handdator

Visa fullständig version : EPC samt orange triangel.



blops3
2015-11-12, 15:47
Hejsan!

Nyligen så var jag lite för ivrig på väg hem från jobbet, och gasade på för fullt på kall motor. Big mistake.
EPC lampan samt den orangea triangeln med en pil runt, började genast lysa, varpå motorn dog helt.
Livrädd att jag förstört min drömbil, så väntade jag några sekunder, för att sedan vrida om nyckeln. Motorn startade och allt låt underbart, men felmeddelandena stod kvar :(


Snälla hjälp mig?

Det är en Golf V6 4motion -00.


P.S Jag besökte en verkstad, där de läste av meddelanden, och han sa att den drog fett med bensin, och trodde att det kunde vara luftmassemätaren som pajat. Den kostar ju en rejäl slant, så jag tänkte att jag frågar här först, om ni har någon aning om vad det kan vara.


Tack på förhand!
/Markus

Sn00k
2015-11-13, 14:43
tjo!

om luftmassemätaren ger sig så går motorstyrningen över i 'beräknad luftmängd' ist för 'uppmätt luftmängd' och går då mycket riktigt lite fetare, allt för att skydda motorns komponenter.
ESPn, stabiliseringsprogrammet dvs, är också beroende av korrekt signal ifrån luftmassemätaren, då den anger motors belastning, och du kommer därför att få en felkod/lampa på både ESP och motorstyrdonet(som på tidiga VW använde EPC-lampan ist för en egen motorlampa).

det enda som brukar kunna ge samma/lika symptom är när ett spjällhus pajjar, men i mer än 9 fall av 10, så äre luftmassemätaren.

blops3
2015-12-07, 17:06
Du hade rätt! Tack som fan! Nu har jag köpt en ny, och alla lampor slocknade. Som tack så kan du få 500 spänn till bensin, om du vill :)

Vh
Markus