handdator

Visa fullständig version : Inspektion respektive Service Golf 7.



Peter-C
2015-10-10, 13:21
Jag har lämnade in min Golf 7 R i April för service vid c:a 1650 mil. Bilen var då 13 månader gammal.

Nu har den gått ytterligare 1000 mil (tot 2650 mil) sedan service och det är enligt datorn 1050 mil kvar till nästa "Oljebytarservice". OK. Jag har idag gjort ett ”extra” olja + filter byte motor. (Byter alltid minst en gång mellan VAG service tillfällena). Dessutom är bromsvätska bytt i Juni på VAG, står i serviceboken.

En fråga, datorn säger att bilen ska in för "Inspektion" om 350 mil. Bilen är nu 19 mån gammal. Vad innebär det? Har inte varit med om detta extrameddelande förut? Det görs väl vid ordinarie service? Inget större problem men lite nyfiken på varför.

/Peter

Blåbäret
2015-10-10, 15:18
Jag är i samma situation så jag är också nyfiken på vad dem gör vid de olika tillfällena.


Min GTI fick oljebytesservice i december 2013 vid 1150 mil. De som de gjorde då var olja, filter och kollade bromsbeläggens tjocklek, varför nu bromsbeläggens tjocklek är en sådan vital servicepunkt på en nystan ny bil. Nästa oljebytesservice ska ske om 940mil eller 221 dagar.


Nu ska bilen på inspektion inom 61 dagar eller 1780 mil, och det uppfattar jag som en vanlig service där de byter filter, kollar lampor, letar fel på bilen och alla andra vanliga servicepunkter som dem hoppade över vid oljebytet. Samtidigt så hade jag tänkt be dem göra nästa oljebytesservice så att jag inte behöver göra en tredje service under våren på bilen.

Peter-C
2015-10-10, 17:43
Servicehäftet innehåller ingen spec. på vad som ska göras numera. I häftet som tillhörde min fd Golf 6 GTI var det listat vad som skulle göras och när det skulle ske, så även på andra äldre VAG bilar såsom vår Audi A4.

/Peter

Blåbäret
2015-10-10, 18:22
Men vi kan i alla fall få reda på vilka servicepunkter och därmed priset som ingår när vi beställer servicen, väl?

På Mercedes så måste man koppla upp bilen mot en dator och läsa ut en massa statuskoder som i sin tur avgör vilka servicepunkter som man ska göra vid just den servicen. Kul att behöva lämna in bilen för att få ett kostnadsförslag för en service. Undrar om något annat bilmärke också har det systemet?

Peter-C
2015-10-10, 19:16
Från min senaste service har jag ett protokoll med kryssboxar som är ifyllda för en fullservice. Dvs en ordinär service inkluderat olja + filter. Där står allt skrivet.

Där är även två kryssrutor för "Nollställa indikator Oljeservice" samt "Nollställa inspektion". Bägge är i bockade. Därför tycket jag att det inte "blir något över" till en inspektion. Det kanske är så enkelt att inspektion inte är nollat vid tillfället. Då får jag göra det med VAG com/VCDS så löser det problemet :D. Får se om någon vet bättre här....

Om inte annat så ringer verkstaden i veckan.

/Peter

Blåbäret
2015-10-10, 19:42
Okej, för mig är det precis tvärtom.


Bilen är uttagen i mars 2014 men leveransservicen skedde redan i september 2013, en gammal skyltbil/demobil som fick sin leveransservice innan den ställdes ut i hallen. Så när jag gjorde oljebytessevicen hade bilen bara varit i trafik i nio månader även om det hade gått femton månader sen leveransservicen. Därför så gjorde dem så lite som möjligt vid oljebytessevicen, och alla andra servicepunkter som de kunde hoppa över ska dem göra vid nästa tillfälle som alltså blir den första ”riktiga” servicen på bilen.

Peter-C
2015-10-10, 19:58
Ja då är det lika bra att ta en vanlig service på din bil och "ticka av" bägge indikatorerna. Eftersom jag inte direkt kommer ihåg vad det kostade så blev det nog inte så dyrt :).

/Peter

EDIT: Hittade ett värde med hjälp av VCDS:n som ej var återställt avseende inspektion. Fulla körsträckan 2650 mil låg lagrad sedan senaste inspektion. Borde vara c:a 1000 mil. Problemet löst.