handdator

Visa fullständig version : Min Golf -96 CL 1,6 Har haft problem att starta i fuktigt väder. Idag dog den



Jumpcut
2015-11-24, 23:35
Hej!
Sjukt okunning på bilar men googlat runt en del på detta problem och sett många olika svar på liknande problem så jag vet inte var jag skall börja leta fel.
Jag har haft svårt att starta min golf när den stått still en tid, speciellt när det varit regnigt ute. Den har dock alltid kommit igång. Ibland har det tagit upp till fyra gånger innan den startar. Startmotorn går men den har inte tänt verkar det som. Jag har vridit om nyckeln länge (typ 10 sek ibland) och sen väntat. Gjort likadant och tills slut har den startat och alltid gått hur bra som helst när jag väl fått igång den. Tills idag. Det hade regnat mycket och den startade efter fyra försök. Jag körde kanske 300 meter sen dog den.
Försökte med startkablar men det fungerade inte. Bogserade bilen och la in 2:ans växel, gasade och då startade den men dog efter 150 meter typ igen.
Någon som kan ge tips på var jag ska börja leta fel?

Sn00k
2015-11-25, 02:04
hmm, inte helt bekant med gamla 1.6an, vad har den för insprutning tro..? import?

hursom så hade jag gissat på antingen en kärvande soppapump, alt. en strejkande/överhettad tändspole som troliga orsaker.. beror lite på om den även har ett separat tändslutsteg, isf kan det också vara ett sådant som strejkar.

men börja med att kolla gnista.. ur med ett stift och sedan i med det i tändkabeln och lägg det mot ventilkåpan medans någon vrider på tändningen och du tittar noga på det om det gnistrar.. upprepa för samtliga cylindrar, och HÅLL inte i stiftet, utan lägg det emot nånting så det ligger kvar och jordar bra genom nått annat än dina händer ;)

Jumpcut
2015-11-25, 08:43
Tack, jag ska kolla detta :)