handdator

Visa fullständig version : Corrado G60 regbesiktning skruvkompressor?



Tzatziki
2015-11-01, 18:05
Detta gäller en kompis Volkswagen Corrado G60 som fick nedslag på besiktningen här om dagen pga av skruvkompressorn. Har inte fått se besiktningsprotokollet ännu men tänkte att jag skriver här och hör mig för.

Bilen har ett chip, skruvis med mindre remhjul, extrator/sportavgas och har väl lite mer effekt än orginal. Saken är den att han har besiktat den på samma station 5 år tidigare men på det 6'e året så var det stopp. Enligt min vän så hade de gått igenom bilen topp till tå och börjat anmärka ena på de fjärde och fastslog att en registreringsbesiktning ska göras för att den ska bli godkänd. Vad som behövdes åtgärdas vet jag personligen inte men de tyckte att bilen hade mer effekt än orginal. Jag ställer mig dock frågan med tanke på att majoriteten av G60 i vårt avlånga land inte har en orginal G-Lader. Det ska väl inte vara några konstigheter när man bytar till en skruvis? Inte heller ska du bli tvungen att reg. besikta bara för du bytar till extrator, monterar ett sportavgas/sportkat och en annan intercooler?

Polaren har ingenaning vad han ska göra .. tycker mest allt är tråkigt för han skulle precis besikta den och ställa av bilen.
Effekttestar besiktningen bilar i samband med en reg.besiktning ifall de misstänkt att bilen har mer effekt än orginal vid vanlig besiktning?

Ska ringa polaren och fråga om han kan skicka över protokollet så får jag glutta närmre på det.

Tacksam för svar!

MickeR
2015-11-01, 19:27
Tyvärr, bilprovningen har gjort "rätt". På en bil nyare än 76 kräver den typ av modifieringar regbesiktning. Och för att godkännas på regbesiktningen krävs att biltillverkaren godkänt ändringarna, vilket de inte har, alltså blir den underkänd även här. Enda möjligheten är att återställa bilen till original och sen genomföra regbesiktningen. Surt som f*n.

Tzatziki
2015-11-02, 00:16
Tyvärr, bilprovningen har gjort "rätt". På en bil nyare än 76 kräver den typ av modifieringar regbesiktning. Och för att godkännas på regbesiktningen krävs att biltillverkaren godkänt ändringarna, vilket de inte har, alltså blir den underkänd även här. Enda möjligheten är att återställa bilen till original och sen genomföra regbesiktningen. Surt som f*n.

Men rätta mig om jag har fel så är det endast ett helbilsgodkännande vilket gäller på ..... -96 och framåt? Osäker på årtalet där .. Men i vilket fall, de hängde upp sig på kompressorn. Ansåg att den va för "stor". Har en mindre själv hemma som ska motsvara G-lader orginal i effekt. Den kanske man kunde hänga på.. intercoolern veti kattsen hur man ska lösa dock. Hmm .. surt som fanken de här. Har skickat ett sms till en bekant som jobbar som bilbesiktningsman .. se vad han säger. Om det går att lösa på något sätt.

MickeR
2015-11-02, 06:22
Du har fel, från 76 och framåt gäller Svenska specialregler map avgasrening som ställer till det. Har inget med helbilsgodkännande att göra.

JRJ
2015-11-02, 08:40
Tjena Greken!
Tyvärr så kan dom göra lite som dom vill på bilprovningen.
Hade ungefär samma problem själv förut, och det gick inte att "snacka sig ur" på nått sätt.
En ombesiktning på en annan station löste problemet direkt, med exakt samma setup på bilen som när jag fick nerslag, så det är otroligt godtyckligt beroende på vilken gubbe som besiktigar bilen.

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?15562-F%F6r-mycket-effekt-p%E5-SBP

Tzatziki
2015-11-09, 21:02
Tjena Richard! Det gällde Erics cordobra och vi bokade en ombesiktning på en annan station och där gick den igenom utan några konstigheter. Med andra ord så blev Eric gladare än en speleman.