handdator

Visa fullständig version : Differentialbroms, XDS på fyrhjulsdriven Passat?



Marcus
2015-10-07, 14:04
Till Passat 4Motion kan man välja till Differentialbroms, XDS - 2000 kr. Någon som vet/förstår vilken nytta detta tillval gör på en fyrhjulsdriven bil?

Fredrix
2015-10-07, 14:12
Tiguan med xds (vid 4:55)
Blir väl som en sämre diffspärr.
Man kan väl fråga sig varför den inte ligger med som standard då det endast är en ändring i mjukvaran ? Fungerar ju ganska dåligt dessutom.


https://www.youtube.com/watch?v=mZgp5S9GLyY&feature=youtu.be&t=175

OT: Går det inte att bädda in en video som startar vid en aktuell tid ?
Klistrar man in en länk som har en speciell tidsstart börjar videon ändå från start ?

lasholm
2015-10-07, 14:22
Fungerar via abs-bromsarna och bromsar ner det hjul som spinner. Ska tydligen hjälpa till vid sväng och bromsa innerhjulen för bättre kurvtagning. Har du tillgång till VCDS så kan det även gå att koda om det den vägen. Gjorde det på min Tiguan iallafall.

Marcus
2015-10-07, 19:52
Tack för svar. Med andra ord kan det vara värt att lägga till om man har lite isiga förhållanden.

2stroke
2015-10-07, 20:11
Till Passat 4Motion kan man välja till Differentialbroms, XDS - 2000 kr.
Någon som vet/förstår vilken nytta detta tillval gör på en fyrhjulsdriven bil ?
Kan vara värt att lägga till om man har lite isiga förhållanden. Golf ALLTRACK har XDS som standard.

Marcus
2015-10-07, 20:22
Bra. Men det har tyvärr inte Passat 4Motion.

cheba
2015-10-07, 23:21
Tiguan med xds (vid 4:55)
Blir väl som en sämre diffspärr.
Man kan väl fråga sig varför den inte ligger med som standard då det endast är en ändring i mjukvaran ? Fungerar ju ganska dåligt dessutom.


https://www.youtube.com/watch?v=mZgp5S9GLyY&feature=youtu.be&t=175

OT: Går det inte att bädda in en video som startar vid en aktuell tid ?
Klistrar man in en länk som har en speciell tidsstart börjar videon ändå från start ?

Enligt min uppfattning har det som visas i videon inget med XDS att göra, då XDS är systemet som aktiveras vid hård kurvtagning och bromsar det avlastade innerhjulet för att hindra hjulet från att spinna och orsaka understyrning. Så jag tror det är helt normalt att Tiguanen i videon inte presterar mycket bättre än X-trailen som också saknar diffbroms. När hjulet spinner vid start är det antispinn som ska gripa in. Borde det inte göra det i videon när bilen står stilla och vänsterhjulen spinner fritt?

Som VW själva beskriver det:

"The XDS electronic differential lock is an extension of the familiar EDL function. However, XDS responds not to loss of traction but to the unloading of the front wheel on the inside of the corner when cornering fast. XDS applies pressure from the ESC hydraulics to the inside wheel to prevent it from spinning. This improves traction and reduces the tendency to understeer. The level of pressure applied ranges from approximately 5 to 15 bar. The impression when driving is similar to that of a limited-slip differential in toned-down form. The precise, one-sided build-up of brake pressure makes cornering even sportier, quicker and more accurate."

(Källa: http://en.volkswagen.com/en/innovation-and-technology/technical-glossary/elektronische_differenzialsperrexds.html)

De flesta nya modeller idag har väl XDS inbyggd, men inte nödvändigtvis aktiverat från fabrik, ska dock gå att aktivera med VCDS. Finns 3 alternativ: avstängd, svag effekt och stark effekt. Jag vet att min Polo har stark effekt-läget aktiverat från fabrik. Det finns ingen lampa som visar när systemet griper in men vid hård kurvtagning (t.ex. motorvägspåfarter) kan man känna en effekt som jag tror är just XDS. När man går på gasen ut ur en brant kurva känner man en lätt bromsande effekt som aktiveras, lite "gummibandskänsla" i accelerationen, samtidigt som fronten styr in dit ratten pekar utan att understyra alls genom kurvan. Sedan mot utgången av kurvan när man fått upp farten och gradvis minskar rattutslaget så kommer det en punkt när det känns som att något "släpper", och i den punkten får man lite understyrning ut ur kurvan.

Fredrix
2015-10-08, 00:05
@Cheba
Ja, det stämmer. Jag har fel här.