handdator

Visa fullständig version : Vilken växellådsolja till min bil?



lundqvistarn
2015-11-21, 13:53
Tänkte byta växellådsolja på min bil då det är aldrig gjort, den har gått strax över 15 000 mil nu. Och byta växellådsolja kan ju aldrig vara fel?

Hur vet jag vilken olja jag ska köpa till min bil? Vad jag kunnat utläsa i serviceboken heter växellådan M5F eller KBL? Är det samma sak eller?

Jag har en Golf 5a 1,9 tdi Bluemotion med 5 växlad manuell låda med lite högre utväxling för de är en bluemotion.

Vad heter lådan min och vilken växellådsolja ska man köpa?

Redline olja är väl bra sägs det? Men vilken av dom passar till min bil?

a128
2015-11-21, 14:12
Kvalifikationen ska motsvara APi-GL4
troligen fylld med en mineralbaserad SAE 75W från början, men det går utmärkt att använda en SAE 75W-90 olja hel eller delsyntet

biltema har produkten 36997

2stroke
2015-11-21, 18:32
Fabrikatet spelar i princip ingen roll.

Däremot ska oljan uppfylla följande:

* 100% Helsyntet olja.
* 75W-90 eller 75W-140
* GL-4 ( Inte GL-5 )

:)

a128
2015-11-21, 19:06
eller 75W-140


Jag trodde det handlade om en personbilsväxellåda inte lastbilsväxellåda
:cool:

2stroke
2015-11-21, 20:48
Jag trodde det handlade om en personbilsväxellåda inte lastbilsväxellåda
:cool: ;) ;)

Sn00k
2015-11-23, 14:48
nu ska jag vara lite jobbig här och påstå att varken gl4 eller gl5 skall användas i en vag-låda.. detta då syncringarna består av en mässing/brons-legering som behöver särskilda additiv i oljan.

många körde tex redline mt90 i sina vr6or med 02A och 02M låda, och även om dom blev mer lättväxlade, så gav syncringarna upp efter bara 1000-3000mil.
(nån studie gjord i usa visade på 400% ökat slitage efter 1000mil)

den oljan som SKA användas i regel är en GL4+, som är just en gl4 med additiv/tillsatser för VAGs växellådor.(därav plustecknet)

finns en bra sådan som heter "Syntrans", tillverkas av Castrol och säljs bla på mekonomen, som vi alltid använt i 02A/J/S/M/Q-lådor med perfekt resultat.

verifiera gärna dessa uppgifter med nån växellåds-insatt på VAG, men tror inte att dom ändrat inriktning på syncringarnas legering redan vid golf 5orna.

du får en länk här där du kan se vilka vag apis den uppfyller, så kan du lättare kolla med nån på vag.

http://www.oljaonline.com/vaxelladsolja/manuell-vxllada/castrol-syntrans-transaxle-75w-90-1x0-5-liter.html

lundqvistarn
2015-11-25, 09:55
nu ska jag vara lite jobbig här och påstå att varken gl4 eller gl5 skall användas i en vag-låda.. detta då syncringarna består av en mässing/brons-legering som behöver särskilda additiv i oljan.

många körde tex redline mt90 i sina vr6or med 02A och 02M låda, och även om dom blev mer lättväxlade, så gav syncringarna upp efter bara 1000-3000mil.
(nån studie gjord i usa visade på 400% ökat slitage efter 1000mil)

den oljan som SKA användas i regel är en GL4+, som är just en gl4 med additiv/tillsatser för VAGs växellådor.(därav plustecknet)

finns en bra sådan som heter "Syntrans", tillverkas av Castrol och säljs bla på mekonomen, som vi alltid använt i 02A/J/S/M/Q-lådor med perfekt resultat.

verifiera gärna dessa uppgifter med nån växellåds-insatt på VAG, men tror inte att dom ändrat inriktning på syncringarnas legering redan vid golf 5orna.

du får en länk här där du kan se vilka vag apis den uppfyller, så kan du lättare kolla med nån på vag.

http://www.oljaonline.com/vaxelladsolja/manuell-vxllada/castrol-syntrans-transaxle-75w-90-1x0-5-liter.html

Tack för hjälpen :)

lundqvistarn
2015-11-29, 20:49
nu ska jag vara lite jobbig här och påstå att varken gl4 eller gl5 skall användas i en vag-låda.. detta då syncringarna består av en mässing/brons-legering som behöver särskilda additiv i oljan.

många körde tex redline mt90 i sina vr6or med 02A och 02M låda, och även om dom blev mer lättväxlade, så gav syncringarna upp efter bara 1000-3000mil.
(nån studie gjord i usa visade på 400% ökat slitage efter 1000mil)7

den oljan som SKA användas i regel är en GL4+, som är just en gl4 med additiv/tillsatser för VAGs växellådor.(därav plustecknet)

finns en bra sådan som heter "Syntrans", tillverkas av Castrol och säljs bla på mekonomen, som vi alltid använt i 02A/J/S/M/Q-lådor med perfekt resultat.

verifiera gärna dessa uppgifter med nån växellåds-insatt på VAG, men tror inte att dom ändrat inriktning på syncringarnas legering redan vid golf 5orna.

du får en länk här där du kan se vilka vag apis den uppfyller, så kan du lättare kolla med nån på vag.

http://www.oljaonline.com/vaxelladsolja/manuell-vxllada/castrol-syntrans-transaxle-75w-90-1x0-5-liter.html

Har nu varit på VAG och allt de kan få fram på min bil via regnr & växellådsnr är någon VAG orginal olja, snubben tog fram flaskan från lagret och det står varken GL4 eller GL5 på flaskan. Men han lovade att det är rätt flaska.

Åkte även förbi mekonomen som säljer Castrol samt en annan återförsäljare som säljer OKQ8 & Statoils oljor, även dom va tveksamma till vilken olja jag ska använda i min växellåda, men påstod att i princip vilken GL4 olja som helst skulle funka bra.

Blev inte alls nå klokare av det här...frågan är ska man tro på vad man läser på forum eller lyssna på de som vill sälja oljor?
Syntrans catrol oljan fanns på mekonomen, ca 255 kr för 1 liter. Behöver väl 2 liter till min växellåda?

Sn00k
2015-11-29, 21:56
är du tveksam så köp vags originalolja, det kvittar ju vad som står på den då det ÄR rätt olja till rätt låda.. annars hade jag definitivt köpt syntrans gl4+ oljan.

lundqvistarn
2016-02-09, 16:30
Är det så klokt byta växellådsolja på en manuell växlad bil?

Blev avrådd att göra det av VAG utan istället kontrollera så nivån är rätt på 4000- 6000 intervaller?
Meken jag snacka med påstod att byta olja på en manuell bil kan göra att de uppkommer problem istället då växlingen börjar bli alltför lätt och de blir strul framöver...

Min 5 vxl manuella golf har nu gott 15600 mil. Växlingen funkar bra fortfarande.

Byta olja eller kolla nivån bara?

Petta77
2016-02-09, 18:49
nu ska jag vara lite jobbig här och påstå att varken gl4 eller gl5 skall användas i en vag-låda.. detta då syncringarna består av en mässing/brons-legering som behöver särskilda additiv i oljan.

många körde tex redline mt90 i sina vr6or med 02A och 02M låda, och även om dom blev mer lättväxlade, så gav syncringarna upp efter bara 1000-3000mil.
(nån studie gjord i usa visade på 400% ökat slitage efter 1000mil)

Bytte i min till Redline MT90 för ett par tusen mil sen. Har inte märkt nån skillnad. Den är precis som innan jag bytte oljan (CDA låda)

matsola
2016-02-10, 09:09
Min 5 vxl manuella golf har nu gott 15600 mil. Växlingen funkar bra fortfarande.

Byta olja eller kolla nivån bara?

Jag hade bara kollat nivån och kört vidare. Dels är det ingen racebil och har du inga problem idag så hade jag inte kostat på något olje byte. Vad säger service intervallet för byte? Inget eller långt fram har jag för mig. Så vid 15000 mil och normalt slitage hade jag rullat vidare.

På mina leksaks bilar däremot har jag ibland bytt vid 15000mil. Mest för att gardera.

Har även prövat MT90. Jättenöjd första tiden. Lådan gick lätt och fint, ett lyft kändes det som. Men efter en tid lite sladdrig och ja... kan inte sätta fingret på det riktigt. Jag kommer inte använda den igen. Originalolja är nog säkrast beroende på hur noga man vill vara.

Blev lite nyfiken på Snooks förslag kanske ska prova det nästa gång. Har en låda som ska fyllas upp snart förhoppningsvis. Länk till Castrol oljan på mekonmen. http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/olja-och-vatska/vaxelladsolja/trans-castrol-syntrans-transaxle-helsyntet-75w-90-ps1329a41-C4001960sv

matsola
2016-02-10, 09:21
Blev avrådd att göra det av VAG utan istället kontrollera så nivån är rätt på 4000- 6000 intervaller?
Meken jag snacka med påstod att byta olja på en manuell bil kan göra att de uppkommer problem istället då växlingen börjar bli alltför lätt och de blir strul framöver...

Blev väl lite det jag upplevde efter bytet till MT90. Sen om det var MT90 fel eller om det hade blivit samma med någon annan olja.. tja det är frågan. Har bytt olja på några till lådor men inte upplevt det så markant i alla fall.

lundqvistarn
2016-02-10, 15:20
Inte blev man då nå klokare av dessa svar?!

Hmm byta eller inte byta de är frågan, kontrollera nivån & fylla på vid behov kan då aldrig skada :)

matsola
2016-02-10, 15:42
Blev avrådd att göra det av VAG utan istället kontrollera så nivån är rätt på 4000- 6000 intervaller

Min 5 vxl manuella golf har nu gott 15600 mil. Växlingen funkar bra fortfarande.
Då ska jag vara lite mera kortfattad.
Byt inte. Utan kolla oljan med jämna intervaller. Som VAG rekommenderade också.



Sent from my sweden iPad using Tapatalk

jimZon
2016-02-11, 10:47
På min Audi 1.8T -2001 så hade jag en kärvande växellåda vilket gjorde att vissa växlar var lite bökigare att få i. Jag bytte från mineralolja till syntet (och smorde upp vajrar), det gjorde underverk på min låda. Mycket lättare att få i växlarna då.

2stroke
2016-02-11, 13:00
It has been confirmed that both the 5-speed and 6-speed gearboxes used in the B5 and B5.5
contain brass syncros.
And are filled at factory with GL-4 rated gearbox oil.

The 5-speed manual gearbox used in B5/B5.5 is an 01A code.
This manual gearbox was introduced in 1988 by Audi and was used by VW during the B5/B5.5 lifespan.

The 6-speed manual gearbox used in B5/B5.5 is an 01E code.
This manual gearbox was initially introduced in 1992 by Audi as a 5-speed gearboxfor the "Ur"S4.
In the late 90's another gear was added to this transmission but the internals stayed the same.

Both the 01A and 01E manual gearboxes have always been filled with GL-4 rated gearbox oil from factory.
These gearboxes have syncro rings made of brass that require the GL-4 spec fluid.
On top of that this gearboxes do not produce the internal pressures that require GL-5 spec fluid.

- - - - - - - - - - - -

The GL-5 rated fluids is not an "upgraded" fluid that surpasses GL-4 requirments,
instead it is a fluid that is not intended to be used in our brass syncro'd gearboxes.
The GL-5 rated fluids contain sulfurs that are part of their "extreme pressure" additive package.
These sulfure corrode our syncros and reduce their lifespan.

So... Why does my GL-5 super expensive tranny fluid feel better in my VW/Audi ?

Because it is an excellent fluid that resists pressure and lubricates in a superb manner.
It should and will work very well in the short term.
However, in the long term it will cause decreased syncro life and the possibility ( nay probability )
of a transmission failure.

In conclusion, I would recommend a fully syntetic GL-4 rated 75w-90 or 75w-140 gear oil for these gearboxes.



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Slutsats....
En GL-5 olja kan vara direkt skadligt för en manuell växellåda.

a128
2016-02-11, 13:25
Fick lära mig av en mackföreståndare för en del år sedan att man i manuella växellådor ska använda en Api-Gl4 OLJA (eller API-GL1 som i princip motsvarar vanlig motorolja) just för att Api-GL5 olja angriper synkringar pga. av galvanisk korrision, men om oljan är syntetisk kan en Api-Gl5 användas i alla fall, sådan olja klarar ofta även Api-Gl4 specifikationer

därför är måånga del eller helsyntetiska växelåds/bakaxeloljor märkta Api-GL4/GL5

Petta77
2016-02-11, 16:33
Redline MT-90 är ju GL-4 ?

matsola
2016-02-12, 10:45
Redline MT-90 är ju GL-4 ?

Helt rätt. Så den ska i princip fungera utan problem då den håller GL-4 standarden.

Men som sagt, jag kände att min låda förändrades efter en tid med MT-90. Körde ca 3-4000 mil med MT-90.
Exakt vad kan jag inte säga men det började kännas sladdrigt och för lätt. Sen hamnade lådan på bra-att-ha hyllan där den ligger än idag och väntar på bättre tider. En 16V låda från -87 med dokumenterade låga mil. Oljan bytes vid ca 12500mil.

Sn00k
2016-02-12, 14:00
som 2stroke skrev ovan så har någon undersökt 01A och 01E lådorna, dvs dom RAKSTÄLLDA lådorna, och kommit fram till att det är syncringar i REN mässing i dessa.(osäker på tillförlitligheten i uttalandet, men har aldrig hört nått direkt om audis rakställda lådor och problem med syncringar pga oljebyten, så det låter troligt)

hursom, så har dom tvärställda, iaf många av dom, syncringar gjorda av en mässingslegering som även innehåller brons, därav kravet på gl4+ med extra additiv för vag-låddor.

det är ingen fara och definitivt inte skadligt att byta olja i lådan sålänge man byter till RÄTT olja, även om det inte finns nån intervall på dom manuella.

det finns en special-mix av olja som bla brukar användas i polon och lupons veka lådor, som är mer klistrig i stil med redlines shock-proof serie, som bättre hanterar hårda påfrestningar och gör att dom växlar som smör, utan att äta upp ringarna.
det var en gammal växellådsräv/renoverare som uppmärksammade mig på nyligen.. men det är överkurs och ännu under utvärding i 02A/C/J/S/02M baserade låddor =)

lundqvistarn
2016-02-13, 00:12
Då blir det att byta olja i växellådan, till Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 VW 501 50 API GL4+

Hur många liter behöver jag? Visst räcker det om man beställer 2 liter?
Hittar ingen info i instruktionsboken om volymen.

a128
2016-02-13, 16:52
Enligt castrols Smörjmedelsrekommendation för 77/66 kw diesel är det 1,7-1,9 liter olja
så 2st enlitersflarror räcker och det blir en liten skvätt över :cool:

Golf 1,4 tsi är det 2,1 liter med det räcker med ca 1,8-1,9 liter vid byte blir alltid några DL kvar

Petta77
2016-02-13, 18:32
Hmm typiskt, får beställa tid hos VAG för byte av växellådsolja då (känner mej övertygad om att Redline oljan kanske inte var så bra. Dock var de väl en 2000 mil sen ja bytte).

Petta77
2016-02-23, 17:23
Hmm typiskt, får beställa tid hos VAG för byte av växellådsolja då (känner mej övertygad om att Redline oljan kanske inte var så bra. Dock var de väl en 2000 mil sen ja bytte).

Precis hemkommen från VW med bytt växellådsolja. 1254:- G060726A2 förhoppningsvis korrekt. Tyckte växlingen kändes tjatare än förut, förmodligen placebo

lundqvistarn
2016-02-27, 23:33
Precis hemkommen från VW med bytt växellådsolja. 1254:- G060726A2 förhoppningsvis korrekt. Tyckte växlingen kändes tjatare än förut, förmodligen placebo

Hur funkar växlingen?

a128
2016-02-28, 10:03
Googla man på G060726A2 så antyder det att det är en Rak SAE 75W olja

Petta77
2016-02-28, 14:38
Hur funkar växlingen?

Växlingen känns mer "tajt". Spaken blev inte lika sladdrig som med redline oljan :)


Googla man på G060726A2 så antyder det att det är en Rak SAE 75W olja

Vet ej. De var den som de skulle vara tydligen http://forums.vwvortex.com/showthread.php?6147028-020-02A-02B-02J-02S-0A4-0AF-0AH-0AJ-02M-02Q-gear-oil-part-numbers-and-some-questions&highlight=oil

Vet ej vad som menas med "rak 75W".