdator

Visa fullständig version : Parkeringsvärmare passat 2009.



Foppson
2016-01-01, 12:11
Hej

Jag har en värmare som krånglar mest hela tiden, har bytt förbränningsinsats för två år sedan och den blev något bättre.

Utan att gå in på de olika symptomen så skulle jag vilja få förklarat i detalj bränslets väg från tank till värmare, backventiler, t-kopplingar osv om det finns, misstänker att den använder ordinarie bränsleledning till motorn för matarpumpen i tanken startar en stund när värmaren aktiveras, har jag full tank så är oddsen att den startar på första försöket högre, är det lite så är det ett lotteri, verkar starta lättare om motorn är igång.

Felkoden är ingen flamma, den verkar gå snålt och pumpen låter lite för högt, som om det är luft i sugledningen till tanken. Jag har skruvat en hel del i större värmare till lastbilar men där är det betydligt mera åtkomligt så man kan se om det kommer luft i ledningen samt inspektera alla anslutningar.

Så tips på fel och lite information om bråänslets väg är mycket uppskattat.

/Tommy

Alle47
2016-01-01, 13:29
Googla på "ssp 280" så har du en 2-delad pdf om den kan vara till nån hjälp.
Lär väl vara liknande konstruktion i passat

// Jonas

Danne_
2016-01-02, 00:59
Just dom första Thermo Top V är ju ökända att krångla nå jävulskt!
Det har laborerats med olika bränslepumpar och programvaror och allt vad det varit.
Har själv haft samma bekymmer med 2 Golfar. Rena lottot om dom skulle starta!

Varför tankpumpen går har jag ingen aning. har gjort det i alla Folkor jag haft med värmare. Dock har all mina varit 4WD.
Kan ju vara att den lyfter bränsle från ena tankhalva till andra för säkerhets skull?
Men den har ett eget sugrör i tanken, Egen matarledning från doserpumpen till värmare.
Dom som vet påstår att det är den svenska dieseln som skapar problemen.

Men Nån gång 2010 kom en uppgraderad version. En korsning mellan Thermo Top C och V Den har samma
typ av insats som TT C Och heter Evo istället. Bränslepumpen är även den annan. Heter DP42.

Den har bokstäverna BT på slutet i art numret. Och den fungerar mycket mycket bättre! Även märkt "S"
i ETKAn För Skandinavien.

Hoppas att det vart lite klarare :)

Foppson
2016-01-02, 01:21
Ok, jo jag har även en 4M, jag ska kolla upp sugledningen då, tack för svar.

Foppson
2016-01-16, 13:46
Nu så har jag på vinst och förlust hällt i dieselrengöring i tanken, nu så verkar den funka bättre men ett annat fenomen har visat sig nu. Verkar som om den brinner på rätt bra men kan stänga av efter några minuter, felkoden ingen flamma dyker upp, den kan vägra flera gånger på raken. Igår så stannade den två gånger men jag startade bilen och sedan värmaren, då gick den och fortsatte även efter bilen stängdes av. Felkoden ingen flamma... Blir knäpp, glödstift och flamvakt är väl samma stift eller är det olika?

Syncmaster
2016-01-17, 08:33
Dom som vet påstår att det är den svenska dieseln som skapar problemen.


Jag hade ett helvete med dieselvärmaren tidigare och jag vill påstå att det var på grund av OKQ8's diesel.
Sedan den gången tankar jag bara Statoil diesel och har aldrig haft problem därefter.
Samma sak för kollegorna, de som tankade OKQ8 hade problem med värmaren.

Foppson
2016-01-17, 09:09
Jag har en eberspächer i gamla bilen och den startar alltid, har aldrig klickat en enda gång på tre år, den värmaren är från 2000 skulle jag tro, den startar snyggt utan bludder eller tveksamheter. Webaston som krånglar tänder till för att under uppstarten nästan slockna och komma igång igen, det hörs som om den brinner halvskapligt men den kan bryta ändå, när den lyckats starta ordentligt så pulserar flamman i takt med doseringspumpen och det har den gjort sedan jag bytte insats för två år sedan, den har krånglat sedan dess, hur den gick innan minns jag inte. Är detta normalt?

Syncmaster
2016-01-17, 11:11
På min 2006:a så kommer jag inte ihåg alla felsymptom, den var inne ett antal gånger för service av värmaren, VW var upp från Tyskland och kollade på den (!). Bland annat kunde den få för sig att lägga av mitt under pågående värmning med ett stort spektakulärt rökmoln som avslutning. Det var inget dåligt rökmoln, bilen försvann i röken och det var mer än en gång som detta höll på att resultera i att folk ringde brandkåren. Problemen blev aldrig lösta innan det var dags för bilbyte. Uteslutande OKQ8 diesel.

Min 2008:a var inne säkert 30-40 gånger för kontroll av värmaren. Jag tänkte inte ge mig denna gång...
De bytte i princip samtliga delar i omgångar, vissa delar flera gånger. Till slut blev det byte av hela värmaren till en ny.
Det jag kan komma ihåg är att den var väldigt svårstartad, det puffade och hade sig, men provade man några gånger på rad så höll den sig oftast igång sen. Vid nästa start var det samma problem igen, puff och rök, etc.
VW ledsnade på att jag krävde att få den att funka och började komma med alla möjliga dumma förklaringar till varför den inte funkade korrekt, men dessa påståenden slog jag lätt ihjäl med fakta från Webasto.
På eget initiativ slutade jag nu helt att tanka på OKQ8 och körde 100% Statoil. Nu blev det bättre, men inte bra.

Min 2010:a tankade jag enbart på Statoil. Inga problem. Möjligt att 2010:an hade andra uppgraderingar av värmaren

Min 2013 tankades också enbart Statoil. Inga problem.

Min 2016 har jag inte haft så länge, men det är Statoil där också.

Man börjar ju fundera på om bränslet faktiskt var orsaken, speciellt eftersom OKQ8 under 2015 var tvungna att ändra "receptet" för sin diesel eftersom så många bilar hade problem med bränslet och tillverkarna till slut avrådde från att tanka OKQ8.

Foppson
2016-01-18, 00:00
Jag tankar diesel utan RME, Skelleftebränsle, ska ringa VAG och kolla vad en insats alt. ny värmare kostar, riktigt less. Börjar man byta brännkammare och det fortsätter så kan ju styrenheten vara defekt, det drar iväg snabbt. På lastbilarna så byter vi oftast hela värmarna nu, ganska ofta så har fläkten gått sönder och då får styrenheten en kyss, håller ibland någon månad innan transistorn till fläktstyrningen brinner, med övervarvad fläkt som följd, byter man då styrenhet så rasar fläkten i förtid... Att byta fläkt+styrenhet samtidigt är inte ekonomiskt då det nästan är samma peng som en ny värmare.

Får se vilket pris man får på skiten, jag får personalrabatt men det lär kosta en slant ändå.

Foppson
2016-01-19, 23:17
Med tanke på hur många som verkar haft problem med dessa värmare så borde det kanske finnas någon guru här som kan svara på följande frågor:
1. Varför pulserar flamman i takt med doseringspumpen, även på högsta effekt?
2. Varför registrerar inte styrenheten någon flamma ibland fast den brinner, det är ju samma stift? (kan ju vara att det inte brinner intill stiftet i insatsen)
3. Någonstans har jag läst att det kan vara halvtaskig kontakt till glödstiftet och när en hög ström passerar (läs värme på) så är det kontakt och när den höga strömmen stängs av så kan oxid på stiften göra att kontakten blir dålig och styrenheten registrerar flamman felaktigt, någon som varit med om det?
4. Jag var tidigare inne på att vattenpumpen kärvar men då borde man väl inte få felkoden "ingen flambildning"?

Varför jag ältar detta är för att jag bytte insats för drygt två år sedan, den har pulserat sedan dess och har periodvis varit svår att starta, insatsen köptes på en auktoriserad VAG-verkstad, så jag vet inte om insatsen kanske är felande eller om pumpen inte håller trycket, att den läcker tillbaka till tank lite bränsle per pumpslag, därför den pulserar lite i flamman samt är mer svårstartad när man har lite bränsle i tanken.

Ett förtydligande, problemet med värmaren fram till strax före jul var att den kunde ha svårt att starta men om den inte blåste ut vid uppstart så stannade den aldrig och hade inga problem med återstart under färd eller om man skulle handla och ville ha varmt i bilen. Det senare problemet som tillkommit är att den tänder upp och blåser inte ut, börjar stega upp effekten och bryter pga ingen flambildning efter ca två minuter fast det brinner.

Jag har väl nästan svarat på mina egna frågor men jag skulle vilja ha bekräftat att det kan vara så av någon som har erfarenhet av felsökning av dessa värmare.

/Tommy