handdator

Visa fullständig version : Varför block byte på 1,4?



BoraV6
2007-09-10, 09:31
Varför är det många som varit tvungen att byta block på sina -01 1,4?

Det är så att morsan är ute och letar bil. Jag har snubblat över 2 annonser på Fabia 1,4 där dom bytt block.
Men det har inte stått nån anledning.
Bilarna har bara gått runt 5000mil.

Någon som vet?

Raz
2007-09-10, 09:59
Var det inte nåt med att dom frös sönder?

BoraV6
2007-09-10, 11:00
Var det inte nåt med att dom frös sönder?

Varför då?

Törs man köpa en sån?

Gullideckel
2007-09-10, 11:11
Varför då?

Törs man köpa en sån?

Vevhusventilationen?

Marcus
2007-09-10, 12:34
Jag känner till en 1,4 16V 100hk som troligen har dålig kompression i en cylinder. Kanske kan vara något liknande...

razer
2007-09-10, 14:52
Vevhusventilationen?

En kompis som är vag-mek nämnde något om det där, det var vehusventilationen som frös och så pajade motorn (exakt vad kommer jag inte ihåg)

Gullideckel
2007-09-10, 15:26
En kompis som är vag-mek nämnde något om det där, det var vehusventilationen som frös och så pajade motorn (exakt vad kommer jag inte ihåg)

Jag känner till att de har hänt på en Seat Arosa 1,4(samma motor?).

BoraV6
2007-09-10, 17:25
En kompis som är vag-mek nämnde något om det där, det var vehusventilationen som frös och så pajade motorn (exakt vad kommer jag inte ihåg)

Nu när du säger det har jag för mig ha hört nått liknande.

Men då är frågan varför gör den det?
Vad är åtgärden?

Barbapappa
2007-09-10, 18:45
Jag vet att det har varit snack om detta en gång på nån Lupo här på forumet också som hade problem med vevhusventilationen, det var väl slangen som det hände nåt med som gjorde att det blev tätt eller nåt.

Barbapappa
2007-09-10, 18:49
Kan ju tillägga att jag verkligen inte tror att det är nån fara att köpa en 1,4...
Men är det samma motorer på t.ex. Lupo Polo Fabia Arosa m.fl.?

Mini_me
2007-09-10, 18:56
Det blev kondens vatten i vevhus slangen vid korta körningar / mkt kall starter vilket gjorde att vid kallt väder så frös det upp i toppen och gjorde att insugs kammen inte fick nån olja och den nöp helt enkelt.

Det som gjordes var att det monterades uppvärmd vevhus vent. som skulle ta bort problemet vilket det gjorde i det stora hela.

Sen kom problem med oljud i motorn och det var kolv bulten som glappat upp.

Troligen därför dom har bytt block...annars byte man bara ventilkåp (som kammarna sitter i på 16V) kammar mm...

1.4L finns både som 16V och 8V...olika fel men det finns några "sjukdomar" på dom.

Jag hade nog kollat efter en 1.6L och sett till att kamrem och vatten pump var bytt.

BoraV6
2007-09-10, 19:12
Det blev kondens vatten i vevhus slangen vid korta körningar / mkt kall starter vilket gjorde att vid kallt väder så frös det upp i toppen och gjorde att insugs kammen inte fick nån olja och den nöp helt enkelt.

Det som gjordes var att det monterades uppvärmd vevhus vent. som skulle ta bort problemet vilket det gjorde i det stora hela.

Sen kom problem med oljud i motorn och det var kolv bulten som glappat upp.

Troligen därför dom har bytt block...annars byte man bara ventilkåp (som kammarna sitter i på 16V) kammar mm...

1.4L finns både som 16V och 8V...olika fel men det finns några "sjukdomar" på dom.

Jag hade nog kollat efter en 1.6L och sett till att kamrem och vatten pump var bytt.

Men det är väl egentligen ett problem som alla bilar dras med om föraren endast och korta turer under en hel vinter. Men kanske dessa är känsligare?

Känns ju inge kul att köpa en bil som kan ha gått med halvfrusen topp i några säsonger.

Men inte brukar det vara några problem med kamrem och vattenpump före 12000mil?
Hon kollar på bilar som ligger helst under 8000mil.

BoraV6
2007-09-10, 19:34
Men förresten!

Jag fick se kvitto på vad som var gjort på en av dessa bilar.

Och där stog det bara lite packningar och bultar och naturligtvis ett block.
Men inga kammar el dylikt.

Marcus
2007-09-10, 19:43
Men är det samma motorer på t.ex. Lupo Polo Fabia Arosa m.fl.?

Ja, det är samma motor.

Holman
2007-09-11, 00:28
1,4 16v sitter i Lupo, Polo, Golf IV, Arosa, Ibiza, Fabia, Octavia och Audi A2.
Dom har eller har haft problem med vevhusvent.
Kolvbultar som glappar,
Ovala kolvar förekommer med dåligt komp och misständnigar som följd och självklart en del slammer.
Har även förekommit sprickor i remspännarhjulen, men det gäller främst 1,6 16v.
Sen självklart vara ökänt KASSA tändspolar!

Mini_me
2007-09-11, 05:58
Men det är väl egentligen ett problem som alla bilar dras med om föraren endast och korta turer under en hel vinter. Men kanske dessa är känsligare?

Känns ju inge kul att köpa en bil som kan ha gått med halvfrusen topp i några säsonger.

Men inte brukar det vara några problem med kamrem och vattenpump före 12000mil?
Hon kollar på bilar som ligger helst under 8000mil.


Jo det är det säkert men just VW´s 1.4 är drabbad extra hårt pga sin konstruktion. Har aldrig varit med om at en motor fryser igen oljekanaler pga att man kör lite..

Gissar inte om det är det du tror...har jobbat på VAG sen -99 och har sett både motorer och intern vidoes mm som förklarar vad som är fel.

Raz
2007-09-11, 06:53
Det blev kondens vatten i vevhus slangen vid korta körningar / mkt kall starter vilket gjorde att vid kallt väder så frös det upp i toppen och gjorde att insugs kammen inte fick nån olja och den nöp helt enkelt.

Det som gjordes var att det monterades uppvärmd vevhus vent. som skulle ta bort problemet vilket det gjorde i det stora hela.



Just det!, så var det! Jag tyckte att jag kom ihåg nåt liknande

BoraV6
2007-09-11, 11:26
Jo det är det säkert men just VW´s 1.4 är drabbad extra hårt pga sin konstruktion. Har aldrig varit med om at en motor fryser igen oljekanaler pga att man kör lite..

Gissar inte om det är det du tror...har jobbat på VAG sen -99 och har sett både motorer och intern vidoes mm som förklarar vad som är fel.

Men än så länge så har du inte riktigt svarat på varför man byter endast blocket. När felen ni pratar om är glappande kolvar och skurna kamaxlar?

Svara gärna på det där med kamrem och vattenpump också, det känns bra att veta!

forsberg
2007-09-11, 13:02
Men inte brukar det vara några problem med kamrem och vattenpump före 12000mil?
Hon kollar på bilar som ligger helst under 8000mil.

Jo en hel del problem är det, inte med kamrem eller vattenpump, däremot med spännrullen som är gjord i plast. På fars jobb (aukt vw verkstad) har dem fått in otaliga bilar som endast gått 5-6000 mil där spännrullen till kamremmen gått sönder med ventilsallad som följd.

Även vattenpumparna har/är det problem med, då innehållet dvs skoveln är i plast och inte tål temperaturskillnaderna mellan varmt och kallt. Skoveln pajar, kylvattnet cirkulerar inte och det blir bärgare till verkstaden.

BoraV6
2007-09-11, 19:22
Jo en hel del problem är det, inte med kamrem eller vattenpump, däremot med spännrullen som är gjord i plast. På fars jobb (aukt vw verkstad) har dem fått in otaliga bilar som endast gått 5-6000 mil där spännrullen till kamremmen gått sönder med ventilsallad som följd.

Även vattenpumparna har/är det problem med, då innehållet dvs skoveln är i plast och inte tål temperaturskillnaderna mellan varmt och kallt. Skoveln pajar, kylvattnet cirkulerar inte och det blir bärgare till verkstaden.

Jasså.

Att det ska vara så svårt för VW att få dom där plastbitarna att hålla.
Samma fenomen som på VR6. Då är det kedja men samma problem.
Jäkligt dåligt!