handdator

Visa fullständig version : Problem gas 1.9TDI 1Z



a6lex
2015-12-30, 20:13
Har hängt i en 1Z i min Golf mk3. Problemet jag har är att varje gång jag startar bilen så kan jag inte gasa direkt. Utan när jag trycker ner pedalen så får bilen lite gas sen dör den och går ner på tomgång tills jag släpper gasen helt och gasar igen.

Problemet uppstår bara en gång varje gång man startat bilen. Signalen till datorn fungerar, VAG-COM visar att jag gasar med pedalen men signalen verkar inte nå ner till pumpen.

Det sitter 2st givare på kopplingspedalen som är helt urkopplade just nu, Jag kopplade in båda men då uppstod problemet varje gång jag växlade.

Jag vet att 1Z har ett system där den känner av att jag frikopplar för att växla och där med automatiskt sänker varvtalet på motorn för att få en mjukare växling.

Just nu sitter det chip från Malone Tuning, men det är samma med originalchip och jag har även testat med olika gaspedalsgivare.

Danne_
2015-12-31, 13:34
En av givarna ska väl sitta på bromspedalen? Den har till uppgift att säga att motorn ska ner på tomgång.
Den på kopplingen har ju till uppgift att koppla bort rampningen ner mot tomgång. alltså om du kör och släpper gasen så ska den mjukt släppa den ner på mot tomgång. Brukar bli en konstig av och på känsla i bilen när man växlar om den inte funkar som den ska. Det blir som att man håller kvar gasen lite när man växlar.

Kolla vad färgen är på trådarna som går till givarna. Den som ska sitta på kopplingen verkar ha VIT/RÖD
Och på bromsen VIT/GUL. Sen är andra tråden på bägge BRUN/VIT

a6lex
2016-01-04, 11:36
En av givarna ska väl sitta på bromspedalen? Den har till uppgift att säga att motorn ska ner på tomgång.
Den på kopplingen har ju till uppgift att koppla bort rampningen ner mot tomgång. alltså om du kör och släpper gasen så ska den mjukt släppa den ner på mot tomgång. Brukar bli en konstig av och på känsla i bilen när man växlar om den inte funkar som den ska. Det blir som att man håller kvar gasen lite när man växlar.

Kolla vad färgen är på trådarna som går till givarna. Den som ska sitta på kopplingen verkar ha VIT/RÖD
Och på bromsen VIT/GUL. Sen är andra tråden på bägge BRUN/VIT
Jaha, de kanske är så det är! Den som hänger löst nu är RÖD/SVART och passar på den blåa givaren. Ska testa att byta givare och koppla in alla kablar. Får nog gå igenom lite och se vad allt kan vara