handdator

Visa fullständig version : VW koncernen presenterar sin strategi för framtiden.



Peter-C
2015-10-13, 12:58
Volkswagen Brand Board of Management takes strategic decisions

• Accelerated implementation of the efficiency program creates room for
reorientation
• Streamlined processes leverage further cost-saving potential, including
cuts in fixed costs
• Investments to be reduced by 1 billion euros per year compared with
planning – combined with prioritization of projects for the future
• Product decisions formulated
• New Phaeton will be electric
• New Modular Electric Toolkit planned



http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2015/10/VW_Effizienz.html

/Peter

Marcus
2015-10-13, 13:19
Rimliga och kloka beslut som kommer att stärka Volkswagen än mer inför framtiden. Dr. Herbert Diess är en elektrisk man som tagit BMW långt fram inom det området. Det ska bli spännande att se vad han kan göra för Volkswagen. Särskilt intressant med en elektrisk bygglåda, det kan göra att det verkligen tar fart - när koncernens elektriska kunskap samlas i ett modulärt system.

Jag tycker att detta visar på mod och stor beslutsamhet.

pudas
2015-10-13, 14:58
"mod och stor beslutsamhet"?? Snarare det vanliga besparings-tugget för att hålla aktieägarna lugna!

Peter-C
2015-10-13, 17:44
"mod och stor beslutsamhet"?? Snarare det vanliga besparings-tugget för att hålla aktieägarna lugna!

Det ska nog mer till att få aktieägarna lugna. VW:s situation är extra svårbedömd för alla parter så kraftfulla besparingar är nödvändiga. Jag hade blivit förvånad om de inte vill göra besparingar. Det deklarerades redan för c:a en vecka sedan när Matthias Müller gjorde uttalande i frågan.

/Peter

Marcus
2015-10-13, 19:57
"mod och stor beslutsamhet"?? Snarare det vanliga besparings-tugget för att hålla aktieägarna lugna!

Har du läst VW:s meddelande? Alla TDI ska säljas med de mest avancerade avgasreningssystemen (SCR AdBlue) snarast. Nästa Phaeton blir helt eldriven, en ny modulär bygglåda för koncernens elektriska behov tas fram.

Allt som allt, stora investeringar OCH som leder till besparingar, men framför allt stärker det koncernen inför framtiden där prisvärda och högpresterande elektriska drivlinor krävs. Den samlade kraften (som man kan kalla besparing om man väljer att se det så) ger en enorm styrka. En elektrisk Phaeton blir ett statement - och kanske blir man först, före S-Klass och 7-serie.

jimZon
2015-10-14, 07:58
Adblue, formellt AdBlue, är produktnamnet på en vätska innehållande urea (urinämne, karbamid) som allt oftare används till moderna dieselmotorer för att minska utsläppen av skadliga kväveoxider till de allt lägre nivåer som dikteras i lagkraven för utsläpp från fordon och motorer. Trots sitt namn är produkten färglös och har på de fordon vars motorer kräver AdBlue en egen tank. AdBlue fungerar på så sätt att vätskan sprutas in i motorns avgassystem uppströms SCR-katalysatorn (Selective Catalytic Reduction), där urean vid de aktuella temperaturerna bryts ned till ammoniak (NH3) som i SCR-katalysatorn reducerar en tillräcklig mängd av kväveoxiderna i avgaserna till ofarligt vatten och kväve.

Adblue består av 32,5 % urea, CO(NH2)2, i vatten och är giftfri och säker att hantera både för hälsa och miljö. Den aktuella koncentrationen av urea ger lösningen dess lägsta möjliga fryspunkt om -11 °C

Kiss i tanken alltså? Hur fungerar det rent praktiskt? Måste man fylla på Adblue med jämna mellanrum? Vilka bilmärken kör med det idag?

Blåbäret
2015-10-14, 08:36
Kiss i tanken alltså? Hur fungerar det rent praktiskt? Måste man fylla på Adblue med jämna mellanrum? Vilka bilmärken kör med det idag?

Normalt så fylls det på vid varje service men beroende på körförhållanden så kan det behövas fyllas på lite extra ibland. "Personbilar med SCR-system som använder AdBlue säljs nu av tillverkare som Renault, Peugeot, Citroën, Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes Benz, GM/Opel, Ford, Toyota och Mazda."
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?21920-Fylla-p%E5-AdBlue

Marcus
2015-10-14, 08:51
Jimmy: Om du ser dig omkring där du tankar bilen så kan du säkert hitta en pump för AdBlue :) Väldigt vanligt vid tankställen längs Autobahn. Men de har hittills mest använts av lastbilar och bussar i större skala.

jimZon
2015-10-14, 20:28
Klarar man kraven med Adblue då?

http://www.expressen.se/motor/har-ar-nya-reglerna--kan-straffa-ut-diesel/

pudas
2015-10-14, 21:20
Adblue består av 32,5 % urea, CO(NH2)2, i vatten och är giftfri och säker att hantera både för hälsa och miljö. Den aktuella koncentrationen av urea ger lösningen dess lägsta möjliga fryspunkt om -11 °C

Kiss i tanken alltså? Hur fungerar det rent praktiskt? Måste man fylla på Adblue med jämna mellanrum? Vilka bilmärken kör med det idag?

Njae, säker att hantera vet jag inte, får man det på händerna så är det inte så kul i alla fall! På den lastbilen jag kör i jobbet så måste man fylla Adblue vid var fjärde vanlig dieseltankning.

Foppson
2015-10-14, 22:33
Njae, säker att hantera vet jag inte, får man det på händerna så är det inte så kul i alla fall! På den lastbilen jag kör i jobbet så måste man fylla Adblue vid var fjärde vanlig dieseltankning.
Vad händer när du får det på händerna?

jimZon
2015-10-14, 22:36
Vad händer när du får det på händerna?

Adblue är väl kiss (urin)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Foppson
2015-10-14, 22:47
Adblue är väl kiss (urin)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nja, det är ett ämne man kan utvinna ur urin, jag jobbar på en auktoriserad Scaniaverkstad och således även med ad-bluesystem och jag tycker inte att det är någon fara att få det på händerna, lätt att skölja bort.

Amazonas
2015-10-15, 00:05
Känns som de behöver en jäkligt bra strategi nu om även detta stämmer...

http://teknikensvarld.se/volkswagen-erkanner-mojligt-fusk-aven-pa-nya-dieselmotorer-197584/

jimZon
2015-10-15, 06:28
Känns som de behöver en jäkligt bra strategi nu om även detta stämmer...

http://teknikensvarld.se/volkswagen-erkanner-mojligt-fusk-aven-pa-nya-dieselmotorer-197584/

Jag börjar tycka lite synd om VW nu alltså.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Marcus
2015-10-15, 06:31
Säljs den nya TDI-motorn EA288 i USA?

Amazonas
2015-10-15, 07:33
Säljs den nya TDI-motorn EA288 i USA?
Jag trodde inte det. Vet inte om det är TV som har rört ihop det hela och bara menar att det är den drabbade motorn men att även årsmodell 2016 har ngn form mjukvara trots att man sagt att så inte är fallet.

Marcus
2015-10-15, 08:43
Om de sålt Golf, Golf Variant eller Beetle med TDI så bör det ha varit med EA288 eftersom dessa är MQB-baserade. Jetta, Passat m.fl som säljs i USA är inte MQB-baserade, men de skulle kunna ha utrustats med EA288 ändå.

För övrigt: synd att VW:s US-modeller ser så otroligt tråkiga ut. Deras Passat ser hemskt trött och oproportionerlig ut, Golf Variant heter SportWagon där men utstrålar ungefär hälften så mycket sport som en Golf Variant BlueMotion här :)

AXL72
2015-10-15, 13:46
Vad händer när du får det på händerna?

Eftersom det blir starkt frätande i kontakt med syre så känns det i alla fall inte som någotsom jag skulle vilja doppa händerna i.

Foppson
2015-10-15, 19:13
Eftersom det blir starkt frätande i kontakt med syre så känns det i alla fall inte som någotsom jag skulle vilja doppa händerna i.
Har du läst säkerhetsdatabladet? Urea = karbamid, finns i smink och tuggummi.

AXL72
2015-10-15, 20:33
Har du läst säkerhetsdatabladet? Urea = karbamid, finns i smink och tuggummi.

Testa att hälla lite adblue på huven, på kläderna och i motorutrymmet så kan du göra en egen bedömning av dess verkan.

Foppson
2015-10-15, 23:54
Testa att hälla lite adblue på huven, på kläderna och i motorutrymmet så kan du göra en egen bedömning av dess verkan.
Det kristalliseras när vattnet avdunstat, jag har inte sett någon inverkan på lackade detaljer eller kläder av spill, sköljer man bort det med varmt vatten så finns inget spår kvar. Jag har jobbat med eländet på lastbilar sedan det kom på vissa euro4 motorer för 6-9 år sedan, osäker på årtalet. Så jag ställer mig lite undrande till dess farlighet, jag är även skyddsombud och brukar lusläsa säkerhetsdatabladen för alla produkter vi använder och det ser ut att vara i det närmsta ofarligt för hälsan vid normal hantering så länge man inte hettar upp det. Får man någon droppe i ögat om det stänker så är saltvatten eller svett mycket mera besvärande. Men vi släpper detta nu då det inte riktigt hör till ämnet.