handdator

Visa fullständig version : Läcker spolarvätska på munstycket för strålkastare vid påfyllning till max



tigge
2015-10-18, 17:11
Hej,

Jag har en Tiguan -11 och när jag fyller på med spolarvätska till max (upp till locket) så börjar det droppa vid den blåa klämman som finns på spolarmunstycket på höger sida (se bild). Är det någon slags "överfyllnads"-ventil? Ska det vara så? Varför har VW skapat denna konstruktion med den blåa klämman?
Många frågor... tacksam för svar om någon vet.

Se bilden, det läcker var den gröna pilen pekar. (men bara när jag fyller på till max)

http://hem.bredband.net/b158490/bilder/bild1.jpg

Den gula lampan som syns på bilden är höger dimljus.

Hälsningar Tigge

Henrik.M
2015-10-18, 17:25
Blå bygel = spärrbygel för slangkoppling.
Ska inte läcka där.

Läcker det så är antingen o-ringen i kopplingen skadad eller munstycket skadat.

tigge
2015-10-18, 17:35
Tack för svaret Henrik!

Det läcker bara vid klämman. När jag fyller på med spolarvätska till max börjar det sippra ut vätska precis just under klämman. Tar jag bort klämman finns en skåra på ca 2-3 mm, därifrån kommer vätskan.
Fråga: Kan jag bara vira lite vulk-tejp ovanpå klämman så det blir tätt?

Henrik.M
2015-10-18, 17:58
Ta lös den blåa klämman , dra isär kopplingen.
Där ska det sitta en o-ring , byt den o-ringen.
O-ringen kostar inte många kronor på VAG.

Skrivet på forumspringaren.

tigge
2015-10-18, 18:12
Bra, tack för tipset! Måste först använda det mesta av spolarvätskan så det inte går till spillo innan jag drar isär kopplingen.

tigge
2015-10-19, 18:40
Hej igen,

Det är ganska trångt att komma åt spolarmunstycket, märkte jag efter att stoppat ner handen, svårt att jobba med bara en hand.

Är det nån som vet hur enkelt/svårt det är att lossa på strålkastarinsatsen, då blir det mer plats. Måste man lossa många skruvar?

Tigge