handdator

Visa fullständig version : Golf 4 1999 med Defa 800 larm utan ledblink- uppför sig märkligt



Stroker
2015-10-17, 10:25
Hej. Har nyligen ärvt en Golf 4 Highline (6500 mil) som bara rullat till service och besiktning de sista 12 åren (ägaren var en idag död 91 årig farbror) och larmet som monterats på VAG enligt bilhandlingarna har ingen blinkdiod. Blinkdioden som finns sitter i dörrlåset (orginal antar jag) fungerar som på mina Audis. Om jag ska larma på via fjärren måste jag vänta ett antal sekunder (20-30 eller så) innan det funkar och dörrarna låses. Har jag brått måste jag låsa via nyckel och då funkar det direkt men dubbel kvitteringsblink kommer efter sagda 20-30 sekunder såg har igår. Låsa upp är inga problem (men om jag låser upp med nyckel och inte med fjärr så blinkar varningsblinkersen efter en stund "by the way") och vill jag låsa direkt efter detta funkar det oxå. (Låsa/larma-avlarma fungerar med fjärren hur många gånger som helst så länge man inte sätter i nyckeln i stralåset.)

Går man ur bilen utan att larma och öppnar dörren efter en stund sätter varningsblinkersen igång men inget mer händer och inget larm tjuter eller så (har aldrig hört något ljud/siren/tut från larmet ska tilläggas). Bilen går att starta och köra med blinkande varningsblinkers (så larmet är med andra ord helt odugligt som larm sålkart) och man avlarmar med ett knapptryck. Eftersom jag inte har någon diod (mer än den i lpåsknappen i förardörren)som blinkar kan jag inte göra någon eventuell programmering antar jag. Har VAG-COM men tror inte det finns någon Can bus på denna 1999:a Endast några felkoder avläses (1-10 vid första kollen där de vanliga 4 felmeddelandena kom upp då bilen stått strömlös två år. Nollade felminnet (fick byta LMM för att få bilen att gå som ny igen samt rengjort och ställt spjällhuset) och nu inga fler felkoder.
någon som har en ide vad som kan ha hänt eller vad jag kan göra för att återställa larmet?

Vet inte om jag skriver begripligt men försöker ringa in exakt hur det beter sig för att kanske få någon hjälp med problemet.

Sciroccogtx16v
2015-10-17, 17:53
Hej. Har nyligen ärvt en Golf 4 Highline (6500 mil) som bara rullat till service och besiktning de sista 12 åren (ägaren var en idag död 91 årig farbror) och larmet som monterats på VAG enligt bilhandlingarna har ingen blinkdiod. Blinkdioden som finns sitter i dörrlåset (orginal antar jag) fungerar som på mina Audis. Om jag ska larma på via fjärren måste jag vänta ett antal sekunder (20-30 eller så) innan det funkar och dörrarna låses. Har jag brått måste jag låsa via nyckel och då funkar det direkt men dubbel kvitteringsblink kommer efter sagda 20-30 sekunder såg har igår. Låsa upp är inga problem (men om jag låser upp med nyckel och inte med fjärr så blinkar varningsblinkersen efter en stund "by the way") och vill jag låsa direkt efter detta funkar det oxå. (Låsa/larma-avlarma fungerar med fjärren hur många gånger som helst så länge man inte sätter i nyckeln i stralåset.) Går man ur bilen utan att larma och öppnar dörren efter en stund sätter varningsblinkersen igång men inget mer händer och inget larm tjuter eller så (har aldrig hört något ljud/siren/tut från larmet ska tilläggas). Bilen går att starta och köra med blinkande varningsblinkers (så larmet är med andra ord helt odugligt som larm sålkart) och man avlarmar med ett knapptryck. Eftersom jag inte har någon diod (mer än den i lpåsknappen i förardörren)som blinkar kan jag inte göra någon eventuell programmering antar jag. Har VAG-COM men tror inte det finns någon Can bus på denna 1999:a Endast några felkoder avläses (1-10 vid första kollen där de vanliga 4 felmeddelandena kom upp då bilen stått strömlös två år. Nollade felminnet (fick byta LMM för att få bilen att gå som ny igen samt rengjort och ställt spjällhuset) och nu inga fler felkoder. någon som har en ide vad som kan ha hänt eller vad jag kan göra för att återställa larmet? Vet inte om jag skriver begripligt men försöker ringa in exakt hur det beter sig för att kanske få någon hjälp med problemet.

Första problemet är nog att larmet inte går att aktivera så länge dörren är öppen, och på g4 så är ju innerbelysningen fördröjd. Så trolligen felkopplat. Att tutan inte funkar kan ju vara vad som helst. Du får nog följa sladdar från larmet. Att den inte har startspärren kopplad beror troligtvis på att bilen har detta från fabrik. Verkar va en riktig hafsinkoppling av larmet...


Fredrik

Stroker
2015-10-17, 21:00
Hmm Det är gjort på Scaniabilar i Malmö enligt intyget som följde med bilen så att slutsatsen att larmet en gång fungerat som det skall är inte speciellt långsökt tror jag. Tror något hänt när bilen varit strömlös.. men vad och hur kan jag fixa det?