handdator

Visa fullständig version : VW Polo -97 är ibland svårstartad



peteberg
2015-10-19, 14:09
Hej,

Är ny på forumet men har direkt en fråga som jag hoppas att någon har några tips om.

Jag har en Polo från 1997 som gått endast 7800 mil.
I våras körde jag den i en Automattvätt och märkte direkt att något gått mindre bra i tvätten.
När jag körde ut från tvätten så gick den väldigt orent och den tvärdog efter ca 200 meter.
Den var sen helt död och det bara "tickade lite" när man vred på nyckeln.
Det mesta i bilen släcktes ned och t o m klockan nollställdes.
Bogserade hem bilen och lät den stå till nästa dag. Då fungerade den perfekt igen.

Men, problemet är nu att helt random så är det så att den inte alls vill starta. De bara tickar lite och startmotorn orkar knappt gå runt, allt släcks och klockan nollställs. Helt omöjlig att starta då.
Väntar man någon dag så brukar den gå bra igen.

Är det någon som har något tips på vad det kan vara som pajade i biltvätten?

Med vänlig hälsning

Peter

henca
2015-10-19, 17:39
Jag skulle börja med att kontrollera om du har dålig kontakt vid batteripolerna eller vid jordflätans infästning i karossen. Lossa batteripolerna och skruva dit dem igen. Innan du ger dig på det kanske du skall läsa på lite vad som kan nollställas och hur det återställs efter att batteriet varit urkopplat. Det kan t ex handla om radiokanaler, synkning med larmdosor, kalibrerat läge för fönsterhissar och som du redan märkt, klockan.

Om du har en multimeter skulle du också kunna mäta spänning över batteripolerna, dels utan last och dels när någon försöker starta. Om du inte märker något stort spänningsfall över polerna så har du antagligen spänningsfallet någon annanstans. Då kan du göra liknande mätning mellan minuspol och jord. Om du får en hög spänning mellan minuspol och jord när du försöker starta tyder det på dålig kontakt vid minuspolen eller vid fästet för jordkabeln.

m v h Henrik

peteberg
2015-10-23, 12:28
Hej och tackar för svar!

Har letat och äntligen hittat multimetern men då var den så klart trasig. Måste omg åka och köpa en ny. Återkommer med siffror då.

Ang jordflätan så var det precis vad jag tänkte också men problemet är att jag inte hittar vart "andra änden" är fäst. Någon som vet vart jag kan leta? Jag kan tyvärr inte följa den långt.

Jag såg också att den verkar släppa ut lite olja vid "oljepåfyllnings locket" och öppnade det. Då ser jag en ljus konstig sörja på insida av locket. Jag lägger med en bild på det. Någon som vet vad det kan vara? Eller är det kanske normalt?

Med vänlig hälsning
Peter

henca
2015-10-23, 16:58
Den ljusa sörjan är vatten i oljan. Beroende på motortyp och årstid kan det vara ganska normalt. Jag har fått intrycket av att det är vanligare att det ser ut så vintertid då det blir mera kondens från de avgaser som sipprar in i vevhuset. Lågfriktionsmotorer som (T)FSI-motorerna får nog också mer kondens än äldre motorer.

Om det blir mycket vatten eller vatten i oljan på en motor där det inte borde vara vatten så kan det bero på att någon packning är trasig och att det kommer in kylvatten i oljan.

m v h Henrik

peteberg
2015-10-26, 11:42
Så då är ny multimeter inskaffad och jag har mätt lite olika saker.

1. Mellan polerna utan belastning så var det ca 12,76.

2. Satte jag nyckeln i läge 2 så gick det ner till runt 11.

3. När jag mätte samma sak men vred på nyckeln (och då fick jag problemet igen) så verkade det vid startförsöken variera mellan ca 3-5.

4. Försökte även nu efteråt mäta från minuspolen till jord så var det i princip 0 (vet inte om jag gjorde rätt där).

Men nu är alltså bilen "stendöd" igen

Vet inte om infon kan hjälpa för ev ny felsökning??

Mvh

Peter

henca
2015-10-26, 12:27
1. Mellan polerna utan belastning så var det ca 12,76.

Så långt verkar de ju vara OK.


2. Satte jag nyckeln i läge 2 så gick det ner till runt 11.

11 volt med bara tändningen påslagen verkar vara i minsta laget.


3. När jag mätte samma sak men vred på nyckeln (och då fick jag problemet igen) så verkade det vid startförsöken variera mellan ca 3-5.

Att det går ned så lågt vid full last från startmotorn tyder på att batteriet är slut. Om du har tur så hjälper det att bara ladda batteriet med en batteriladdare, annars är det nytt batteri som gäller.


4. Försökte även nu efteråt mäta från minuspolen till jord så var det i princip 0 (vet inte om jag gjorde rätt där).

Det är rätt mätt. Det fina med att du inte har något spänningsfall där är att du slipper oroa dig över dålig kontakt vid minuspolens batteriklämma eller vid jordkabelns infästning i karossen. Problemet verkar vara ditt batteri som inte orkar ge tillräcklig spänning vid last.


Men nu är alltså bilen "stendöd" igen

Vet inte om infon kan hjälpa för ev ny felsökning??

Börja med att försöka ladda batteriet med batteriladdare, om inte det hjälper så är det nog nytt batteri som gäller. Du skulle också kunna prova att starta med hjälp av startkablar från någon annan bil som har motorn igång. Det var nog bara en ren slump att ditt batteri råkade bli dåligt efter att du tvättat bilen. Möjligen kan det ha blivit någon kortis som drar tjuvström.

m v h Henrik

peteberg
2015-10-26, 14:08
Tackar, jag har provat att ladda det förut och då har det fungerat bra. Men så kommer problemet ändå till slut.
Jag gör samma sak igen nu så jag kan använda bilen. Måste sen snarast iväg och köpa nytt batteri och får hoppas på det.
Det konstiga tycker jag är att om den inte har startat och jag då har låtit den stå tex över natten (utan att ladda) så har den oftast startat bra....

Tack för all hjälp.

henca
2015-10-26, 21:11
Du skulle också kunna prova att koppla loss en batteripol och mäta ampere mellan pol och batteriklämma med tändningsnyckeln i fickan i stället för i tändningslåset. Då kan du se om bilen drar orimligt mycket tjuvström ur batteriet när det mesta borde vara avstängt.

Om det visar sig att bilen drar mycket ström kan du sedan fortsätta samma mätning samtidigt som du plockar bort en säkring i taget. När uppmätt tjuvström minskar kraftigt då du tar bort en säkring har du ringat in problemet till den eller de laster som ligger på den säkringen.

m v h Henrik

peteberg
2015-10-27, 10:32
Nu har jag som första åtgärd köpt och stoppat i ett nytt batteri. Får testa nån vecka eller så och återkommer det så får jag prova det senaste du skrev.
Jättetack för all hjälp så här långt!

/Peter

henca
2015-10-27, 10:47
Om problemet återkommer även med nytt batteri så beror det antingen på att något drar tjuvström eller att generatorn inte laddar som den skall. Hoppas att problemet är löst med det nya batteriet!

m v h Henrik

peteberg
2015-11-16, 20:00
Vill bara uppdatera lite. Sedan jag satte i nya batteriet för ca 2 veckor sedan så har den funkat finfint.
Tiden får väl visa hur det blir.

Jätte tack för all hjälp hittills....

/Peter