handdator

Visa fullständig version : Demontera/renovera bakdiff till mk4 v6 4motion



KidC
2015-10-31, 13:57
Som rubriken säger, någon som sitter med info eller har länkar till DIY för ovanstående jobb? Igår small undre länkarmen av och drog ut drivaxeln ur bakdiffen, eller snarare så tror jag att bakdiffen skar, sköt ut inre knuten och drog av länkarmen... Hur som helst, någon med erfarenhet kring detta? Bilen åker in i garaget och jag kommer givetvis att riva ner allt men andras erfarenheter och synpunkter är som vanligt mycket värdefulla!

Någon kanske t o m har en bakdiff som ligger o skrotar som jag kan köpa för vettig peng?

6616

Sn00k
2015-10-31, 20:26
tjo!
det är YTTERST sällan något problem med själv diffen på dessa, inte ens något man hört talas om.
däremot smäller gärna en bakre länkarm av när lagringarna nyper och tvingar armarna att flexa, vilket mattar ut stålet.. oftast på höger sida och dom yttre, vilken var det på din?

högra sidan av diffen hålls på plats av ett lock i vilken medbringaren sitter lagrad/pressad.
släpper du på det locket så kan du utan större svårigheter lyfta ur hela diffen ur huset, medans den vänstra medbringaren sitter kvar, om jag minns riktigt.
det tog oss ~45min att montera en LSD bak, dvs utbyte av hela diffen + lager, så bakaxeln är förvånandsvärt bra konstruerad.
tror inte du har nå svårigheter att se vad som hänt, och troligen behöver bara lagret + medbringare pressas på plats igen.

osäker på om jag har nå fler bakaxlar i gömmorna, det KAN finnas, om den nu skulle vara skrot.. du fanns ju i rätt stad iaf ;)

KidC
2015-11-03, 23:53
Tack för svaret!

Började riva lite i den idag och du har så rätt så, höger/yttre på nedre länkarmen. Imponerande! :) Jag har sett att det gått ut ett servicemeddelande på problemet, inte för att det hjälper mig då bilen är närmare skroten än saluhallen men problemet verkar inte helt okänt. Jag testade att knacka in medbringaren igen och det var inga problem alls, inget "ser" skadat ut. Som tur var så åkte jag knappt 50 km/h när den gick av mot 150 några min innan.. Dum fråga men är lager/medbringare pressat i locket, dvs behöver man ta bort locket och pressa ihop allt eller räcker det att pressa in det på plats? Och i min värld så borde det väl sitta en packbox där också?

Klart impad över en LSD-montering på 45 min, kan inte varit mycket som strulat på det jobbet!

Sn00k
2015-11-04, 16:10
stämmer som du säger att det gått ut anvisning om att dessa lagringar med kula skall ersättas med dom gummilagrade, som från början bara satt på audi S3/TT.

har du möjlighet så byt dessa, annars se iaf till att smörja upp dom så dom rör på sig och inte rostat fast å är helt stumma, annars händer samma sak med nästa länkarm.(drivaxelfett/molybdenfett är din bästa vän här..)

tror packboxen sitter utanför lagret.
då det säkert läckt ut olja, så kanske du lika gärna ska tömma diffen, ta ner locket och kika så allt hamnat rätt, innan du fyller upp med ny olja.

bytte lagret å allt på dom 45min, så jag lär ju säga att det var en väldigt smart konstruktion att jobba med ;)

Sciroccogtx16v
2015-11-04, 17:31
Hej
Ett litet rips. Oljan i backdiffen är inte haldex vätska utan riktig diff olja. Vissa bla. Mekonomen har fel i sina listor.

Fredrik

KidC
2015-11-05, 00:21
Oljan i diffen kommer jag byta så det är som du säger lika bra att öppna o kolla. Motorer har jag rivit och satt ihop ett antal men vxllåda/diff är orörd mark, man har gjort det lätt för sig och bytt hela paket istället. Så det kommer säkert att bli ett intressant mek där man kikar på något som man inte ör 100 på hur det egentligen ska se ot! :)

Länkarmen som gått av sitter med en "klyka" på en gummibussning i navet, det är själva klykan som gått av på båda sidorna. Godset är bara ett par mm så det känns klent, tyvärr så de nya lär se likadana ut. Man kanske ska satsa på ställbara, de har av vad jag sett starkare klyka.

KidC
2015-11-05, 00:28
Och tack för tipset m oljan i diffen Fredrik! :) Haldexdelen har jag faktiskt varit o rotat lite i då jag bytt pump + olja/filter. Lite lustig påfyllning av oljan med fogspruta o allt slaskande innan man fick dit pluggen. På diffen känns oljepåfyllningen mer normal, och den kommer få diffolja i sig!

Sn00k
2015-11-05, 13:06
"gummibussning"en ute på spindeln bör i ditt fall vara en kulled som ska gå att röra på, det är när dessa skär å fastnar i ett läge som länkarmarmarna smäller av.

audi s3/tt/r32 har som tidigare nämnt, en gummibussning där ist, med en hylsa igenom, som rör sig mera fritt än en kulled.. kulleden kan också vara inkapslad i gummi/dammskydd iofs, det är viktigt att du bryter i den å ser till att den kan röra på sig, så inte nya armen gör samma/lika.

armarna håller utan problems, när allt kan röra sig som det ska.

jag har nog ett par förstärkta armar liggande när jag tänker efter, men dom borde kombineras med undre ställbara liknande "madmax" armarna som jag åker med.

KidC
2015-11-05, 17:11
Så här ser det ut:
6626
Så det verkar vara samma som på s3 etc med genomgående bult genom gummibussning. Jag ska riva grejerna som vi sagt i helgen så vet man sen vad som hänt. Problemet när sånt här händer är att man vill sätta dit bättre grejer när man ändå river ner. Sen när man satt i bättre grejer på ena stället så är det ju lika bra att sätta i ännu bättre grejer på resten av ställena. Och plötsligt har vinterbilen blivit ett nytt projekt, vilket jag börjar bli för gammal för.
Tror jag.
Eller?
Hmm....

Edit: Nu när jag kollar noggrannare så ser jag att det inte är en gummibussning bulten går igenom utan en kula!...

Sn00k
2015-11-05, 22:54
exakt..! ;)

ur med bulten, smörj på kulan rejält, igenom med en kraftig stjärnmejsel och bryt runt den tills den blir medgörlig, därefter rengör och fetta in den med lite molybdenfett, så går den många år till.. =)

du kan vilja gå över dom andra 3 i samma veva å se till så alla är infettade och rör på sig, så har du ju framtidssäkrat lite.. slipper du byta dom, då det är ett redigt jobb även MED alla VAG specialverktyg att tillgå.. men ta en i taget.. enklare att bryta rätt armarna då och få i bulten.. =)

finns två förfinade armar här på hyllan om du inte får tag på nån vettig..

KidC
2016-01-07, 16:49
Det tog lite tid pga husrenoveringar men nu är bilen riven, hopsatt och servad! Alla fyra länkarmslagringar satt fast, vilket kan vara bra info för alla som åker 4motion! För med fast menar jag FAST!
Tack för all kompetent hjälp Snook, annars hade jag troligen fått byta länkarmar med jämna mellanrum utan att fatta varför de går av.

Sn00k
2016-01-07, 20:19
lugnt, du gjorde rätt i att fixa allihop i samma veva, nu rullar den länge till utan problems =)

Lillen
2016-01-08, 01:09
Ja där var det raka puckar från sn00ken.
Skitbra svar helt enkelt.

Hade inte sett tråden innan nu.