handdator

Visa fullständig version : Golf 4 GTI T med malande ljud från motorummet.



OttoM
2015-10-27, 11:38
Har ett problem med att lokalisera ett malande ljud. Låter som ett kass lager, börjar vid 10km/tim och låter nästan likadant oavsett växel, varvtal eller hastighet, ljudet ändrar sig lite men med knappt hörbar skillnad.
Ingen förändring om jag stänger av ac eller frikopplar.
Ny drivaxel höger fram, den inre knutan var ganska slut.
Relativt nya framhjulslager.
Mina funderingar går åt växellådan, finns det något lager där som kan ge ett sådant symtom?
Kan det stora glappet i drivaxeln förstört något lager i slutväxellådan, om det finns nån sån eller liknande?
Den läcker ingen olja, men den är kanske tom. Har kollat oljan i växellådan och den är ok.
Om det finns en slutväxellåda, har den i så fall egen olja?
Är det läge att leta utbyteslåda?
Eller kan generatorn låta så?

Tacksam för hjälp.

Mikegti
2015-10-27, 19:25
Har ett problem med att lokalisera ett malande ljud. Låter som ett kass lager, börjar vid 10km/tim och låter nästan likadant oavsett växel, varvtal eller hastighet, ljudet ändrar sig lite men med knappt hörbar skillnad.
Ingen förändring om jag stänger av ac eller frikopplar.
Ny drivaxel höger fram, den inre knutan var ganska slut.
Relativt nya framhjulslager.
Mina funderingar går åt växellådan, finns det något lager där som kan ge ett sådant symtom?
Kan det stora glappet i drivaxeln förstört något lager i slutväxellådan, om det finns nån sån eller liknande?
Den läcker ingen olja, men den är kanske tom. Har kollat oljan i växellådan och den är ok.
Om det finns en slutväxellåda, har den i så fall egen olja?
Är det läge att leta utbyteslåda?
Eller kan generatorn låta så?

Tacksam för hjälp.

Kamrems spännare eller generator lager men då borde ljudet ändras med varvet

OttoM
2016-07-29, 00:07
Hade bilen uppe, lyfte i länkarmarna så att drivaxlarna var raka. Körde motorn, tomgångsvarv och la i växlarna. Kröp under och lyssnade med en slang till örat. Växellåda / motor inte något missljud någonstans, provade även med hjulen hängande, inget.
Blir inte klok på detta.
Det enda fel jag kunde hitta var ett minimalt glapp i inre drivknut. Denna axel bytte jag för nåt år sen , köpte på Mister auto. Kan en knuta generera ett sådant malande ljud och i så fall bara när den är belastad?
Ett jäkla träningspass har jag haft idag, men fick i alla fall bytt växellådsolja, så nåt nyttigt har jag gjort också.

a128
2016-07-29, 10:51
Har haft missljud på en bil där dom inre knutarna var torra på fett
om så är fallet, i med en tub drivknutsfett i varje knut

man kan även öppna upp dom yttre och göra likadant

material:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Drivlina/Drivknut/Drivaxeldamask/Klammer-for-drivknutsdamask-2-st-2000034790/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Tang/Tang-for-Perma-Quick-2000021399/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Drivlina/Drivknut/Drivaxeldamask/Drivknutsfett-2000017181/

OttoM
2016-07-30, 00:00
Det tänkte jag inte på att kolla. Tog för givet att det var kladdat å klart. Det får undersökas.