handdator

Visa fullständig version : Taktande G60 och Glödande kat



gbgklasse
2007-09-09, 22:31
Som ni förstår mår inte golfen så bra. Symptomen e dessa:

Bilen taktar av och till, när den taktar gör den de rejält. Det håller vanligtvis på i ca 1-2 minuter, då kan man knappt hålla en hastighet av 50 äns. Sen kan den gå bättre igen, går aldrig bra dock, men när den går "bättre" känner man bara taktningarna vid kraftigt gaspådrag.

Sen så glöder katalysatorn, och när man kör kan man höra hur det "exploderar" typ smäller i avgasröret, troligen nån stans kring katalysatorn(smällarna kommer rakt underifrån). Obränd bensin som exploderar??

Please help me!

MVH Klas

ypzilon
2007-09-10, 07:59
Har du gjort något med bilen nyligen?
Fullgaskontakten eller slangen till MAP-sensorn är två fel, kan göra att du får alldeles för mkt soppa.

R.Grönberg
2007-09-10, 08:47
Som ni förstår mår inte golfen så bra. Symptomen e dessa:

Bilen taktar av och till, när den taktar gör den de rejält. Det håller vanligtvis på i ca 1-2 minuter, då kan man knappt hålla en hastighet av 50 äns. Sen kan den gå bättre igen, går aldrig bra dock, men när den går "bättre" känner man bara taktningarna vid kraftigt gaspådrag.

Sen så glöder katalysatorn, och när man kör kan man höra hur det "exploderar" typ smäller i avgasröret, troligen nån stans kring katalysatorn(smällarna kommer rakt underifrån). Obränd bensin som exploderar??

Please help me!

MVH Klas

Låter som väldigt hög tändning med

Bastard66
2007-09-10, 21:08
Som ni förstår mår inte golfen så bra. Symptomen e dessa:

Bilen taktar av och till, när den taktar gör den de rejält. Det håller vanligtvis på i ca 1-2 minuter, då kan man knappt hålla en hastighet av 50 äns. Sen kan den gå bättre igen, går aldrig bra dock, men när den går "bättre" känner man bara taktningarna vid kraftigt gaspådrag.

Sen så glöder katalysatorn, och när man kör kan man höra hur det "exploderar" typ smäller i avgasröret, troligen nån stans kring katalysatorn(smällarna kommer rakt underifrån). Obränd bensin som exploderar??

Please help me!

MVH Klas

Jag hade typ samma fel... Visade sig att det hade blivit "Härdsmälta" i Katten..

gbgklasse
2007-09-10, 22:16
@ypzilon: Det ända jag har gjort är att chippa den, men de gjorde en auktoriserad, va ungefär 2 veckor sen...

@R.Grönberg: hmm intressant, nån bekant som trodde det med

@Bastard66: det lät inge vidare, antar att du fick köpa en ny kat?

Joda
2007-09-11, 10:10
Om CO-potentiometern/lufttempgivaren är felinställd eller trasig så får motorn för mycket soppa.

En ny pot kostar 801 kr på VAG. Sök pp gamla forumet för att kontrollmäta den. Har för mig att 500 ohm mellan de yttre polerna är normalt.

Co-poten sitter på tryckröret IFRÅN IC:n. Dvs tryckröret som går till spjällhuset. Den är 3-polig.

De skulle även kunna vara den blå tempgivaren. Är den kass så KAN styrdonet tro att motorn är kall. Då går den på "choke".. Dvs. mycket soppa. En ny givare kostar ~150 kr på mekonomen. Lätt att byta också Den sitter ju fram på toppen. Högt läge också.

Lycka till..

Ps. En härdsmälta i katten är väl knappast spontan??? Den bör ju bero på något annat. Ex. felaktig tändning/soppa.

/Johan

JRJ
2007-09-11, 10:23
Kan vara åt h-e felinställd tändning också.
Har du ställt den så att du har "eftertändning" istället för std 6 graders förtändning, så antänds soppan när den är påväg ut ur toppen och grenrör, främre rör och katt börjar då glöda rätt omgående.
Plus att bilen bli trött som en gammal skosula.

Bastard66
2007-09-11, 21:47
@ypzilon: Det ända jag har gjort är att chippa den, men de gjorde en auktoriserad, va ungefär 2 veckor sen...

@R.Grönberg: hmm intressant, nån bekant som trodde det med

@Bastard66: det lät inge vidare, antar att du fick köpa en ny kat?

Jag rensade katten... Har en från en passat GT 16V liggandes som jag får sätta dit innan bes. i maj..